تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۲۰۹۴۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارندگی‌ کشاورزان خوزستانی را به وجد آورد
 نخستین بارندگی موثر پاییزی در خوزستان ، کشاورزان استان و عشایر کوچ‌رو را به وجد آورد و به شهروندان آسمانی پاک و عاری از آلودگی هدیه داد.

 بارش باران این رحمت الهی که متاثر از یک سامانه بارشی فعال بود از چهارشنبه شب هفته گذشته به صورت پراکنده در اغلب نقاط استان به خصوص مناطق شرقی شروع شد ولی گستره آن پنجشنبه و ساعات نخستین روز جمعه کل استان را در برگرفت.
به گزارش هواشناسی خوزستان بیشترین بارش در سه روز اخیر با ۷۱میلیمتر در رامهرمز به ثبت رسید و پس از آن بهبهان با ۳۳ ، اهواز ۲۶ ، بستان ۱۸.۳ ، آبادان ۲۷ ، شادگان ۲۰.۵ و هندیجان با ۱۳میلیمتر در رده های بعدی قرار گرفتند هرچند بسیاری از مناطق شمال شرق و شمال استان از این نعمت الهی بی بهره نبودند.
بارندگی‌ها هرچند باعث آبگرفتگی برخی مناطق کلانشهر اهواز و شهرهای جنوبی استان و سرریز شدن فاضلاب شد و مردم را به زحمت انداخت ولی آسمان غبارگرفته را شست و دمای هوا را در استان خوزستان تا هشت درجه کاهش داد.

با وجود توقف بارش باران هنوز مناطقی از شرق و جنوب اهواز با معضل کهنه آبگرفتگی رو به رو هستند و برخی اهالی خود برای رفع آبگرفتگی معابر عمومی وارد عمل شدند.
باران به موقع پاییزی چغندرکاران و کلزاکاران خوزستانی که مدتها چشم به آسمان دوخته بودند را هم به وجد آورد و بستر لازم را برای کشت پاییزی گندم در سطح ۵۶۰هزار هکتار از اراضی آبی و دیم استان فراهم کرد.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان به خبرنگار ایرنا گفت:بارش پاییزی برای دیم‌کاران خوزستانی حکم بود یا نبود محصول را دارد و تاخیر در آن می‌توانست برای کشاورزان دیم کار به شدت خسارت بار باشد.
تورج نوروزی با بیان اینکه این بارش‌ها هیچ‌گونه خسارتی به بار نیاورد افزود: این بارندگی‌ها برای کشاورزان بسیار نافع بود و تداوم آن می‌تواند به افزایش باردهی محصول در واحد سطح بیانجامد.
وی با اشاره به کشت ۸۰۰هزار هکتاری پاییزی در خوزستان و اینکه بارندگی‌های پاییزی همراه با دمای مناسب دغدغه کشاورزان را برطرف کرد افزود:حجم زیادی از آب مورد نیاز محصولات پاییزی به بارندگی‌های پاییزی و زمستانی وابسته است.  
از سوی دیگر۲۳هزار خانوار عشایری که از ماه گذشته به همراه سه میلیون راس دام سبک از هشت استان در مناطق قشلاقی خوزستان مستقر شدند با بارش پاییزی خوشحال شدند و نگرانی آنان بابت تامین آب دام و رشد مراتع تا حدود زیادی برطرف شد.
بارش باران در اغلب نقاط خوزستان و مناطق بالادست استان ، رودخانه کم رمق کارون را جان دیگری بخشید و دبی این رودخانه را که از صبح جمعه گل آلود نیز شده است افزایش داد.
سازمان آب و برق خوزستان هنوز از حجم ورودی آب به مخازن سدهای استان گزارشی ارائه نکرده است ولی به نظر می‌رسد آورد اغلب رودخانه های خوزستان با بارندگی‌های اخیر افزایش یافته است.
آسمان غبارگرفته خوزستان که در ۲ هفته اخیر به علت وارونگی هوا برای اغلب گروه ها حساس ، خطرآفرین شده بود با بارش سه روز اخیر رنگ آبی به خود گرفت و غبار به شدت آلوده و سمی با بارش باران و وزش باد شدید برطرف شد هرچند بیش از یک هزار و ۷۰۰ شهروند خوزستانی را به علت حساسیت‌های فصلی پاییزی و تنگی نفس راهی بیمارستان‌‎ها کرد.
اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان هوای اغلب مناطق استان را پس از بارندگی های سه روز اخیر در حالت سالم اعلام کرد.
آلودگی هوای کلانشهر اهواز در روزهای نخستین هفته گذشته به علت وارونگی هوا به شدت افزایش یافته بود و از شهروندان بارها خواسته شده به علت افزایش غلظت آلاینده های جوی در فضای باز قرار نگیرند.
از سوی دیگر با کاهش محسوس دما تا هشت درجه سانتیگراد و حاکم شدن هوای پاییزی با بارش‌های اخیر ، اغلب شهروندان خوزستان با وسایل خنک کننده وداع کردند وهم اکنون در تدارک تجهیز وسایل گرمایشی هستند.
این در حالی است که هواشناسی خوزستان پیش بینی کرد از اواسط هفته جاری این استان تحت تاثیریک سامانه بارشی ، بار دیگر بارانی خواهد شد.

 درسال آبی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ استان خوزستان خشکسالی بی سابقه در ۱۰۰سال اخیر را تجربه کرد ولی در سال آبی ۱۳۹۸- ۱۳۹۷ با ترسالی و سیلاب مهیب رو به رو شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار