تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۲۱۰۰۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ظرفیت کافی سدهای خوزستان برای مهار سیلاب‌های احتمالی
 معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه نگرانی از بابت بارندگی در بالادست سدهای استان وجود ندارد، گفت: سدهای خوزستان هم اکنون ۱۰ میلیارد مترمکعب حجم خالی دارند که بسیار بیشتر از بارندگی‌های پیش بینی شده در چند روز آینده است.

فراز رابعی  بیان کرد: تاکنون بارندگی موثری در بالادست خوزستان نداشته‌ایم به همین دلیل ورودی آب به رودخانه‌ها کمتر از نرمال بوده و امیدواریم در بارندگی‌های پیش‌رو مقداری از این کسری جبران شود.

وی افزود: برای جبران کسری منابع آب، آبگیری سدهای خوزستان آغاز و خروجی سدها کاهش یافته است، بنابراین رهاسازی آب بر اساس دبی ایمن پایین دست خواهد بود.

رابعی اضافه کرد: موج اول بارندگی، برای روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری، و موج دوم حدود ۶ روز آینده اتفاق می‌افتد که همه حوضه‌های آبریز خوزستان اعم از بالادست کرخه، دز، کارون و مارون را دربرمی‌گیرد؛ کانون بارش بیشتر بین حوضه سدهای کارون ۳ و ۴ و شاخه بختیاری است که بر اساس پیش‌بینی‌ها ممکن است تا بیش از ۱۰۰ میلیمتر باران نیز باشد.

وی با بیان اینکه خروجی سدهای خوزستان تغییری نسبت به برنامه ندارد،افزود: بر این اساس خروجی سدهای دز و کرخه ۷۰ مترمکعب برثانیه، خروجی سد گتوند ۲۰۰ مترمکعب برثانیه و خروجی سد مارون کمتر از ۲۰ مترمکعب برثانیه تنظیم شده است.

رابعی بیان کرد: در سال آبی جاری، ورودی به سدهای خوزستان به طور متوسط ۲۶ درصد کمتر از نرمال بوده بنابراین بیشتر از اینکه نگران وقوع سیلاب باشیم، نگران خشکسالی در ماه‌های آینده هستیم.

وی درباره احتمال وقوع سیلاب در زمستان آینده، گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی بارندگی در ماه‌های آذر و دی کمتر از نرمال و در ماه بهمن در حد نرمال است، بنابراین با توجه به خطای بالای پیش بینی طولانی مدت هواشناسی، هم اکنون نگران وقوع سیلاب در بهمن ماه نیستیم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین درباره نیازهای آب کشاورزی، گفت: نیاز کشت تابستانه در خوزستان به طور کامل تا آبان تامین شده، و هم اکنون بخش زراعت نیاز به آب ندارد و بیشتر نیازها بر کشت‌های دایم و شرب و صنعت متمرکز است.

به گفته وی حتی در حوضه رودخانه مارون که با تنش آبی روبه‌رو بود، با رهاسازی آب به صورت موجی و بیش از برنامه، آبگیری تا انتهای حوضه در شادگان میسر شد.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای تامین آب کشت پاییزه انجام شده و در صورتی که آوردها مطابق پیش بینی باشد، مشکلی نخواهیم داشت.

رابعی در ادامه با تاکید بر رعایت احتیاط لازم از سوی مردم و ساکنان اطراف رودخانه‌ها، بیان کرد: برنامه‌ای برای افزایش خروجی آب سدها نداریم اما احتمال دارد در بارندگی‌های پیش‌رو حوضه میانی (بالادست سد کارون ۳) فعال شود بنابراین ضروری است که مردم تا ۱۰ روز آینده، از رودخانه‌ها فاصله گرفته و به رودخانه‌ها نزدیک نشوند.

اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به ورود سامانه بارشی از اواسط روز جمعه ۳۰ آبان تا اواخر روز یکشنبه ۲ آذر با رگبار باران همراه با رعد وبرق، احتمال ریزش تگرگ، برف در ارتفاعات و وزش باد متوسط تا شدید و تندباد لحظه‌ای در بیشتر مناطق استان، طغیان رودخانه‌های فصلی و شدت  گرفتن بارش‌ها و ایجاد سیلاب در مناطق کوهستانی هشدار داده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار