تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۲۱۰۰۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۴۰ هزار تن بذر گواهی شده گندم در خوزستان توزیع شد
 رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه هیچگونه کمبودی از نظر بذر گندم و کود کشاورزی در این استان وجود ندارد گفت: ۴۰ هزار تن بذر گواهی شده گندم برای کشت این محصول در استان خوزستان تامین شده و تاکنون ۳۵ هزار تن از این میزان بین کشاورزان توزیع شده است.

خدا رحم امیری زاده  افزود: بذر گواهی شده گندم و کود اوره، فسافاته و پتاس متناسب با نیاز کشاورزان استان خوزستان تامین شده و در حال توزیع است.

وی مقدار بذر گندم مورد نیاز کشاورزان خوزستان را ۸۷ هزار تن عنوان و بیان کرد: مابقی بذر گندم مورد نیاز خوزستان از طریق خودمصرفی کشاورزان تامین می‌شود لذا کمبودی در این زمینه در استان خوزستان وجود ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه این سازمان هر سال تنها یک سوم بذر گندم مورد نیاز کشاورزان را تامین می‌کرد، گفت: این میزان امسال به حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.
 وی یکی از علل افزایش تقاضا برای گندم بذری از سوی کشاورزان خوزستان در سال زراعی جاری را اختلاف قیمت بین نرخ خرید تضمینی گندم عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت خرید گندم به کیلویی ۴۰ هزار ریال باعث شد تا بیشتر کشاورزان محصول گندم تولیدی خود را به صورت تضمینی به فروش برسانند و بذر مورد نیاز خود را از محل خودمصرفی ذخیره نکنند.
 امیری زاده اظهارداشت: کشاورزان گندمکار خوزستانی ترجیح می‌دهند بذر گندم مورد نیاز خود را به صورت بوجاری شده و ارزان‌تر از نرخ خرید تضمینی خریداری کنند لذا در این راستا در ۱۵ نقطه خوزستان دستگاه‌های بوجاری گندم فعال شده‌اند و به سرعت در حال تولید بذر گواهی شده و بوجاری برای کشت هستند.

وی همچنین یکی از عللی که در روزهای اخیر باعث کمبود بذر در خوزستان شد را اقدام برخی دلالان دانست و افزود: از نهادهای نظامی و امنیتی  درخواست می‌شود در این راستا وارد عمل شده و جلوی اقدام غیرقانونی این افراد را بگیرند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه هیچگونه کمبودی از نظر کود در این استان وجود ندارد، گفت: کود اوره پایه همه زراعت‌های استان تامین شده است ضمن اینکه کود سرک(کود بعد از کشت محصول) نیز تامین شده و کود فسفاته و ازت نیز متناسب با نیاز کشت پاییزه خوزستان تامین شده است.
وی با بیان اینکه خوزستان جزو استان‌هایی است که بیشترین جذب کود را برای کشت محصولات داشته است، افزود: بزرگترین عملیات کشت گندم کشور در سطح ۵۶۰ هزار هکتار از زمین‌های آبی و دیم خوزستان همزمان با بهبود شرایط جوی و بارندگی‌ها شروع شد.
امیری زاده ادامه داد: از این میزان، ۴۰۰ هزار هکتار به صورت آبی و ۱۶۰ هزار هکتار به صورت دیم زیرکشت راهبردی و اساسی گندم می‌رود.
وی با پیش بینی تولید ۱.۵ تن گندم در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در  خوزستان در صورت بارش‌های مناسب اظهارداشت: برداشت گندم در خوزستان از اواخر فروردین ماه به مدت ۴۰ روز ادامه دارد.
سال زراعی گذشته خوزستان با خرید تضمینی ۱.۲ میلیون تن گندم برای پنجمین سال متوالی، مقام نخست کشور را کسب کرد.
خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلاتی و عسل به ارزش بیش از ۲۹۰ هزار میلیارد ریال جایگاه نخست را در سطح کشور دارد.
گندم، جو، چغندرقند، نیشکر، خرما، انواع مرکبات، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، کلزا، سبزی و صیفی، کنجد و برنج از مهمترین تولیدات زراعی و باغی خوزستان محسوب می‌شوند.
براساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان، شرایط آب و هوایی در خوزستان، شرایط کشت را برای بیش از ۱۳۸ نوع محصول باکیفیت فراهم کرده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار