تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۲۰۹۴۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دام های خوزستان زینت بخش سفره‌های عراقی
  قاچاق دام در چند هفته اخیر از خوزستان به کشور عراق از مرز چذابه باعث نگرانی مسوولان استان و افزایش قیمت گوشت قرمز و کمبود این کالا در بازار استان شده است.

 مردم و کارشناسان بر این باورند که قاچاق دام از مرز چذابه خوزستان به کشور عراق   در چند هفته اخیر یکی از دلایل کمبود گوشت قرمز در بازار استان و گران شدن این کالای اساسی است. تفاوت زیاد قیمت هایی که از سوی کشور عراق به دامداران پیشنهاد می‌شود باعث شده دامداران دیگر رغبتی به فروش دام خود در بازار داخلی نداشته باشند و دام خود را به عراق بفروشند.این درحالی است که به گفته مسوولان با توجه به اینکه دامداران از نهاده های دولتی استفاده می کنند باید دام خود را برای مصرف در بازار داخل به فروش برسانند.

از سوی دیگر در ماه های اخیر با گران شدن قیمت خوراک دام بسیاری از دامداران نسبت به ارزان بودن قیمت دام در داخل بازار اعتراض داشتند و همین موضوع نیز بر افزایش قاچاق دام از استان تاثیر گذاشته است.

قاچاق گونه‌های مختلف دام از خوزستان

 طبق اعلام برخی مسوولان در روند قاچاق دامی که از استان صورت می گیرد در مواردی گونه های ژنتیکی دام خوزستان نیز در حال خارج شدن است که می تواند چرخه تولید دام در استان را به خطر بیندازد و آنگونه که  معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان می‌گوید در گذشته نوع خاصی از دام،  قاچاق می شد اما در چند هفته اخیر از استان گونه های مختف دام در حال قاچاق به کشور عراق است.

عبدالرحمان ناصریان بیان کرد: قاچاق دام به کشور عراق با این وسعت، از ۲ حالت خارج نیست یا به دلیل نیاز بالای کشور عراق به دام است و یا افرادی به دنبال وارد کردن ضربه به صنعت دامداری استان هستند که در هر صورت باید جلوی این روند گرفته شود.

وی گفت: در خوزستان دامداران راضی به فروش دام خود به قصاب ها و کشتارگاه ها نیستند.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت با اشاره به اینکه دامداران دام های خود را تا ۶۰ درصد گران تر از بازار داخل به عراق می فروشند ادامه داد: با پیشنهاد قیمت های بالا از سوی کشور عراق دامداران در استان تمایل به فروش دام خود به کشور عراق را دارند.

ناصریان با اشاره به اینکه قاچاق دام از مرز چذابه در استان انجام می شود ادامه داد: در بسیاری از موارد خریداران دام از کشور عراق به شهرستان دشت آزاداگان می آیند و دام استان را خریداری و خارج می کنند.

لزوم ورود قوه قضاییه برای جلوگیری از قاچاق دام از خوزستان

یکی از مواردی که در بازار خوزستان به دلیل قاچاق دام به صورت محسوس احساس می شود افزایش قیمت گوشت قرمز در چند روز اخیر است. حدود سه میلیون راس دام سبک و ۴۵۰ هزار راس گاو، گاومیش و شتر به ارزش تقریبی ۵۰ هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد.

خوزستان علاوه بر اینکه به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور است در بحث دامداری نیز به عنوان یکی از استان های مهم کشور محسوب می شود و دام نیز از جمله سرمایه های این استان شناخته می شود.بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی، خوزستان نخستین استان کشور در بحث پرورش گاومیش است و از ۲۸ هزار راس گاومیش موجود در کشور ۸۷ هزار راس از این نوع دام در استان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تبعات قاچاق وسیع دام از استان در آینده مشخص خواهد شد.

مصطفی کنارکوهی اظهار داشت: تنها راه حل بازدارنده موثر از قاچاق دام از خوزستان ورود قوه قضاییه است تا دامهای تولید شده در استان به سمت کشتارگاه ها حرکت کنند.

وی افزود: با این کار قاچاقچیان دیگر رغبتی به قاچاق دام از استان نخواهند داشت و در نهایت گوشت قرمز در بازار استان عرضه خواهد شد.

کنارکوهی با اشاره به اینکه ۳۸ درصد دام کشتاری از خارج از استان است بیان کرد: در کنار قاچاق دام به دلیل اینکه از ورود دام از استان های دیگر به خوزستان جلوگیری شد با کمبود گوشت قرمز در خوزستان مواجه شده ایم.

 اختلاف قیمت دام دربازار داخل و  عراق عامل قاچاق دام از خوزستان

فرماندار دشت آزادگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اختلاف قیمت بالای ۵۰ درصدی فروش دام در بازار داخلی و کشور عراق باعث شده تا بازار برای قاچاقچیان دام رونق بگیرد.

حمید سیلاوی افزود: افراد سودجو در چند هفته اخیر از محل تالاب هورالعظیم اقدام به قاچاق دام کردند.

وی گفت: برای جلوگیری از قاچاق دام از استان درحال پلاک کوبی دامها در منطقه هستیم و تمام دامداران نیز شناسایی و معرفی می شوند، این کار رصد دام موجود در استان را آسان تر می کند.

سیلاوی افزود: رصد بیشتر و دقیق‌تر تمامی مسیرهای منتهی به کشور عراق از شهرستان دشت آزادگان نیز با افزایش تعداد بازرسان با دقت بیشتری بررسی می شوند.

فرماندار دشت آزادگان ادامه داد: با تامین تجهیزات بیشتر همچون پهپاد و دوربین های دید در شب برای بازرسان و مرزبانان و تامین قایق های تندرو تلاش داریم تا از قاچاق دام جلوگیری کنیم.

وی گفت: خوشبختانه با اقداماتی که انجام گرفته قاچاق دام از استان رو به کنترل است، در چند هفته اخیر کشفیاتی از قاچاق دام در شهرستان دشت آزادگان و در مرز چذابه ،در حدود ۵۰ مورد کشفیات و در هر مورد با یکصد راس دام شناسایی شده است.

پیگیری برای اخذ مجوز صادرات دام و گوشت قرمز از مرز چذابه

سیلاوی افزود: در حمایت از دامداران و برای جلوگیری از قاچاق دام به دنبال اخذ مجوز صادرات دام و گوشت قرمز از مرز چذابه هستیم.در مواردی خریداران دام از عراق  و قاچاقچیان دام را در قبال اسلحه و یا کالاهای نامرغوب خرید و فروش می کردند که جلوی این اقدام گرفته شد.

 قاچاقچیان دام منتظر برخوردهای شدید و جدی باشند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در مصاحبه اخیر خود با ابراز نگرانی از افزایش قاچاق دام از خوزستان بیان کرد: قاچاقچیان دام که باعث گران شدن گوشت قرمز در بازار شدند باید منتظر برخورد جدی باشند.

سید نوراله حسن زاده اظهار داشت: متاسفانه قاچاق دام در مرزهای استان در حال انجام است و باید هر چه زودتر برای جلوگیری از این تخلف تصمیم گیری جدی شود و با عاملان ایجاد این وضع برخورد جدی صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به لزوم مقابله موثر با قاچاق دام به خارج از کشور گفت: جلوگیری قاچاق دام با هدف تعدیل قیمت و عرضه گوشت قرمز در بازار استان از سوی مسوولان استانی درحال انجام است.

وی افزود: مسوولان و دستگاه های مربوطه باید جلوی قاچاق دام از استان را بگیرند تا افزایش قیمت گوشت قرمز و کمبود آن در بازار اهواز و استان برطرف شود، ضروری است برای مقابله با ابن تخف در استان قوه قضاییه ورود کند.

کشف پنج هزار راس دام قاچاق در خوزستان

قاچاق دام و کالا از مرزهای خوزستان و عراق و  هور العظیم در دوره های گذشته نیز انجام می گرفت و در ماه های گذشته نیروهای مرزبانی چند محموله دام  در حال خروج ازمرزهای دشت آزادگان را توقیف کردند.

در مهر ماه امسال بود که ۲ نفر از نیروهای مرزبانی در تالاب هورالعظیم در هنگام مبارزه با اشرار و قاچاقچیان به شهادت رسیدند.

فرمانده مرزبانی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:  جلوگیری از ورود و خروج هر گونه کالای قاچاق و ممنوعه از نقاط مرزی به شدت در حال انجام است، پنج هزار رأس دام  سبک و سنگین که قرار بود از طریق قاچاق از خوزستان خارج شوند در چند عملیات جداگانه کشف شدند.

سردار لطفعلی پاکباز از دستگیری بیش از ۲۵۰ نفر قاچاقچی توسط مرزبانان در این عملیات خبر داد و افزود : بیش از ۱۰۰ فروند شناور سبک در بخش کشف قاچاق در حوزه مرزی دشت آزادگان در هور العظیم فعال هستند.

فرمانده مرزبانی استان خوزستان در پایان افزود: مرزبانان به صورت شبانه‌روزی در حفظ و حراست از این جغرافیای مرز در خوزستان تلاش می‌کنند و این نوید را به مردم ایران و خوزستان می‌دهند که در مرزهای خوزستان برای ایجاد امنیت پایدار در مرزها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

هویت گذاری ۴۱۰ راس دام در خوزستان

هویت گذاری دام از جمله راهکارهایی است که می توان برای مدیریت دام در اسان استفاده کرد، با شناسایی و نشانه گذاری دام در استان و دامداران می توان مسیر را برای قاچاق دام سخت تر کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش از این در مصاحبه ای اعلام کرد:  امسال تاکنون ۴۰۹ هزار و ۹۰۰ راس دام سبک و سنگین خوزستان در اجرای طرح ملی هویت‌گذاری دام به منظور مدیریت و حفظ ذخایر راهبردی این سرمایه ملی هویت‌گذاری شد.

عبدالامیر نیرومند افزود:طبق قانون، هویت‌گذاری انواع دام سبک و سنگین در تمامی واحدهای دامداری صنعتی و سنتی کشور اجباری بوده و همه دامداران باید نسبت به هویت‌گذاری دام اقدام کنند.
وی بیان کرد: در این راستا تاکنون حدود ۱۴۷ هزار و ۱۰۰ راس گاو ، ۷۰ هزار راس گاومیش، چهار هزار و ۵۰۰ نفر شتر، ۱۴۰ هزار راس گوسفند، ۴۸ هزار راس بز و حدود ۳۰۰ راس اسب در خوزستان هویت‌گذاری، و در سامانه مرکز اصلاح نژاد کشور نیز ثبت شده است.
نیرومند، از جمله مزایای این طرح را تهیه آمار دقیق از دام، تسهیل در برنامه‌ریزی بهداشتی از جمله تامین واکسن و دارو، ساماندهی حمل و نقل و فروش دام، انجام برنامه‌ریزی در خصوص میزان تولید گوشت قرمز و شیر و سایر فرآورده‌های جانبی انواع دام، انتخاب برترین‌های ژنتیکی در استان، تسهیل و افزایش سرعت در دریافت تسهیلات بانکی و امور بیمه‌ای و برنامه‌ریزی برای تامین و تولید علوفه مورد نیاز دام برشمرد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هم اکنون با تشکیل ستاد هویت گذاری دام در همه مناطق خوزستان، انجام این طرح سرعت یافته است.
وی پیش‌بینی کرد تا پایان سال ۱۴۰۰ همه دام‌ سبک و سنگین خوزستان هویت‌گذاری شود.
با اجرای کامل طرح ملی هویت‌گذاری دام ، امکان اجرای منظم و مستمر مایه کوبی دام توسط دامپزشکی ، سلامت دام ، تامین به موقع نهاده‌ها و کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلالان و جلوگیری از قاچاق دام فراهم می‌شود.
 

سرمایه گذاری کردن در صنعت دامداری خوزستان

اگر شرایط اقتصادی برای دامداران خوزستانی به گونه ای فراهم باشد که جوابگوی هزینه های پرورش دام شود دیگر رغبتی برای فروش دام به خارج از کشور را نخواهند داشت و قاچاقچیان چشم طمع به دام های استان نخواهند داشت.

پرورش دام که با صرف هزینه و زمان زیاد انجام می شود باید به عنوان یک سرمایه قلمداد شود و برای ماندگاری و رونق این صنعت در استان فکری شود تا دست قاچاقچیان از این صنعت گرانبها در استان کوتاه شود.

فراهم کردن  شرایط صادرات قانونی دام می تواند کمک شایانی به دامداران برای کسب درآمد بیشتر و ایجاد رقابت و رغبت برای پرورش دام در استان ایجاد کند تا دیگر از مسیر قاچاق برای کسب درآمد بیشتر استفاده نکنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار