تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۲۰۹۸۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش خروجی سدها و دبی رودخانه‌های خوزستان
علی شریفی حجم خالی مخازن را بالغ بر ۱۰ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: ظرفیت خالی مخازن سدهای خوزستان برای کنترل سیلاب‌های احتمالی کاملا مناسب است.
 علی شریفی مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به میزان بارش از ابتدای سال آبی تاکنون، اظهار کرد: بر اساس رصدهای صورت گرفته از ابتدای سال آبی تاکنون در استان خوزستان به طور متوسط ۸ میلی متر بارندگی داشته ایم. سال گذشته میزان بارش تا زمان مشابه سال جاری، ۱۹ میلی متر بوده است که در مقایسه با سال گذشته تاکنون ۱۱ میلی متر کاهش در میزان بارش ها را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود در سال جاری، بارندگی در حوضه کرخه ۱۰ میلی متر و سال گذشته این رقم معادل ۴۱ میلی متر بوده است. در حوضه کارون بزرگ تاکنون ۱۲ میلی متر به صورت میانگین بارش داشته ایم که این رقم در سال گذشته ۲۷ میلی متر بوده است. در حوضه مارون و جراحی تنها یک میلیمتر تاکنون بارش داشته ایم که این رقم در سال گذشته ۲۴ میلی متر بوده و شاهد اختلاف فاحش بارندگی در این حوضه هستیم.
مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه شاهد کاهش بارندگی چشمگیری در سال جاری نسبت به سال گذشته هستیم؛ عنوان کرد:  در سال جاری در سطح کل حوضه ها تاکنون ۶۶ درصد کاهش بارندگی را نسبت به سال گذشته شاهد بوده ایم و نسبت به میانگین ۵۰ ساله آماری ۷۰ درصد کاهش برآورد شده است بنابراین نسبت به میانگین بلند مدت شاهد کاهش بارندگی به صورت چشمگیری هستیم.
وی با تاکید بر اینکه کاهش بارش ها باعث شده است که ذخایر آب در سدها به شدت کاهش یابد؛ اذعان کرد: میزان آورد به مخازن از ابتدای سال آبی (مهر ۹۹) تاکنون یک میلیارد و ۴۳ میلیون مترمکعب بوده است که نسبت به سال گذشته که رقمی معادل یک و نیم میلیارد مترمکعب بوده رقمی حدود ۲۶ درصد کاهش آورد را شاهد هستیم.
  شریفی به میزان خروجی مخازن برای مصارف مختلف اشاره کرد و گفت: خروجی از مخازن برای مصارف مختلف تاکنون ۳.۳ میلیارد مترمکعب بوده است. در حال حاضر حجم مفید  قابل بهره برداری مخازن آبی ۳.۲ میلیارد متر مکعب است که نسبت به سال که ۴ میلیارد مترمکعب بوده رقمی معادل ۸۰۰ میلیون مترمکعب کاهش ذخایر آبی داشته ایم.
 مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان حجم خالی مخازن را بالغ بر ۱۰ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان  حجم خالی مخازن، برای کنترل سیلاب های احتمالی تا انتهای بهمن ماه حجم قابل توجهی است. 
شریفی ادامه داد: با توجه به کاهش بارش ها و به تبع آن کاهش آورد رودخانه ها برای اینکه بتوانیم نیازهای مختلف پایین دست را تامین نماییم، مرتبا حجم مخازن را کاهش می دهیم و از دهه دوم آبمانماه این کاهش ها مستمر در حال انجام است و اگر حجم آورد افزایش نیابد این کاهش حجم آب سدها ادامه خواهد یافت بنابراین سطح آب در رودخانه ها کاهش خواهد یافت.
 وی از مسئولان امر در حوزه مصرف آب صنعتی، شرب، کشاورزی و صنعت درخواست کرد: در شرایط جاری که سطح آب رودخانه های استان کاهش خواهد یافت با مدیریت مصرف تمهیدات لازم را در مصرف بهینه از طریق لایروبی کانال ها و پدافند غیرعامل بیاندیشند.
مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: از طریق این رسانه اعلام می کنم که باید همگی خصوصا بخش صنعت و کشاورزی آمادگی لازم را در خصوص کاهش سطح آب رودخانه ها داشته باشند و با تمهیدات لازم از قبیل جابجایی ایستگاه های پمپاژ از قطعی آب جلوگیری نمایند.
شریفی خاطرنشان کرد: ما برای اینکه بتوانیم در ماه های آینده تمامی مصارف را تامین نماییم مجبور به کاهش خروجی آب از سدها هستیم و بزودی تراز آب رودخانه ها کاهش خواهند یافت، بنابراین می بایست این مساله در مصارف صنعتی و کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد و آمادگی های لازم را مسئولان مربوطه داشته باشند.
وی به آخرین پیش بینی سازمان هواشناسی اشاره کرد و گفت: براساس آخرین پیش بینی هواشناسی،  آذرماه و دی ماه  کمتر از میزان نرمال بارش ها خواهیم داشت ولی بهمن ماه بارش ها به سمت نرمال پیش خواهند رفت. در مجموع آذر و دیماه را ما با کمبود بارش ها نسبت به نرمال پیش بینی می کنیم.
مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد: میزان بارش در استان های همجوار نیز مشابه ما است. غرب و جنوب غرب نیز در آذر و دی ماه با کاهش بارندگی نسبت به نرمال روبرو هستند و بهمن ماه به شرایط نرمال نزدیک می شوند.
شریفی در پایان به معضلات حوضه مارون اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در حوضه مارون به دلیل گستردگی مصارف با مشکلاتی روبرو هستیم ولی با بارندگی های اخیر خوشبختانه مقداری از حجم آب مورد نیاز تامین شد ولی نکته ای که باید مدنظر قرار بگیرد این است که حجم آب موجود با میزان مصارف همخوانی ندارد و از این جهت باعث ایجاد نگرانی می شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار