تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۲۰۹۴۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گرازهای وحشی بلای جان محصولات کشاورزی آبادان
افزایش جمعیت گراز در مزارع آبادان در سالهای اخیر خسارت زیادی به محصولات کشاورزی این شهرستان وارد کرده و باعث ضرر و زیان کشاورزان منطقه شده است، خسارتی که هیچ دستگاهی متولی جبران آن نیست.

 هجوم گرازهای وحشی به نخلستان ها و مزارع کشاورزی آبادان در سالهای اخیر باعث شده تا خسارت جبران ناپذیری به بخش کشاورزی این شهرستان وارد شود. گرازها پاچوش نخل‌های جایگزین شده با نخل‌های مرده و پیر را در باغ های خرما تخریب کرده و می خورند ، این حیوان با دندان‌هایی که دارد علاوه بر پاجوش‌ به نخل‌های کوچک هم حمله می کند و نخل را نابود می‌کند.

در کنار نخلستان‌های خرما کشت میانه کاری انواع محصولات از جمله بامیه و سبزیجات در آبادان از رونق خاصی برخوردار است اما ازدیاد جمعیت گرازهای وحشی در این شهرستان باعث از بین رفتن بخش زیادی از محصولات کشاورزی آبادان شده است.

کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی، وجود زمین‌های کشاورزی متروکه، لایروبی نشدن انهار طبیعی و رویش نیزارها در آنها، دژ خاکی حاشیه رودخانه و کوچ گله‌ای گرازها از عراق به دلیل وجود آب شیرین را عامل اصلی زیاد شدن جمعیت گرازهای وحشی و زاد و ولد آن‌ها در منطقه می‌دانند.

یکی از کشاورزان روستای کوت شنوف آبادان یکی از عوامل احیا نشدن مجدد نخلستان‌ها در این منطقه را گرازهای وحشی دانست و گفت: دفاع اداره محیط زیست از گرازهای وحشی و اجازه ندادن برای شکار آنها باعث از بین رفتن دسترنج  کشاورزان این منطقه شده است این درحالی است که در مزارع نیشکر شکار این حیوان آزاد است.

سامر بدرانی افزود: این حیوان علاوه برخطری که برای ساکنان دارد محصولات میانه‌کاری و پاجوش نخل‌ها و نخل‌های ثمرده را از بین می برد.

وی به قیمت پنج میلیون ریالی پاجوش نخل خرما و زحمت کشت آن اشاره کرد و گفت: گرازها سالانه صدها میلیون ریال به کشاورزی آبادان خسارت وارد می کنند.

احمد شهابی دیگر کشاورز آبادانی گفت: در ۱۰ سال گذشته تعدادی از اقلیت‌های مذهبی برای شکار گراز به آبادان آمدند و این حیوان را شکار کردنداما حدود سه سال متوالی است اداره حفاظت محیط زیست آبادان به بهانه های مختلف برای شکار این حیوان مجوز صادر نمی کند.

یکی دیگر از کشاورزان دهستان نصار اروندکنار آبادان گفت: جایگزینی نخل‌های از بین رفته در این منطقه به دلیل هجوم گراز  و خسارت به کشت پاجوش انجام نمی شود.

سیدرضا علویان افزود:هزینه حصارکشی نخلستان برای کشاورز بسیار بالا است و افزایش جمعیت گرازها انگیزه کشت میانه‌کاری صفی‌جات را از کشاورزان منطقه گرفته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آبادان با بیان اینکه شکار گراز برای مسلمان ممنوع است گفت:اداره حفاظت محیط زیست آمادگی لازم برای صدور مجوز اتلاف گزار برای کشاورزان آبادان را دارد اما پروانه شکار گراز برای مصرف گوشت فقط برای اقلیت‌های مذهبی صادر می‌شود.

علی فتحی‌نیا افزود: پروانه اتلاف گراز برای کشاورزان مسلمان به شرط ارائه درخواست کتبی و معرفی‌نامه از شورا و دهیار محل همراه با مدارک لازم مبنی بر حمل اسلحه صادر خواهد شد ضمن اینکه بعد از اتلاف گراز باید با هماهنگی شورای محل و دهیاری روستا لاشه حیوان دفن شود.

وی به صدور ۱۰۰ مورد مجوز شکار در سال گذشته برای کشاورزان شهرستان آبادان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰۰ فقره مجوز شکار گراز برای اقلیت های مذهبی صادر شد.

فتحی‌نیا یکی از راههای جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از تخریب باغات و نخلستان های کشاورزان آبادانی توسط گراز را محصور کردن و ایجاد موانع برای این حیوان بیان کرد و گفت: محصور کردن مزارع برای کشاورزان هزینه بر است اما می‌تواند جلوی خسارت را بگیرد.

وی علت هجوم حیواناتی چون گراز به مزارع را کاهش شکارچیان طبیعی این حیوان دانست و اظهار کرد: دشمن طبیعی گراز حیواناتی چون گرگ، پلنگ و ببر می باشند اما کاهش جمعیت این شکارچیان باعث شده است تا جمعیت حیواناتی چون گراز در منطقه افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان نیز گفت: به منظور جلوگیری از ورود گراز به مزارع و نخلستان های منطقه تفاهمنامه ای به منظور احداث حصار برای مزارع با قرارگاه عملیاتی کربلا امضا شده است.

حسن دشتی‌نژاد افزود: طبق این تفاهمنامه ۶۰ درصد هزینه تهیه مصالح برای احداث حصار را قرارگاه عملیاتی کربلا تقبل کرده و ۴۰ درصد هزینه بر عهده کشاورزان می باشد.

وی اظهار داشت: در این راستا تاکنون ۸۰ هکتار حصار در روستاهای شلاحی، دهستان منیوحی، اروندکنار و فیاضیه آبادان احداث شده است.

دشتی‌نژاد وسعت نخلستان های آبادان را ۱۳هزار و ۲۰۰هکتار عنوان کرد و گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نخل در آبادان وجود دارد.

وی افزود: کشاورزانی که مجوز حمل اسلحه دارند می‌توانند از اداره حفاظت محیط زیست در خواست مجوز شکار نمایند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار