تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۲۰۹۹۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محدودیت چاپ اوراق بهادار دلیل کمبود سفته در خوزستان است
 دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خوزستان دلیل کمبود سفته در استان را محدودیت در چاپ و نشر اوراق بهادار از جمله سفته عنوان‌کرد و گفت: این کمبود به دلیل جمعیت و میزان بالای تقاضا در خوزستان نسبت به دیگر استان‌های مجاور بیشتر است.

سعید طاهری با بیان اینکه بانک ملی تنها توزیع کننده این اوراق است و دخالتی در چاپ آن ندارد افزود: وزارت امور اقتصاد و دارایی تامین کننده سفته است و بعد از اینکه این اوراق در اختیار بانک ملی قرار گرفت، طبق روال معمول کار توزیع آنها بین استان‌های سراسر کشور انجام می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۵۰ سال است که مسئولیت توزیع سفته در کشور بر عهده بانک ملی است، افزود: تا پیش از سال جاری، هیچ کدام از نقاط کشور در تامین سفته مشکلی نداشته‌اند.

سرپرست امور شعب بانک ملی در استان خوزستان یادآورشد: به‌دلیل محدودیت‌ چاپخانه دولتی در چاپ و نشر اوراق بهادار، تامین سفته از ابتدای امسال با نواقصی روبه‌رو شد و به همین دلیل میزان اختصاصی این اوراق ویژه استان خوزستان نیز به یک پنجم کاهش یافت.

احتمال اخذ دیجیتالی سفته

طاهری افزود: اگر امکان چاپ فیزیکی سفته به‌دلیل مشکلات موجود تداوم داشته باشد، سامانه‌هایی برای اخذ دیجیتالی ایجاد و طراحی خواهند شد.

وی اضافه‌کرد: این امر علاوه بر کاهش مراجعه متقاضیان به شعب بانک ملی و دسترسی آسان‌تر به سفته باعث کاهش هزینه‌های چاپ و توزیع می‌گردد.

سرپرست امور شعب بانک ملی در استان خوزستان با بیان اینکه همزمان با آغاز پرداخت تسهیلات مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از شیوع کرونا در استان، مجوز صدور سفته دیجیتالی شده است، گفت: این فرآیند تحت نرم افزار ایوا صورت می‌گیرد و تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال سفته صادر می‌شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک ها در استان خوزستان یادآورشد: مبالغ مربوط به تسهیلات بیش از سه هزار متقاضی دریافت تسهیلات آسیب دیده از کرونا در قالب نرم افزار ایوا، بدون مراجعه حضوری به شعب بعد از اخذ سفته دیجیتالی به حساب افراد واریز گردید.

  باتوجه به افزایش تعداد صندوق های پرداخت وام خانگی در استان، تقاضای اخذ سفته در خوزستان از اواخر سال ۹۸ رشد بسیار زیادی پیدا کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار