تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۲۰۹۸۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشت رقم جدید خرما برای استان‌های خرماخیز کشور معرفی شد
 رییس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری کشور گفت: امسال هشت رقم جدید خرما برای استان‌های خرماخیز کشور به منظور افزایش کمی و کیفی خرما معرفی شده است.

احمد مستعان افزود: این ارقام جدید متناسب با شرایط آب و هوایی و اقلیمی به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان ، بوشهر ، خوزستان و فارس معرفی شده تا توسعه نخیلات با ارقام جدید اقتصادی‌تر و برای نخلداران باصرفه‌ترشود.
وی گفت: رسالت اصلی پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری کشور مستقر در جنوب اهواز انجام تحقیقات کاربردی برای رفع نیازهای علمی و فنی درعرصه نخیلات و میوه‌های گرمسیری به عنوان تخصصی‌ترین نهاد در پرورش خرما محسوب می‌شود.
مستعان اظهار داشت: پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری کشوربه پشتوانه ۱۸ محقق و عضو هیات علمی که خوزستان و پنج استان خرماخیز کشور در اختیار دارد سالانه ۳۰ فقره پروژه تحقیقاتی در سال را اجرا و به بهره برداران ارائه می‌کند.
وی در ادامه افزود:گرچه تحقیقات خرما از حدود ۶۰ سال پیش در کشور وجود داشته است ولی از سال ۱۳۷۲ با دستور مقام عالی وزارت، پژوهشکده تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری تاسیس و در سال ۱۳۷۸ از کرج به اهواز به عنوان موطن نخل خرما منتقل شد.
مستعان بیان داشت: از ۲ دهه پیش ۱۶ رقم تجاری خارجی خرما وارد کشور و دراختیار پژوهشکده برای بررسی قرار گرفت، همچنین واردات ارقام تجاری انبه، موز، نخل روغنی و آناناس نیز از سال ۱۳۹۵ به همت پژوهشکده و معاونت باغبانی وزارت جهاد شاورزی برای انجام تحقیقات و بومی سازی آن وارد کشور شده است.

خشکیدگی آفت نخیلات خوزستان
رییس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری کشور از خشکیدگی به عنوان مهمترین آفت نوپدید وعارضه نخیلات به خصوص در مناطق ساحلی خوزستان نام برد و افزود: این آفت سبب کاهش باردهی و در نهایت از بین رفتن نخل می‌شود.
مستعان افزود: این پژوهشکده در حال انجام تحقیقات برای ریشه‌یابی علمی این آفت و نحوه پیشگیری و مبارزه به هنگام با آن است.
وی از پرداخت یک هزار و ۷۵۰میلیارد ریال غرامت خشکیدگی خوشه خرما به نخل داران ۶ استان کشور در سال جاری خبر داد.
مستعان افزود:ارائه فناوری گرده‌افشانی مکانیزه نخیلات، معرفی روش بهینه آبیاری تحت فشار، توسعه روش‌های بیولوژیک کنترل آفات چوبخوار و فناوری انتقال ایمن نخل خرما از جمله دستاوردهای این پژوهشکده برای توسعه نخل کاری و حفاظت از این سرمایه ملی بوده است.
به گزارش ایرنا تولید خرما در خوزستان امسال با یک جهش ۳۵درصدی نسبت به سال زراعی گذشته به رقم بی‌سابقه ۲۳۰ هزار تن رسید.
براساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان سطح زیرکشت نخیلات استان ۴۱هزار است که در افق پنج ساله کشاورزی خوزستان (سال ۱۴۰۴) پهنه نخیلات این استان به ۵۶ هزار هکتار و تولید خرما به رقم ۳۱۰هزار تن خواهد رسید.
سطح زیرکشت نخیلات در ایران ۲۶۲هزار هکتار و تولید خرما حدود ۱.۲میلیون تن است.
خوزستان از نظر تولید و سطح زیرکشت پس از استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم کشوری را دارد ولی با صدور سالانه ۸۰هزار تن ، رتبه نخست را در صادرات خرمای کشور دارد.
برحی، کبکاب ، گنطار، استعمران، زاهدی ، دیری، عویدی ، خاصی و حلاوی از مهمترین ارقام تولیدی خرما در خوزستان است.حدود ۴۰هزار نفر در نخیلات و کارگاه‌های بسته بندی و فراوری خرما در استان مشغول به کار هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار