تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۲۰۹۱۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۵۳ اثر نمایشی به جشنواره تئاتر خوزستان رسید
رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان گفت: ۵۳ اثر نمایشی پس از اعلام فراخوان جشنواره تئاتر استانی تاکنون از کل استان به دبیرخانه تئاتر استانی ارسال شده است. محمد یاقوت‌پور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت جشنواره‌های تئاتر خوزستان بیان کرد: برای برگزاری تئاتر فجر در بهمن باید برگزیده‌های هر استان تا اوایل آذر معرفی شوند.
وی افزود: تلاش می‌کنیم تا پیش از شروع آذر، بتوانیم آثار برگزیده را نهایی و ۲ اثر برگزیده استان خوزستان را به جشنواره تئاتر فجر معرفی کنیم.
وی با اشاره به محدودیت ایجاد شده در پی شیوع ویروس کرونا برای هنر کشور از جمله تئاتر بیان کرد: امید است در روزهای آینده و بهبود شرایط کرونایی بتوانیم اجراهای عموم را روی صحنه تالارهای نمایشی خوزستان شاهد باشیم.
وی ادامه داد: جشنواره‌های مختلف ملی و استانی تئاتر در خوزستان با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در صورت بهبود یافتن شرایط کرونایی و با رویکردی جدید برگزار می‌شوند. برنامه ریزی شده تا پس از اجازه بازگشایی تالارهای نمایشی، بتوانیم اجرای برنامه‌های متنوعی را برای مردم خوزستان داشته باشیم.
یاقوت‌پور با اشاره به بالا بودن میزان جشنواره‌های تئاتر در خورستان نسبت به سابر استان‌ها توضیح داد: در سال های گذشته در شهرستان‌های مختلف خوزستان حدود ۱۸ رویداد و جشنواره تئاتر در طول یک سال برگزار شده است.
وی ادامه داد: باید به هر شکلی جشنواره‌های تئاتر سال‌های گذشته استمرار داشته باشند تا در سال آینده برای جذب منابع مالی و حمایت جشنواره ها از ارگان‌ها و ادارات شهرستانی دچار چالش نشویم.
رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان جشنواره ملی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک را یکی از جشنواره های فاخر و ماندگار ملی برشمرد و بیان کرد: امسال بیست و ششمین دوره جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ با سه ماه تاخیر و با رویکرد و چشم اندازی جدید در بهمن برگزار می‌شود. همچنین به مناسبت گرامیداشت حماسه مردم اندیمشک در چهارم آذر سال ۱۳۶۵، در این روز رونمایی از پوستر این جشنواره با حضور مسوولان کشوری و استانی صورت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: نمایشنامه هایی با موضوعات نقش رشادت و حماسه مردم اندیمشک از جمله جسر نادری، بمباران روز چهارم آذر، وجود راه آهن اندیمشک به عنوان مسیر کلیدی اعزام رزمندگان و همچنین شهدای مدافع حرم خوزستان و اندیمشک در اولویت پذیرش جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ اندیمشک است.
یاقوت‌پور افزود: پیش بینی می‌شود که بسیاری از نویسنده‌های کشور به ویژه نویسنده های صاحب اثر و صاحب سبک با توجه به جوایز ارزنده این رویداد در این جشنواره شرکت کنند و به پژوهش و نمایشنامه نویسی در خصوص نقش شهرستان اندیمشک در دوران دفاع مقدس بپردازند.
وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول امسال قرار است در سطح ملی برگزار شود بیان کرد:  این جشنواره با رویکردی جدید و بنا به شرایط روز کرونایی به همت انجمن هنرهای نمایشی دزفول در بهمن و اوایل اسفند به شکل کارناوال‌ شادی در سطح شهرستان دزفول و یا به شکل نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.
رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با اشاره به جشنواره تئاتر عربی خوزستان افزود: این جشنواره پارسال در سوسنگرد به همت هنرمندان این شهرستان به صورت بین‌المللی برگزار شد و امسال هم در صورت بهبود یافتن شرایط کرونایی، سعی می کنیم که برگزاری آن را با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در اولویت کاری قرار دهیم.
وی با بیان اینکه مراحل جشنواره استندآپ کمدی شهرستان شوشتر آماده برگزاری است خاطرنشان کرد: این جشنواره در صورت بهتر شدن شرایط کرونایی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی شوشتر برگزار می شود و با توجه به نیاز جامعه به نشاط و پویایی، چشم انداز خوبی برای جذب مخاطب خواهد داشت.
یاقوت‌پور گفت: جشنواره تئاتر نرگس ارغون بهبهان که پارسال به همت هنرمندان فرهیخته بهبهان علاوه بر اجرای نمایش در بحث پژوهش اتفاق خوبی رقم زد، امسال برای برگزاری نیازمند بهبود شرایط کرونایی است.
وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر برنای اندیمشک نیز در ۲ دوره متمادی در سال های ۹۷ و ۹۸ و هر سال با حضور حدود ۳۰ گروه نمایشی جوان در شهرستان اندیمشک برگزار شد ادامه داد: این جشنواره یک جشنواره بسیار بسترساز است که می‌تواند چشم انداز تئاتر استان خوزستان را با ایجاد گروه‌های جدید و نوپا رقم بزند.
رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان افزود: امسال با توجه به محدویت اعمال شده در پی شیوع ویروس کرونا، جشنواره تئاتر برنا مانند سال های گذشته برگزار نمی‌شود اما در نظر داریم با همکاری انجمن هنرهای نمایشی اندیمشک در صورتی که اوضاع کنونی بهبود پیدا کند، دوره تخصصی آموزشی و فشرده ویژه کارگردان‌های شرکت کننده در دوره های گذشته این جشنواره برگزار شود.
به گزارش ایرنا استان خوزستان دارای ۲۷ دفتر فعال انجمن هنرهای نمایشی شهرستانی است که از این حیث در رتبه نخست کشوری قرار دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار