تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۲۰۹۴۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از خط قرمز ریزش کوه در کوی رمضان اهواز تا عدم پاسخگویی مدیریت بحران استان
از آنجایی که قسمتی از خانه‌های منطقه کوی رمضان اهواز در مجاور یا زیرکوه احداث شده‌اند به لحاظ ایمنی این مناطق جزء مناطق پرخطر اهواز به شمار می‌رود.
از خط قرمز ریزش کوه در کوی رمضان اهواز تا عدم پاسخگویی مدیریت بحران استان

 منطقه کوی رمضان اهواز از جمله مناطقی است که خانه‌های آن در مجاورت کوه ساخته شده‌اند این خانه‌ها از مدت‌ها قبل قرار بود جابه‌جا شوند اما این امر تا کنون رخ نداده و هرازچندگاهی شهروندان شاهد حوادثی در این منطقه و دیگر مناطق مشابه‌ مانند منبع آب وکوی حصیرآباد هستند.

از آنجایی که این خانه‌ها به صورت طبقاتی و پلکانی در مجاور یا زیرکوه احداث شده‌اند به لحاظ ایمنی این مناطق جزء مناطق پرخطر اهواز به شمار می‌رود.

البته حادثه‌خیز بودن قسمتی از منطقه مسکونی کوی رمضان سبب شده شهروندان اخطارهایی را از سوی شهرداری و دیگر دستگاه‌های مسوول برای جابه‌جا شدن از محل دریافت کنند اما آنچه مانع تخلیه منازل توسط اهالی شده است مسائل اقتصادی و معیشتی ساکنان است.

از طرفی شیرین شهر و شهرک رامین محل‌هایی هستند که برای انتقال ساکنان مناطق پر خطر اهواز در نظر گرفته شده‌اند اما نبود زیرساخت‌های لازم و خدمات عمومی در این شهرک‌ها همچنین مشغول بودن اغلب ساکنان این مناطق به شغل کارگری در مناطق خود سبب شده است ساکنان در برابر نقل مکان به  شهرک‌های مورد نظر مقاومت کنند.

 عدم وجود متولی برای خانه دار کردن این اهالی یکی از مشکلات اصلی ساکنان این مناطق است و ظاهراً شهرداری قانوناً فقط وظیفه شناسایی منازل موجود در پهنه‌های خطر و تبدیل زمین آن‌ها به فضای سبز را بر عهده دارد.

 


حداث یکهزارو 680 واحد برای ساکنان مناطق پرخطر اهواز

البته محمد جامع معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان می‌گوید: زمینی به مساحت 25 هکتار در منطقه سپیدار پشت مجموعه تالارها را برای احداث بالغ بر یک هزار 680  واحد مسکونی ویژه ساکنان مناطق پرخطر اهواز  اختصاص داده است.

وی افزود: این پروژه در تیرماه امسال با مشارکت سرمایه‌گذار خصوصی آغاز شده و کار آماده‌سازی زمین به میزان 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، در حال حاضر مشغول پِی‌کَنی، آرموتور بندی، اجرای فنداسیون و... هستیم.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه اعتبار این پروژه از محل منابع زمین وزارت راه و شهرسازی است، عنوان کرد: انتظار می‌رود شهرداری اهواز پروانه ساخت را به صورت رایگان برای این واحدها صادر کند در واقع این همکاری حسب قانون مصوب هئیت وزیران در زمینه اجرای مواد قانون برنامه ششم توسعه موارد موضوع مربوط به بازآفرینی شهری است.

این در حالی است که استاندار خوزستان در مهرماه امسال گفته بود: با وزیر راه توافق شده که تا ۸۱۱ واحد به افراد در پهنه خطر تحویل داده شود، البته ما دنبال این هستیم که یکهزار و ششصد واحد به استان تعلق بگیرد تا خانه‌های در معرض خطر درجه دو نیز جابه‌جا شود و مشکل منطقه به صورت اساسی حل شود.

14 خانوار در پهنه خطر منطقه کوی رمضان

رضا غلامی یکی از ساکنین منطقه کوی رمضان است که حدود یک سال و نیم گذشته به دلیل مناسب بودن قیمت در این منطقه خانه خریداری کرده است وی می‌گوید: انتهای کوی رمضان خیابان چهار سلامت به سمت حصیرآباد امکان ریزش صدرصدی کوه وجود دارد، در این خیابان حدود 13 تا 14 خانوار زندگی می‌کنند و  زیر سنگ دو سه خانه وجود دارد.

وی در رابطه با برخی اظهارات مسوولان مبنی بر اینکه خانه‌هایی که در پهنه‌های خطر قرار دارند تصرفی هستند، بیان کرد: ممکن است خانه‌های بالای کوه تصرفی باشند اما خانه‌های پایین کوه ملک مردم هستند و سند شهرداری دارند.

این شهروند ساکن کوی رمضان افزود: به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی به ساکنین خانه‌هایی که بالای کوه قرار دارند گفتند که جابه‌جا بشوند اما به ما گفتند با ستاد مدیریت بحران نامه نگاری کنید، چند وقت پیش در حال انجام تعمیرات در خانه بودم که سنگی که بالای سرمان است تکان خورد و زیر سنگ کاملاً خالی شده و آنی ممکن است روی خانه‌های زیر کوه ریزش کند.

غلامی بیان کرد: ظاهراً تصمیم بر این گرفته شده که خانوارهایی که در پهنه خطر هستند به شهرک رامین منتقل شوند اما اهالی حاضر نیستند به آن شهرک بروند چرا که می‌گویند: شهرک رامین خدمات و امکانات شهری ندارد.

کوی رمضان پهنه خطر ندارد

اما فرزین حاتمی کاکش، شهردار منطقه هفت اهواز با رد وجود پهنه‌های خطر در منطقه کوی رمضان، اظهار کرد: تنها خیابان 29 کوی رمضان که به خیابان 22 بهمن کوی منبع آب منتهی می‌شود در پهنه خطر است.

وی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی استانداری خوزستان از طرف اداره کل مسکن و شهرسازی زمینی در منطقه سپیدار برای احداث واحدهای مسکونی برای بالغ بر 800 خانواری که در پهنه‌های خطر مناطق حصیرآباد و منبع آب زندگی می‌کنند اختصاص داده شد و  قرار است این واحدها ظرف دو یا سه سال آینده آماده شوند.

شهردار منطقه هفت اهواز با بیان اینکه تنها بخشی از مناطق منبع آب و حصیرآباد  در معرض خطر ریزش کوه هستند، گفت: با توجه به حادثه خیز بودن این مناطق که جهت جابه جایی ساکنان باید هماهنگی بین بخشی به وجود بیاید و همه دستگاه‌های مربوطه پای کار بیایند.

حاتمی کاکش با اشاره به بافت قدیمی و فرسوده در این مناطق، بیان کرد: با توجه به اینکه بخشی از منطقه حصیرآباد در پهنه خطر قرار دارد به منظور حل این معضل قرار بود تعداد 50 خانوار به شهرک رامین جابه شوند اما مردم با ما همکاری نمی‌کنند.

وی افزود: برای انتقال این خانوارها حتی به حساب شهرک رامین پول واریز شده اما تا کنون تنها 11 خانوار رضایت دادند به آن شهرک نقل مکان کنند و از 50 خانه‌ای که در معرض خطر بودند 13 خانه تخریب شد.

حاتمی کاکش عنوان کرد: شهرداری مبلغ یک میلیارد تومان(به ازای هر یک خانوار مبلغ 20 میلیون تومان) به حساب شهرک رامین واریز کرده است ضمن اینکه به خانوارهایی که از مناطق پرخطر اهواز به شهرک رامین نقل مکان کنند وام مسکن نیز داده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حدود سه سال گذشته به دلیل ریزش کوه در حد فاصل منطقه کوی رمضان و منبع آب دو کودک جان خود را از دست دادند و چهار نفر مجروح شدند.

بر اساس گزارش‌های رسمی بالغ بر 800 خانوار در پهنه‌های خطر واقع در مناطق حصیرآب، منبع‌آب، کوی رمضان و چاه خالدی زندگی می‌کنند.

ریزش کوه در مناطق کوی رمضان، منبع آب، حصیرآباد و... حادثه‌ای که به طور طبیعی و گاهاً به دلیل دخالت‌های انسانی رخ می‌دهد که با توجه به بحران و سختی که به وجود می‌آورد جهت بر طرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی و فوق العاده باشد.

عدم پاسخگویی مدیریت بحران استانداری

مدیریت بحران استانداری خوزستان یکی از دستگاه‌هایی است که باید فرآیند پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع بحران در پهنه‌های پرخطر،  برخورد و مداخله در بحران و سالم سازی بعد از وقوع بحران را مدیریت کند.

این در حالی است که با وجود تماس‌های مکرر خبرنگار خبرگزاری فارس با مدیریت بحران استانداری  و درخواست توضیح در خصوص پهنه‌های خطر با توجه با شروع فصل بارش و شدت گرفتن خطر در این مناطق حاضر به پاسخگویی نبود.

اکنون یکی از عامل‌های مهم تاخیر در حل مشکل مناطق پرخطر عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مربوط است که مدیریت بحران بر حسب وظایف خود باید کلیه امکانات و ظرفیت‌های سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و... را برای مقابله با بحران‌های احتمالی این مناطق به کار بگیرد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار