تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۰۹۹۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لایروبی مجدد بندر اروندکنار در دستور کار دولت است
 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه لایروبی‌های نگهداری برای اسکله‌های شهرستان آبادان قبلا انجام شده است از برنامه جدید سازمان برای لایروبی بندر اروندکنار خبر داد.

سازمان بنادر و دریانوردی برای لایروبی کانال‌های آبی و بنادر کشور هر ساله طرح‌های زیادی را اجرایی می‌کند که یکی از مهمترین نتایج آن تردد کشتی‌های بزرگ و چند هزارتنی به اسکله‌های بنادر کشور است.

برای مثال شهریور همین امسال طرح لایروبی کانال دسترسی به بندر بوشهر تکمیل شد که زمینه تردد و پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۳۰ هزار تن در بندر بوشهر فراهم ساخت.

ارتقای ایمنی و تسهیل تردد کشتی‌های با تناژ بسیار بالا از جمله اهداف اصلی در لایروبی به موقع بنادر کشور است. برای مثال در آبراه استراتژیک خورموسی اکنون پروژه‌ای با اعتبار ۴هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است تا خورموسی که از گل و لای انباشته شده، تمیز شود و برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ آماده باشد.

یکی از نمایندگان مجلس اخیرا از عدم لایروبی اسلکه اروندکنار گلایه کرده و گفته بود که اسکله اروندکنار در منتهی‌الیه جنوب غربی استان خوزستان، محل پهلوگیری شناورهای تجاریِ وارداتی و صادراتی کالا است اما رسوب گل و لای در رودخانه مانع از پهلوگرفتن لنج‌ها شده تا جایی که پس از پایین رفتن آب اروندرود این لنج‌ها با موج کشتی‌های بزرگ واژگون می‌شنوند لذا سازمان بنادر باید سریعا اقدام به لایروبی کند.

 نماینده مردم آبادان با اشاره به ضرورت لایروبی اسکله اروندکنار، گفته عدم لایروبی خطر بزرگی برای شناورها است لذا اگر لایروبی صورت نگیرد شناورها یکی پس از دیگر شکسته شده و از بین می‌روند.

آخرین وضعیت لایروبی و ساخت اسکله بندراروندکنار

در همین راستا «محمد راستاد» روز پنج شنبه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت زیرساخت‌ها و لایروبی بندر اروندکنار، گفت: اکنون در بندر اروندکنار که یکی از بنادر شهرستان آبادان است پروژه مهم احداث اسکله را در دست اجرا داریم.

وی توضیح داد: ١٢٠ متر طول این اسکله است که امکان پهلوگیری شناورهای طرح این بندر را ایجاد می‌کند و در کنار ساخت اسکله، ساخت یک انبار نیز در حال اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همزمان با تکمیل زیرساخت‌های بندر اروندکنار برنامه‌ای هم برای ایجاد دسترسی دریایی متناسب با پیشرفت بندر داریم که قابلیت بهره برداری از اسکله جدید بندر را داشته باشد.

به گفته راستاد با تکمیل زیرساخت مورد نظر این بندر می‌توان به خوبی پاسخگوی تقاضا برای حمل و نقل و ورود و خروج کشتی بود.

راستاد درباره آخرین وضعیت لایروبی بندر اروندکنار گفت: لایروبی‌های نگهداری را برای اسکله‌های شهرستان آبادان از جمله بندر آبادان، بندر اروندکنار و چوئبده یا انجام دادیم یا درحال انجام است. مشخصا در بندر اروند کنار قبلا مراحل لایروبی انجام شده است و اکنون نیز برنامه جدیدی برای لایروبی در بندر اروندکنار داریم.

  عملیات احداث اسکله هزار تنی بندر اروندکنار به طول ۱۲۰ متر، هم اکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و با توجه به روند اجرای این طرح بزرگ در منطقه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ شاهد بهره‌برداری و استفاده از اسکله جدید بندرتجاری اروندکنار باشیم.

با ارتقا بندر اروندکنار به بندرتجاری زمینه واردات کالاهای مجاز از این بندر فراهم می‌شود. موقعیت خاص و استراتژیک بندر اروندکنار نسبت به سایر گمرکات استان باعث شده تا زمینه بهتری برای تجارت و ترانزیت کالا از این بندر فراهم شود. اروند کنار در فاصله ۵۰ کیلومتری آبادان قرار گرفته و دارای ذخایر نفتی است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار