تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۲۱۰۱۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاثیر نهاده های دامی بر روی قیمت مرغ در خوزستان
 این روزها افزایش قیمت مرغ در نقاط مختلف کشور که خانوارهای خوزستانی را نیز با مشکل مواجه کرد ،به عدم تامین نهاده های دامی نسبت داده شد مشکلی که قرار بود با فوریت سر و سامان داده شود.

 بهای هر کیلوگرم مرغ تازه در کلانشهر اهواز روز یکشنبه به رقم  ۲۹۸هزار ریال رسید که موجب تعجب شهروندان شد.
در همین حال بهای هرکیلوگرم مرغ تازه به صورت قطعه بندی در فروشگاه‌های زنجیره ای در اهواز نیز بالای ۴۰۰هزار ریال عرضه می‌شود.
بهای مرغ تازه در اهواز در یک ماه اخیر روندی افزایشی داشته است.
ستار جنادله از شهروندان اهوازی به خبرنگار ایرنا گفت: با افزایش قیمت مرغ ، کم کم این ماده پروتیینی از سبد خانوارهای متوسط و کم برخوردار جامعه حذف می‌شود.
وی گفت:بسیاری از خانوارها ، به دلیل افزایش گوشت قرمز در چند ماه گذشته، به خرید مرغ روی آورده بودند که با افزایش قیمت مرغ ، دیگر قادر به خرید آن نیستند.
عبداله پناه دیگر شهروند اهوازی نیز با تعجب از رسیدن قیمت هر کیلوگرم مرغ به مرز ۳۰۰ هزار ریال ، گفت: اگر نظارت دقیقی از مرحله تولید ، توزیع و مصرف مرغ صورت گیرد قیمت مرغ کاهش می‌یابد.
وی با انتقاد از وضعیت کنونی قیمت مرغ بیان کرد: مرغ کم کم از سفره مردم جمع می‌شود.
شهروندان مورد سوال در بازار عامری اهواز نیز به خبرنگار ایرنا گفتند:باید نظارت قوی و مستمر صورت گیرد تا مرغ به قیمت عادلانه دست مصرف کننده نهایی برسد.
 

تامین نشدن نهاده عامل تعیین کننده در افزایش قیمت مرغ
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خوزستان تامین نشدن نهاده مورد نیاز مرغداران از سوی دولت را عامل اصلی و تعیین کننده در افزایش قیمت مرغ تازه در خوزستان و کشور بیان کرد.
عبدالامیر نیرومند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توزیع نهاده به مرغداران به صورت متمرکز در تهران و در سامانه "بازارگاه" و بر اساس میزان جوجه‌ریزی انجام می‌شود و استان‌ها هیچ نقشی در توزیع نهاده‌ها ندارند.
وی با بیان اینکه در توزیع نهاده‌ها خلایی به وجود آمده ادامه داد: مرغداران به ناچار نهاده‌های مورد نیاز را بیشتر از قیمت مصوب و به صورت آزاد تهیه می‌کنند.
نیرومند با اشاره به اینکه قیمت بالای مرغ یک مشکل کشوری است افزود: تا زمانی که نهاده‌ها به صورت منظم و بر اساس نیاز مرغداران توزیع نشود قیمت مرغ روندی صعودی خواهد داشت و احتمال کاهش قیمت آن ضعیف است.

نیرومند بیان کرد: کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و ناتوانی مرغداران در تامین نهاده‌ها با قیمت آزاد در کاهش تولید و عرضه مرغ به بازار می‌تواند عامل موثری در برهم خوردن عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش بهای مرغ تازه باشد. 

توزیع نامحدود مرغ منجمد با قیمت مصوب

مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان نیز به ایرنا گفت: افزایش قیمت مرغ به عوامل زیادی بستگی دارد که افزایش قیمت نهاده‌ها و کاهش جوجه ریزی می‌تواند از علل عمده این افزایش باشد.
حمید بدوی با اشاره به اینکه قیمت بالای مرغ کشتار روز مختص خوزستان نیست افزود: حتی در استان هایی نظیر لرستان که گوشت مرغ مازاد دارد نیز قیمت مرغ کشتار روز در حد قیمت آن در خوزستان است.
وی گفت:توزیع نامحدود مرغ منجمد با هدف تعدیل قیمت مرغ در خوزستان ادامه دارد.
بدوی، با بیان اینکه هرکیلوگرم مرغ منجمد در سردخانه ۱۴۰هزار و خرده فروشی آن ۱۵۰ هزار ریال است افزود: توزیع مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام خوزستان بر اساس مصوبه تنظیم بازار و حواله صادره از صنعت ، معدن و تجارت خوزستان صورت می‌گیرد.
وی ذخایر مرغ منجمد را در خوزستان مطلوب بیان کرد و ادامه داد: به هرمیزان که نیاز بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خوزستان به مرغ باشد تامین می‌شود.     
بدوی، نیاز روزانه کلانشهر اهواز به مرغ تازه را ۳۰۰تن در روز بیان کرد و افزود: با افزایش قیمت مرغ تازه ، میزان خرید مردم در روزهای گذشته به دلیل افزایش قیمت آن کاهش یافته است.
نیاز سالیانه خوزستان حدود ۱۰۰هزار تن است که حدود ۶۰ تا ۷۰هزار تن آن در داخل و بقیه از سایر استان‌ها از جمله اصفهان ، لرستان ، مرکزی و گلستان تامین می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار