تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۲۰۹۰۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقاد از خلف وعده‌ مکرر آبفا خوزستان
استاندار خوزستان بیان اینکه تحقق نیافتن مکرر وعده‌های شرکت آبفا استان در اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب اهواز قابل قبول نیست، گفت: بخشی از تعهدات این شرکت در ترمیم شبکه فاضلاب شهر اهواز، از هفته جاری آغاز می‌شود.

  غلامرضا شریعتی عصر روز شنبه در پنجاه و چهارمین نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در استانداری خوزستان، بیان کرد: این طرح مربوط به بخش اول اعتبار ۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز است که بر اساس اولویت بندی محله‌ها اجرا می‌شود و آغاز آن از مناطق کوی ملت اهواز و شهرستان کارون است.

وی با اشاره به خلف وعده شرکت آبفا در اجرای کلکتورهای موقت تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز، افزود: شرکت آبفا هر نوبت وعده سه ماه برای اجرای این طرح داده اما محقق نشده و این مساله قابل قبول نیست؛ انتظار داریم در مدت کوتاهی تکمیل شود.

شریعتی به توقف طرح کلکتورهای تصفیه‌خانه شرق به دلیل برخورد با ریل‌ شرکت فولاد خوزستان نیز اشاره کرد و از این شرکت خواست برای اجرای کلکتورهای تصفیه‌خانه فاضلاب شرق، همکاری لازم را آبفا داشته باشد تا این طرح که مانع ورود فاضلاب خام ۱۰۰ هزار نفر به رودخانه می‌شود به اجرا درآید.

به گفته وی از میان پنج تصفیه‌خانه فاضلاب در حال اجرا، امکان بهره‌برداری تصفیه‌خانه شهرهای شادگان، آبادان و ماهشهر در کوتاه مدت وجود دارد.

وی همچنین با تاکید بر راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بیمارستان‌ها و سیستم بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستان‌های خوزستان، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی باید در بهداشت و سلامت پیشرو باشد.

هشدار جدی درباره فاضلاب‌ عفونی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز در این نشست، با انتقاد از تصفیه نشدن فاضلاب برخی بیمارستان‌های خوزستان و تخلیه پساب عفونی به محیط زیست، آن را هشداری جدی توصیف کرد.

فاضل عبیات گفت: تخلیه فاضلاب تصفیه نشده بیمارستانی به محیط قابل قبول نیست و دانشگاه علوم پزشکی اهواز مکلف است گزارش جامعی از وضعیت پساب بیمارستان‌های خوزستان و برنامه خود برای ساماندهی آن را تهیه و ارایه کند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب دغدغه نخست متولیان سلامت خوزستان نیست، افزود: اقدامات دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمینه برطرف کردن مشکلات تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کافی و قابل قبول نیست؛ این در حالیست که به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا جامعه برای تامین سلامتی به دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ها به عنوان متولی اصلی سلامت تکیه کرده است.

عبیات، با اشاره به توقف طرح اجرای کلکتورهای تصفیه خانه شرق به دلیل اختلاف شرکت‌های آبفا و فولاد خوزستان، گفت: این طرح باید در یک هفته آینده پس از بازدید و بررسی دوباره فعال شود.

وی یکی از چالش‌های اصلی محیط زیست خوزستان را تخلیه فاضلاب خام به رودخانه کارون بیان کرد و افزود: اقداماتی در زمینه تصفیه فاضلاب شهری با اجرای طرح‌های تصفیه خانه شرق و غرب اهواز صورت گرفته است که نیاز به تکمیل دارد.

عبیات ادامه داد: در سال های ۹۸ و ۹۹ با وقوع سیلاب، ریزش‌های متعدد و قابل توجه در شبکه فاضلاب اهواز رخ داد که تعمیراتی انجام شده اما همچنان شبکه فاضلاب اهواز به دلیل فرسودگی و نبود پیشرفت مناسب، طرح جامع کافی نبوده است به همین دلیل اولویت به برطرف کردن نقاط ریزشی و نیز برطرف کردنمشکلات محلی در اهواز و پیرامون آن اختصاص یافته است.

بر اساس گزارش اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در این نشست گفت: فاضلاب ۱۴ بیمارستان خوزستان بدون تصفیه و یا با آلودگی بالاتر از حد مجاز به محیط تخلیه می‌شود. هشت بیمارستان نیز فاقد سیستم امحا و بیخطرسازی پسماندهای عفونی هستند که زباله آنها در محیط تخلیه می‌شود.

وی در پنجاه و یکمین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون که در مهر ۱۳۹۸ تشکیل شده بود، وضعیت تصفیه فاضلاب ۱۳ بیمارستان را در این استان نامناسب دانسته و گفته بود که از این تعداد، فاضلاب عفونی ۶ بیمارستان به صورت تصفیه نشده و خام وارد رودخانه‌ها و منابع آبی استان می‌شود.

شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۸۱ به تصویب هیات وزیران رسید. هدف آن هماهنگی در جلوگیری از آلودگی رودخانه کارون و بهبود کیفیت آب این رودخانه بوده، تا حدی که آب شرب مردم شهرهای آبادان و خرمشهر را با کیفیت مناسب تامین کند. همچنین این شورا در راستای ایجاد تعادل پایدار بین فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش‌های کشاورزی، صنعت و اسکان جمعیت با حیات رودخانه کارون، شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون را تشکیل داده است.  با گذشت ۱۸ سال از تشکیل این شورا، اگر چه اقداماتی برای کاهش آلودگی رودخانه کارون انجام شده اما هنوز مشکل تخلیه بخشی از فاضلاب شهری و روستایی، بیمارستانی و کشاورزی به کارون به قوت خود باقیست.

در پی شیوع ویروس کرونا، کارگروه استانی مدیریت جامع کیفیت منابع آب خوزستان پارسال با دستور کار بررسی احتمال اثرات ماندگاری ویروس کرونا در آب و ضرورت برنامه‌ریزی حفاظت کیفی منابع آب خوزستان تشکیل شد. به گفته رابعی معاون سازمان آب و برق خوزستان، به هر کدام از دستگاه‌ها پروتکلی برای دوران شیوع کرونا ابلاغ شده اما با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی (WHO) تاکنون به طور قطعی اشاره‌ای به تاثیر مستقیم ویروس کرونا بر آب نکرده و این مساله ثابت نشده و متدولوژی خاصی نیز برای اثبات آن وجود ندارد، بنابراین پروتکل‌های ابلاغی به دستگاه‌ها جنبه پیشگیرانه و مراقبتی دارد و از آنها خواسته شده که وظایفشان را با دقت و مسوولیت بیشتری انجام دهند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار