تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۱۰۰۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پاکسازی دیرهنگام سکوی پسماند کارون
  رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کارون با اشاره به صدور حکم یک سال حبس برای شهردار سابق کوت عبدالله به دلیل تخلف در سکوی پسماند، گفت: عملیات جمع آوری زباله‌های سایت موقت پسماند در این شهرستان، با دو هفته تاخیر از سه‌شنبه گذشته آغاز شده است.

عباس ظاهری اظهار داشت: در بازدیدی که با حضور دادستان از سکوی زباله شهرستان کارون در تاریخ ۱۰ آبان انجام شده بود، شهرداری کوت عبدالله مکلف شده بود ظرف ۲ هفته پاکسازی این محل را انجام دهد که این امر با بیش از ۲ هفته تاخیر از سه‌شنبه گذشته آغاز شده است.

وی افزود: مشکلات سکوی پسماند شهرستان کارون از سال‌ها پیش در حال پیگیری است و از سال ۱۳۸۹ مقرر شده بود که این محل تعطیل و جمع آوری شود که به دلیل عملی نشدن مصوبات و ادامه مشکلات این سایت، دادگاه حکم یک سال حبس برای شهردار سابق کوت عبدالله صادر کرده که اکنون در محله تجدیدنظر است.

ظاهری اضافه کرد: در آلودگی هوای اهواز که اخیرا روی داده بود، سکوی پسماند کارون نیز به عنوان یکی از کانون‌ها شناسایی شده بود که بر همین اساس با شهردار مکاتبه کرده و بازهم اعلام کردیم پاکسازی این محل باید هرچه سریع‌تر انجام شود اما شهرداری در این زمینه اقدام نکرد تا اخیرا بازدید مجددی با حضور دادستان و اداره محیط زیست و فعالان محیط زیست انجام و به شهرداری تذکر داده شد.

وی تاکید کرد: هدف نهایی از این پیگیری‌ها جابجایی سکوی پسماند کارون است که جزو تعهدات قدیمی شهرداری بوده است.

ظاهری افزود: این سکوی پسماند که دیوار به دیوار خانه‌های اهالی روستای قلعه چنعان است، آلودگی گسترده‌ای داشته و باعث آزار و ناراحتی مردم است.

وی ادامه داد: این محل، از ابتدا سکوی پسماند موقت بوده و قرار بود زباله‌ها با سیمی تریلر به سایت پسماند اهواز (صفیره) منتقل شود، اما این فرآیند رعایت نشده و سال‌ها زباله در این سکو تلنبار شده است.

وی خواستار ورود مرکز بهداشت برای برخورد با تخلفات پسماند شد و اضافه کرد: در حال حاضر در حال بررسی چند گزینه به عنوان محل جایگزین سکوی پسماند هستیم، البته اقدامات سختگیرانه‌تری در این باره صورت می‌گیرد تا مشکل سکوی پسماند فعلی تکرار نشود.

ظاهری همچنین درباره مدیریت پسماندهای عفونی در شهرستان کارون گفت: بیمارستان سینا مشکلی از بابت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی ندارد اما تعدادی از مطب‌ها هنوز در این زمینه مشکلاتی دارند که اخیرا پرونده ۶ مطب به دادگاه ارجاع شده و برای ۳۰ مطب نیز اخطاریه صادر شده است.

همچنین آرش دور شهردار کوت عبدالله در واکنش به انتشار گزارش تصویری سکوی پسماند شهرستان کارون در ایرنا، در نامه‌ای به این خبرگزاری نوشت: عملیات بزرگ پاکسازی سکوی حمل پسماند شهرداری با انجام مناقصه جذب پیمانکار در راستای پاکسازی محوطه سکو انجام شده و مقرر شد که پسماند دپو شده به صفیره انتقال یابد. در همین راستا روز ۲۷ آبان، بازرسان اداره محیط زیست شهرستان کارون از روند پاکسازی محوطه بازدید کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، سال‌هاست که زباله‌های شهر کوت عبدالله در شهرستان کارون در جنوب اهواز، به سکوی زباله در نزدیکی روستای «قلعه چنعان» منتقل می‌شود. اما نزدیک بودن محل تخلیه زباله‌ها به خانه‌های روستایی مشکلات بسیاری را به دنبال داشته و اعتراض اهالی را موجب شده است.

کوت عبدالله بخشی از حاشیه شهر اهواز بود که در سال ۱۳۹۱ از اهواز منفک شد با ۹ روستای اطراف خود، شهر کوت عبدالله، مرکز شهرستان کارون را تشکیل داد. قلعه چنعان یکی از روستاهای شهرستان کارون، با بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت بزرگ‌ترین روستای کشور به شمار می‌رود که با محرومیت های بسیاری دست به گریبان است.

مساله پسماند یکی از چالش‌های خوزستان است. اخیرا اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد که برای سه شهردار در این استان، حکم حبس به دلیل تخلفات پسماند صادر شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار