تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۲۱۰۱۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طالبیان: منتظر جابه‌جایی قطعی کارخانه قند از حرایم چغازنبیل هستیم
 معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با بیان اینکه یونسکو درباره تهدید حریم چغازنبیل درخواست گزارش کرده است، گفت: منتظر قطعی‌شدن جابه‌جایی محل کارخانه قند از حرایم چغازنبیل هستیم تا به صورت رسمی به یونسکو پاسخ بدهیم.

محمدحسن طالبیان درباره ارسال نامه از سوی سازمان یونسکو به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص احداث کارخانه قند در حریم نیایشگاه چغازنبیل در خوزستان ارسال نامه از سوی یونسکو و درخواست گزارش درباره چغازنبیل را تایید کرد و گفت: طرح سوال و جویا شدن از وضعیت حفاظتی هر اثر جهانی یکی از وظایف سازمان میراث جهانی وابسته به یونسکو در صورت وجود هرگونه تهدید برای هر اثر جهانی از کشورهای عضو است.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: در خصوص چغازنبیل، یونسکو با دریافت خبرهای مربوط به این اثر که نخستین اثر ثبت شده کشورمان در فهرست میراث جهانی است بر اساس وظیفه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال گزارش از آخرین وضعیت حفاظتی و اقدامات صورت گرفته را درخواست کرده است.

طالبیان اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز حسب دستور استاندار خوزستان، منتظر قطعی شدن جابه‌جایی محل کارخانه قند از حرائم این اثر جهانی است تا برطرف شدن تهدید حرم اثر را رسما به یونسکو اعلام کند.

وی همچنین به مصاحبه اخیر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان اشاره کرد و گفت: از آنجایی که قوانین عرصه و حریم آثار تاریخی ملی و جهانی لازم‌الاجراست از شخص استاندار خوزستان انتظار جاری کردن قانون در این مورد خاص و در اسرع وقت را داریم که خوشبختانه وی در مصاحبه اخیر خود بر این نکته تاکید داشته‌اند که در حرایم چغازنبیل اجازه ساخت‌وساز داده نخواهد شد.

خروج آثار از فهرست جهانی بازتاب خوبی در جوامع بین‌المللی ندارد

طالبیان درباره خطر احتمالی خروج چغازنبیل از فهرست جهانی، با تصریح این مطلب که «در صورتی که الزامات قانونی ضوابط عرصه و حریم هر اثر در هر جای جهان رعایت نشود این امکان وجود دارد» افزود: در خصوص چغازنبیل و دیگر آثار جهانی کشورمان نیز در صورتی که قوانین یاد شده از سوی دستگاه‌ها و مسئولان اجرایی رعایت نشود و تعرض به آنها وجه بین‌المللی میراث جهانی را خدشه‌دار کند، ورود به فهرست میراث در خطر و یا خروج کامل از فهرست میراث جهانی دور از انتظار نخواهد بود و بدیهی است این موضوع بازتاب خوبی در جوامع ملی و بین‌المللی نخواهد داشت.

برای رعایت حریم چغازنبیل مجدد شکایت کردیم/ دادستان دستور لازم را صادر کرده است

طالبیان درباره اقدامات حقوقی و اجرایی انجام شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و اهمیت موضوع و حفظ حریم میراث جهانی چغازنبیل که در سطح ملی و جهانی از اهمیت فوق‌العاده‌ای بر خوردار است، اداره‌کل حقوقی وزارتخانه و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان با جدیت در حال پیگیری این موضوع از طریق مراجع قضایی است.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان طی روزهای گذشته شکایت خود را مبنی بر عدم رعایت صریح قانون و ضوابط حریم، مجددا تسلیم مقامات قضایی استان کرده است، خوشبختانه دستور رعایت حریم‌های میراثی از طرف دادستان کل کشور نیز صادر شده است.  

طالبیان حفظ یکپارچگی تاریخی، فرهنگی و طبیعی میراث دوراونتاش( چغازنبیل) ضرورتی انکار ناپذیر دانست و تاکید کرد: بر اساس قانون تمام دستگاه‌هایی که حفاظت از محیط طبیعی را برعهده دارند، ملزم به حفظ این یکپارچگی هستند.

  غلامرضا شریعتی روز شنبه (اول آذر۹۹) درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر صدور مجوز ساخت کارخانه قند در حریم چغازنبیل با بیان اینکه قانون ملاک احداث کارخانه قند جدید در شهرستان شوش است، گفت: کارخانه قند در حریم درجه یک اثر جهانی چغازنبیل احداث نخواهد شد.
وی اظهار داشت : برای روشن شدن ابهام از کارشناسان مربوطه درخواست شده تا بار دیگر با بررسی دقیق مشخص کنند کارخانه قند در حریم درجه یک چغازنبیل قرار گرفته است یا خیر.
استاندار خوزستان می‌گوید «اگر این کارخانه در حریم درجه یک چغازنبیل باشد احداث آن ممکن نیست اما اگر در حریم درجه ۲ باشد می توان آن را اجرا کرد.»

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در همان آغاز ماجرا در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه احداث هر گونه کارخانه در حریم درجه یک آثار میراث فرهنگی به ویژه میراث جهانی، همچنین تسطیح، ریگلاژ و خاک‌برداری و تبدیل کشت سنتی به صنعتی در این محدوده ممنوع است گفت: استاندار خوزستان باید برای جلوگیری از ساخت کارخانه و تجاوز به حریم عرصه جهانی چغازنبیل جلوگیری کند. 

به گزارش ایرنا، شروع به ساخت یک کارخانه قند در حریم درجه یک بنای تاریخی ثبت جهانی چغازنبیل، تلخی را به کام دوستداران و مسوولان میراث فرهنگی نشاند. این خبر از جایی آغاز شد که در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر این  که ساخت کارخانه قندی در حریم درجه یک چغازنبیل آغاز شده است.

مشهورترین و بزرگ‌ترین زیگورات به جا مانده از دوران باستان، زیگورات چغازنبیل است، زیگورات‌ها جزو با اهمیت‌ترین پرستشگاه‌ها هستند که تعداد آنها به ۴۰ بنا در سراسر دنیا نمی‌رسد و چغازنبیل یکی از مشهورترین آنها در جهان است.

معبد چغازنبیل در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش، و ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر واقع است، این سازه در سال ۱۹۷۹ نخستین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت و جامعه بین‌المللی برای آن ارزش فوق العاده و استثنایی قایل شد.

خبرهای اخیر اما در فضای مجازی و اعتراض برخی دوستداران میراث فرهنگی خوزستان حاکی از خطری جدی در بیخ گوش این بنای جهانی  است؛ به گفته علاقمندان میراث فرهنگی ساخت یک کارخانه قند آن هم در حریم درجه یک چغازنبیل می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به آبروی میراث فرهنگی در ایران در برابر یونسکو وارد کند.

میراث جهانی یونسکو مجموعه مکان‌های فرهنگی یا طبیعی ثبت‌شده در سازمان جهانی یونسکو است که به صورت فهرستی توسط کمیته میراث جهانی این سازمان برگزیده شده و می‌شوند؛  سایت‌هایی که در فهرست میراث جهانی قرار می‌گیرند بر اساس کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، محسوب می‌شوند و دولت‌ها موظف به حفظ و نگهداری این آثار هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار