تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۰۹۹۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همه امکانات خوزستان از امشب در اختیار کنترل کرونا/ قرار نیست هر دستگاهی، ساز خود را بزند
  استاندار خوزستان با تشریح جزئیات اجرای طرح جدید محدودیت‌ها در خوزستان و محوریت فرماندار اهواز در اعمال محدودیت‌ها در مناطق قرمز گفت: همه امکانات دستگاه‌ها باید برای کنترل بیماری، در اختیار ما قرار بگیرند و کسی حق ندارد در خصوص اجرای این طرح، تشکیک ایجاد کند یا تمکین نکند؛ قرار نیست هر دستگاهی، ساز خود را بزند.

غلامرضا شریعتی در جلسه هماهنگی اعمال محدودیت‌های جدید کرونا در خوزستان که امروز (۳۰ آبان‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان در کنترل بیماری و میزان مرگ و میر، نسبتا شرایط مناسبی در مقایسه با سایر نقاط کشور دارد که این وضعیت با همکاری همه محقق شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همه در مورد بیماری و وضعیت آن در دنیا و کشور آگاه هستند. حدود یک سال است که کرونا دنیا را درگیر کرده و همه به جنگ با آن پرداخته‌اند. برای کنترل بیماری اگر نکاتی رعایت شود موفق می‌شویم اما تا مهار آن هنوز فاصله داریم اگر چه دستاوردهای خوبی حاصل شده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: تلاش‌های زیادی انجام شده تا در صورت ساخت واکسن کرونا، کشور ما هم جزو کشورهای اول برای انجام واکسیناسیون باشیم و امنیت و آرامش به جامعه برگردانده شود.

وی گفت: این ویروس بیش از همه چیز بر آرامش روانی تاثیرگذار است و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ آسیب روانی و روحی بیماری کمتر از آسیب جسمی نبوده است.

شریعتی با اشاره به قرار گرفتن خوزستان در وضعیت قرمز پس از سفید شدن استان، بیان کرد: شرایط خوزستان را کنترل کردیم؛ در برخی اوقات که دستورالعمل‌های بهداشتی خوب رعایت نشد با پیک بیماری مواجه شدیم اما بعد که دست به دست هم دادیم، شرایط را مدیریت کردیم البته شرایط جوی نیز در این زمینه تاثیر گذار بوده است اما اصل، همکاری مردم و مسئولان بوده است.

وی با اشاره به طرح ملی مهار هوشمندانه کرونا، تصریح کرد: طرح مهار هوشمندانه کنترل کرونا در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی هم فرمودند از تصمیمات این ستاد تبعیت می‌کنند بنابراین همه باید از این تصمیمات تبعیت کنند.

استاندار خوزستان ادامه داد: این طرح در کلانشهرها و مراکز استان‌ها اجرا می‌شود بنابراین در اهواز و همچنین کارون به دلیل نزدیکی با اهواز از امشب (جمعه شب) اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های تردد گفت: اگر در اجرای این طرح کوتاهی کنیم ممکن است شاهد حضور مردم در کنار رودخانه و در پارک‌ها باشیم و این مساله وضعیت بیماری را تشدید کند بنابراین موانع فیزیکی در این مسیرها قرار خواهد گرفت.

شریعتی با اشاره به فرماندهی قرارگاه عملیاتی این طرح از سوی بسیج و سپاه پاسداران، بیان کرد: در این کار، فرماندار اهواز در دو شهر اهواز و کارون فرمانده واحد است تا در تصمیم‌گیری تشتت ایجاد نشود؛ فرماندار اهواز باید با جدیت کار را دنبال کند. مساله اساسی در این دو هفته، اجرای این طرح است و فرماندار اهواز باید بیشتر وقتش را برای اجرای طرح مهار کرونا بگذارد. در خصوص بارش‌های پیش رو هم برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه اهواز و کارون جزو شهرهای قرمز محسوب می‌شوند، افزود: مسجدسلیمان، آغاجاری، بهبهان، آبادان، رامهرمز، امیدیه، شوشتر، دزفول، اندیمشک، خرمشهر، رامشیر، باغملک، شادگان، ایذه و لالی در وضعیت نارنجی قرار دارند. شهرهای ماهشهر، حمیدیه، هفتکل، شوش، هویزه، دشت آزادگان، باوی، اندیکا، گتوند و هندیجان نیز زرد هستند.

استاندار خوزستان با اشاره به اصناف مجاز به فعالیت در شهرهای قرمز تصریح کرد: در شهرهای قرمر تنها گروه شغلی ۱ یعنی مراکز درمانی و داروخانه‌ها، مراکز امدادرسانی و نجات، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراز ارائه‌دهنده خدمات اضطراری مانند آب، برق و تلفن اجازه فعالیت دارند. در شهرهای نارنجی نیز گروه‌های شغلی ۱ و ۲ و در شهرهای زرد گروه‌های شغلی ۱، ۲ و ۳ اجازه فعالیت دارند.

