تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۰۹۶۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا وجود اینماد برای امنیت سایت شما کافی است؟

اینماد یک نماد الکترونیکی است، که در فروشگاه های اینترنتی وجود دارد. این روزها که بیشتر افراد از طریق وب و فروشگاه های آنلاین، خرید روزانه خود را انجام می دهند، امنیت سایت ها حرف اول را می زند. شما به عنوان یک کاربر چطور به یک سایت فروشگاهی اعتماد می کنید؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی اینماد و امنیت سایت بپردازیم.

آیا وجود اینماد برای امنیت سایت شما کافی است؟

اینماد و انواع آن

طبق آماری که تا سال گذشته دریافت کردیم، حدود ۵۴۰۰۰ کسب و کار آنلاین، موفق به دریافت اینماد شدند و مرکز توسعه تجارت الکترونیک آن ها را تحت نظارت و سازماندهی خود قرار داده است. اما جالب است بدانید که حدود ۳۸۰ هزار کسب و کار اینترنتی هستند، که هنوز اطلاعات هویتی خود را ثبت ننموده و بدون دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به کار خود ادامه می دهند! بنابراین هنگام ثبت سفارش، از وجود اینماد اطمینان حاصل کنید.

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی یک تصویر است که صلاحیت فعالیت فروشگاه آنلاین را تایید می کند. این لوگو از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک صادر شده به سایت و خدمات آن، اعتبار می دهد. کسب و کارهای آنلاین موظفند اطلاعات هویتی، کد اقتصادی، روزنامه رسمی و اطلاعات تماس را برای دریافت اینماد ارائه دهند. با توجه به اینکه اعتبار و کیفیت هر سایت با توجه به ستاره های اینماد مشخص می شود، هر چه تعداد این ستاره ها بیشتر باشد، سایت قابل اعتمادتر بوده و عملکرد بهتری خواهد داشت. در جدول زیر به انواع نماد اعتماد الکترونیکی اشاره می کنیم

نماد موقت

جهت تسریع در فرایند دریافت اینماد از نوع موقت آن استفاده می شود و به سایت هایی که حداقل معیارهای لازم را برای شروع کار دارند، داده می شود.

نماد دائم با یک ستاره

پس از اینکه نماد موقت داده شد، نوبت به بررسی جهت ارائه نماد دائم می رسد. در صورتی که فاکتورهای لازم و معیارها رعایت شده بود، این نماد ارائه می شود.

نماد دائم با دو ستاره

سایت از لحاظ امنیتی بررسی می شود و چنانچه موارد تعیین شده و گواهی SSLتایید شد، نماد دائم دو ستاره اختصاص می یابد.

آیا وجود اینماد برای امنیت سایت شما کافی است؟

مزایای استفاده از اینماد

استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی نه تنها برای کاربران احساس امنیت و آرامش را به همراه دارد، بلکه برای خود شرکت ها و کسب و کارهای آنلاین مزایایی را خواهد داشت. در این قسمت به برخی از مزایای آن اشاره می کنیم.

ایجاد اعتماد کاربرانی که قصد خرید از فروشگاه اینترنتی را دارند.

اطمینان از رسمی بودن سایت

افزایش میزان معاملات آنلاین و امنیت در تراکنش ها

افزایش امنیت در تبادل کالا و خدمات

افزایش نرخ بازدید و ترافیک سایت

کاهش فعالیت سودجویان و سو استفاده کنندگان از نام تجاری و اعتبار شرکت

حفظ حریم شخصی کاربران، اطلاعات هویتی و پسوردها

آیا وجود اینماد برای امنیت سایت شما کافی است؟

داشتن اینماد برای جلب اعتماد

درست است که داشتن نماد اعتماد الکترونیکی به ما به عنوان کاربر احساس آرامش می دهد، اما این شرط لازم، کافی نیست! از بین کسب و کارهایی که اینماد داشتند، کالاهای ممنوعه مانند اسلحه، مشروبات الکلی و ارز به شکل غیر قانونی، دیده شده است. بنابراین قبل از ثبت سفارش به نکات زیر دقت کنید:

مشاهده تصویر اینماد کافی نیست؛ روی آن کلیک کرده، تاریخ انقضا و نام دامنه فروشگاه را بررسی کنید که شبیه /trustseal.enamad.ir باشد. اگر با تخلفی مواجه شدید حتما به مرکز توسعه تجارت الکترونیک گزارش دهید.

به رتبه بندی سایت بر اساس ۱ تا ۵ ستاره های دریافت شده، توجه کنید. از طرفی نظرات مشتریان، میزان شکایات و تخلف ها می تواند از عملکرد یک فروشگاه آنلاین خبر دهد.

فروشگاه های آنلاین معتبر همیشه درباره نحوه تعویض، بازگرداندن کالا و هزینه حمل اطلاعاتی را به شما ارائه می دهند؛ این بخش را حتما مطالعه فرمایید.

هر سایتی با توجه به کالا و خدماتی که ارائه می دهد، بایستی علاوه بر خرید اینترنتی، امکان پرداخت در محل هم داشته باشد.

با وجود اینکه نهاد توسعه تجارت الکترونیک استفاده از پروتکل امنیتی SSL را بررسی می کند، اما شما نیز هنگام ورود به صفحه درگاه پرداخت بانکی، حتما به آدرس اینترنتی دقت کنید. در قسمت آدرس بار آدرسی وجود دارد (URL) که مشخص می کند صفحه ای که در آن هستید ایمن هست یا خیر. استفاده از پروتکل امنیتی Http را به Https تبدیل می کند.

تمدید نماد الکترونیکی

نماد الکترونیکی با توجه به قوانین کسب و کار آنلاین هر سال نیاز به تمدید مجدد و بررسی سازمان های نظارت کننده دارد. عواملی مانند شکایت ها، گزارش تخلفات و اخطارها بر تمدید اینماد تاثیر می گذارد و نیاز به بررسی مجدد دارند. چنانچه نقص امنیتی یا تخلفی وجود نداشته باشد و از سمت نهادهای ناظر اخطاری دریافت نشده باشد، دو هفته قبل از پایان تاریخ انقضای نماد، درخواست تمدید صادر می شود. به این ترتیب به منقضی شدن تصویر اینماد فروشگاه اینترنتی دقت کنید.

آیا وجود اینماد برای امنیت سایت شما کافی است؟

جمع بندی

با توجه به گسترش استفاده از شبکه جهانی اینترنت به منظور تامین نیازهای روزانه و خرید اقلام مصرفی، لزوم امنیت سایت ها بیشتر از گذشته احساس می شود. همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، استفاده از تصویر اینماد به تنهایی برای اعتماد به یک سایت و پرداخت پول کافی نیست و لازم است به موارد دیگری نیز دقت کنیم. از این رو شرکت ایران سایت با بهره گیری از تیم حرفه ای و مجرب در حوزه طراحی سایت، بهینه سازی و تولید محتوای سئو شده از پروتکل های امنیتی برای سایت های فروشگاهی استفاده می نماید. این مجموعه بیش از ۲۲ سال سابقه فعالیت در حوزه خدمات اینترنتی را دارد. چناچه قصد دارید امنیت سایت فروشگاهی خود را بالاببرید، بهتر است با مجموعه بزرگ ایران سایت به شماره 02188886450 تماس بگیرید.

:
:
:
آخرین اخبار