تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۲۰۹۵۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محصول برنج تازه خوزستان وارد بازار شد
  برنج تازه و مرغوب خوزستان درچند روز اخیر وارد بازار شهرهای این استان شده است.

 برداشت شلتوک که از نیمه نخست آبان ماه در مناطق شمالی و غربی خوزستان شروع شده بلافاصله به کارخانه های برنج کوبی انتقال یافته و هم اکنون به صورت خرده فروشی و عمده فروشی وارد بازار شده است.
یک کیسه برنج ۱۰کیلوگرمی عنبربوی ممتاز شوشتر در بازار خرده فروشی اهواز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و برنج چمپا تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال عرضه می‌شود.
بررسی میدانی حاکی از آن است که بهای عمده فروشی برنج عنبربوی مرغوب خوزستان در بنک داران هرکیلوگرم ۲۰۰هزار ریال و شلتوک نیز بین ۸۰تا ۹۰هزار ریال در کارخانه‌های برنج کوبی خرید و فروش می‌شود.
احتمال دارد با عرضه بیشتر برنج تازه استان به بازار  و تخصیص سهمیه جدید برنج دانه بلند هندی به خوزستان ، قیمت برنج های محلی کاهش یابد هرچند کشاورزان خوزستانی از برنامه توزیع برنج هندی از سوی ستاد تنظیم بازار استان نگران هستند.
برنج عنبربوی خوزستان که از طعم و عطر خوبی برخوردار است در ماه‌های اخیر با افزایش یکباره قیمت تا کیلویی ۲۵۰هزار ریال نیز پیش رفت و بسیاری از شهروندان خوزستانی را در شوک فرو برد.

به تازگی برخی وانت‌بارها و حتی خودروهای شخصی نیز در کنار جاده‌های استان بساط عرضه برنج تولیدی استان را نیز پهن کرده و با قیمت متفاوت و نامطمئن به لحاظ کیفیت وارد بازار برنج شده‌اند. 
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:عملیات برداشت شلتوک از سطح ۱۷۹هزار هکتار از شالیزارهای خوزستان تا نیمه نخست آذر ماه ادامه دارد.
تورج نوروزی پیش بینی کرد ۷۸۷هزار تن شلتوک از شالیزارهای شوشتر ، دزفول، شوش ، دشت آزادگان ، باغملک ، شادگان ، خرمشهر رامهرمز وهویزه برداشت که این میزان ۴۵۰هزار تن برنج از گونه‌های محلی عنبربو ، نجفی و چمپا تولید شود.
وی از آمادگی تعاون روستایی خوزستان برای خرید حمایتی شلتوک به قیمت هرکیلوگرم ۶۷تا ۷۴هزار ریال خبرداد.
پارسال به برکت بارش‌های بسیار مطلوب بهاری  و سرریز شدن همه مخازن سدهای استان ، حدود ۵۵۰هزار تن برنج از سطح حدود ۲۰۰هزار هکتار در خوزستان به ارزش بیش از ۵۰هزار میلیارد ریال تولید شد که در تاریخ کشاورزی خوزستان بی‌سابقه بود.
پارسال حدود ۸۶هزار تن شلتوک به قیمت توافقی از سوی تعاون روستایی از شلتوک کاران خوزستانی خریداری شد.
هیات دولت امسال برای نخستین بار کشت برنج در خوزستان را به همراه استان های شمالی کشور مجاز اعلام کرد و این مجوز قانونی هزینه‌های تامین آب و بیمه محصول را برای کشاورزان خوزستانی کاهش داد.
استان خوزستان سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی و شیلاتی به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال تولید می‌کند.
خوزستان در مجموع حدود ۱۵درصد محصولات کشاورزی کشوررا تامین می‌کند. گندم ، برنج ، نیشکر ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، چغندرقند ، صیفی ها و سبزی،خرما و انواع مرکبات از مهمترین تولیدات کشاورزی و باغی خوزستان به شمار می‌رود.

مرجع / ایرنا
برچسب ها: برنج ، خوزستان ، شلتوک
:
:
:
آخرین اخبار