وی با اشاره به نحوه فعالیت ادارات گفت: در شهرهای قرمز یک‌سوم، در شهرهای نارنجی یک‌دوم و در شهرهای زرد دو سوم کارکنان در ادارات حضور پیدا می‌کنند.

شریعتی افزود: همه آموزش‌ها در همه شهرستان‌های خوزستان به صورت غیرحضوری خواهد بود. در زمینه برگزاری مراسم مذهبی و فرهنگی در شهرهای قرمز و نارنجی به مدت دو هفته محدودیت کامل اعمال می‌شود اما در شهرهای زرد، مراسم مذهبی و فرهنگی در فضای باز و با رعایت پروتکل‌ها قابل انجام است.

وی گفت: در شهرهای قرمز و نارنجی خودروهای با پلاک بومی نمی‌توانند از شهر خود خارج و وارد شهر دیگر شوند و بر عکس پلاک‌های غیربومی نیز نمی‌توانند وارد شهرهای قرمز و نارنجی شوند. در خصوص شهرهای زرد هم بر اساس شرایط، اعلام می‌کنیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: کارکنانی که در مراکز استان‌ها سکونت دارند اما محل کار آن‌ها خارج از شهرشان است باید برای تردد، برگه ماموریت با تایید مسئول دستگاه و حراست داشته باشند. این محدودیت‌ها شامل خودروهای مسافری و باری نمی‌شود.

وی گفت: کسانی که برای مداوا نیز قصد ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را دارند باید برگه ارجاع پزشک مربوطه و ستاد مقابله با کرونا در شهرستان را داشته باشند.

شریعتی افزود: برگزاری جلسات در شهرهای قرمز باید با حضور حداکثر ۱۵ نفر و در شهرهای نارنجی و زرد با حضور حداکثر ۲۰ نفر انجام شود.

وی بیان کرد: این محدودیت‌ها به مدت دو هفته اعمال می‌شود و پس از دو هفته، وضعیت بررسی و تمدید خواهد شد یا کاهش محدودیت‌ها اعلام می شود.

استاندار خوزستان با اشاره به طرح محله‌محور شهید سلیمانی، افزود: در این طرح، بسیج و نیروی انتظامی در کنار دانشگاه علوم پزشکی اهواز فعالیت خواهند کرد؛ در این طرح، بیماریابی و قرنطینه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و ادارات مکلف هستند مهمان‌سراهای خود را برای پشتیبانی، در اختیار ما قرار دهند و در صورت عدم تمکین، برخورد می‌شود. سالن‌های ورزشی که برای نقاهتگاه‌ها مناسب هستند نیز باید برای ایجاد نقاهتگاه در اختیار ما قرار بگیرند.

شریعتی افزود: همه امکانات دستگاه‌ها باید برای کنترل بیماری، در اختیار ما قرار بگیرند و کسی حق ندارد در خصوص اجرای این طرح، تشکیک ایجاد کند یا تمکین نکند؛ قرار نیست هر دستگاهی، ساز خود را بزند.

وی با بیان اینکه این طرح پشتوانه علمی دارد، گفت: در اردیبهشت‌ماه در شبانه‌روز ۳۰ مورد فوت ناشی از کرونا در کشور رخ می‌داد اما اکنون این رقم به ۵۰۰ مرگ در روز رسیده است. اگر این شرایط شش ماه حاکم شود، ۹۰ هزار سرمایه اجتماعی را از دست می‌دهیم البته این رقم هم در صورتی خواهد بود که در این مدت افزایش مرگ و میر نیز نداشته باشیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه محدودیت در دورهمی‌های کوچک، ۸۳ درصد در کنترل بیماری اثربخشی دارد، تصریح کرد: نباید به خاطر عده‌ای که به این امر توجه نمی‌کنند، سلامت جامعه به خطر بیافتد. باید دست به دست هم دهیم و اثربخشی راهبردهای مهار کووید - ۱۹ را اجرا کنیم.

وی گفت: در این مدت هر چند روز، جلسه تشکیل و اثربخشی طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد و نقاط ضعف مشخص و برطرف می‌شوند.

شریعتی افزود: شهرداری‌ها موظف به اطلاع‌رسانی و حمایت هستند. اصحاب رسانه باید کمک کنند تا این طرح بیش از پیش موفق شود؛ کسی بر طبل ناکارآمدی این طرح ملی نزند. امیدواریم پس از این دو هفته، وضعیت شهرها تغییر کند.

وی خطاب به فرماندهان اجرای این طرح گفت: موفقیت مدیون عملکرد این مسئولان و شکست، ناشی از کم‌کاری آن‌ها است. اهواز و کارون اولویت و پیشانی کار هستند اما اگر در شهرهای نارنجی کار نکنیم، این شهرها نیز قرمز می‌شوند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار