تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۲۰۹۲۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تسریع در تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خرمشهر ضروری است
  رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برخی نواقص اجرای بخشی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب درجزیره مینو خرمشهر را عمده مشکل کشاورزان این منطقه دانست و گفت: تسریع در تکمیل این طرح در خرمشهر ضروری است.

  سیدجواد ساداتی‌نژاد روز سه‌شنبه در جریان بازدید از زمین‌های کشاورزی و نخلستان‌های جزیره مینو خرمشهر در جمع خبرنگاران بیان کرد:مسدود کردن نهرهای آبرسان و لوله‌گذاری نادرست و نواقص طرح آبیاری زهکشی از مشکلات عمده کشاورزان جزیره‌مینو است.

وی تامین اعتبار برای اجری طرح‌های آبیاری زمین‌های کشاورزی به ویژه در جزیره مینو را خواستار شد و افزود: اگر ساز و کار مناسب برای رساندن آب به زمین‌های کشاورزی اندیشیده نشود کشاورزان نمی‌تواند استفاده مطلوب را از آن داشته باشند.

ساداتی‌نژاد وجود معارضان و کمبود اعتبارات را از مشکلات موسسه جهادنصر برای تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بیان کرد و گفت: کمبود اعتبارات، بالا رفتن هزینه‌ها و تکمیل نشدن طرح در جزیره مینو از مشکلات عمده موسسه جهادنصر است.

وی گفت: پیش از شروع جنگ تحمیلی بیش از۹۰۰ هزار اصله نخل خرما در جزیره مینو خرمشهر وجود داشت و پس از پایان آن، ۱۰ هزار اصله و پس از توسعه این رقم به ۲۰ تا ۲۵ هزار اصله نخل رسید و ۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

ساداتی نژاد بیان کرد: نوسازی در حوزه توسعه نخلستان و ایجاد زیرساخت‌ها مناسب در این منطقه می‌تواند از مهاجرت کشاورزان جلوگیری کند این در حالی است که برخی از کشاورزان به دلیل نبود زیرساخت‌ها از این منطقه مهاجرت کردند که برای بازگشت آنها باید زمینه را فراهم کرد.

وی گفت: سازمان منطقه آزاد اروند باید به جزیره‌مینو به عنوان یک منطقه گردشگری کشاورزی نگاه کند در عین حال جذابیت فوق العاده گردشگری در این جزیره میتواند بهره‌برداری دوگانه‌ کشاورزی و گردشگری داشته باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نبود صنایع تبدیلی را از عمده مشکلات توسعه بخش کشاورزی در خرمشهر دانست و افزود: یکی از مشکلات عمده آبادان و خرمشهر نبود صنایع تبدیلی برای محصول خرما که یک محصول استراتژیک است که متاسفانه زنجیره ارزش این محصول در منطقه تکمیل نشده است.

وی هدف از این سفر را بررسی مسایل و مشکلات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در جزیره مینو بیان کرد و گفت: به دنبال درخواست‌ میدانی کشاورزان منطقه خرمشهر و پیرو سفر رییس مجلس شورای اسلامی بحث نظارت میدانی و بررسی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی در این منطقه در دستور کار است.  

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس روز سه شنبه از محل زمین های کشاورزی و احداث اسکله ماهی گیری در مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر دیدن کردند.

جزیره مینو دارای مرز آبی مشترک با کشور عراق است و جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار