تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۲۰۸۹۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زیست بوم فناوری انرژی خوزستان بستری مناسب برای توسعه استان است
زیست بوم فناوری انرژی خوزستان بستری مناسب برای توسعه استان است

  مشاور سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: زیست‌بوم فناوری انرژی خوزستان می‌تواند بستری مناسب برای توسعه اقتصادی استان باشد.

فرهاد کیارسی  به نشست اعضای هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز با رییس مجمع نمایندگان خوزستان به منظور بررسی راهکاری‌های تسهیل و تسریع در اخذ مجوزهای قانونی و توسعه بازار سازندگان تجهیزات در این صنعت اشاره‌کرد و اظهارداشت: در استان خوزستان و به­‌ویژه شهر اهواز ۴۰۰ سازنده تجهیزات صنعت نفت فعالیت دارند که  سابقه فعالیت آنها به دهه ۵۰ برمی‌گردد.

وی در خصوص تجمیع کسب‌­ و کارهایی که تحت عنوان خوشه صنعتی تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در استان شناخته می‌شود، بیان داشت: این خوشه صنعتی طی ۲ مقطع زمانی مورد توجه و مداخلات حمایتی قرار گرفت.

کیارسی ادامه‌داد: مداخله اول با هدف توسعه کسب­ و کار سازندگان تجهیزات صنعت نفت خوزستان طی سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ انجام شد که منجر به بهبود شرایط تولید و وضعیت بنگاه‌­ها گردید.

وی تصریح‌کرد: حاصل این تلاش توسعه‌­ای، شکل­ گیری طیفی از سازندگان مجموعه‌­ساز در استان و همچنین افزایش تعداد بنگاه­‌های سازنده تجهیزات از ۲۰۰ بنگاه در سال ۸۶  به ۴۰۰ بنگاه در سال ۹۰ شد. 

مشاور سازمان صنایع کوچک و شهرک های سنعتی ایران به مداخله دوم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه فناوری و دسترسی به بازارهای جهانی از طریق ایجاد منطقه ویژه فناوری اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۴، پس از امضای تفاهم­نامه همکاری میان معاونت علمی­­ و فناوری ریاست جمهوری و استانداری خوزستان، توسعه فناوری در حوزه انرژی (نفت، گاز، آب و نیرو) از طریق فعال­‌سازی بنگاه­‌های­ کوچک­ و متوسط بخش­ خصوصی (به­‌ویژه سازندگان تجهیزات صنعت ­نفت) در دستور کار قرار گرفت.

کیارسی تصریح‌کرد: این فرآیند باعث شد بر پایه مدل مفهومی منطقه فناوری انرژی خوزستان، شورای­ راهبری منطقه با ­ریاست استاندار خوزستان و دبیری انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان تشکیل گردد.

وی افزود: هم­‌اکنون، منطقه فناوری انرژی خوزستان از ۴۰۰ شرکت تولیدکننده بخش خصوصی تشکیل شده که از فرصت همکاری دانشگاه‌­ها و مراکز علمی مانند دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه صنعت نفت، پارک علم ­ و فناوری خوزستان و سایر سازمان­‌ها و ارگان‌­های دولتی در استان خوزستان برخوردار بوده و با تجمیع ظرفیت شرکت‌­های فعال در استان خوزستان و ایجاد بستر مناسب برای همکاری اثرگذاران حوزه انرژی، عملا زیست­‌بوم فناوری در این حوزه را به­‌وجود آورده که در نوع خود کم‌­نظیر (و در ایران بی­‌نظیر) است. 

مشاور سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران  اضافه‌ کرد: تحت نظارت شورای راهبری منطقه، نهاد مدیریتی منطقه در سال ۱۳۹۶ در قالب یک شرکت سهامی عام (شرکت فناوران ­بنیان انرژی ایرانیان) با مشارکت و سرمایه­‌گذاری سازندگان بخش خصوصی و همچنین صندوق توسعه فناوری­‌های نوین (به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) تأسیس شد.

کیارسی تصریح‌کرد: ماموریت نهاد مدیریتی منطقه فناوری در راستای ارتقاء سازندگان از سطح قطعه‌­سازی به تجهیزسازی و فرآیندسازی، ارتقاء سطح استاندارد تولید، تولید فناوری­‌های مورد نیاز، صدور خدمات فنی و مهندسی، برقراری و توسعه ارتباط مستمر میان منابع علمی و صنعتی و همچنین انتقال فناوری در حوزه انرژی است.

وی خاطرنشان‌کرد: در نتیجه این ماموریت‌ها، شاهد توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه بازار و بهبود فضای کسب و کار در حوزه فعالیت‌های منطقه فناوری ویژه نفت، گاز و پتروشیمی خواهیم بود.

مشاور سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بیان اینکه با پیگیری‌هایی که صورت گرفته مسیر اخذ مجوز منطقه ویژه علم و فناوری خوزستان از وزارت علوم (شورای عالی عتف) فراهم شده است، گفت: علاوه بر این نیز امتیاز ایجاد شهرک فناوری نفت، گاز و پتروپالایش جنوب غرب کشور در اهواز از سازمان صنایع کوچک و شهرک­‌های صنعتی ایران اخذ شده است.

ایجاد آزمایشگاه مرجع صنعت حفاری با سرمایه گذاری سه میلیون یورویی

کیارسی اضافه‌کرد: در همین رابطه بسترسازی و اقدامات اولیه برای ایجاد مرکز تحقیق، توسعه و نوآوری نفت، گاز و پتروپالایش» (RDI Center) و همچنین آزمایشگاه مرجع صنعت حفاری با سرمایه‌­گذاری بالغ بر سه میلیون یورویی در اهواز نیز صورت گرفته است.

وی همچنین، طراحی و ساخت تأسیسات بهره‌­برداری نفت سریع نصب­ شونده (برای تولید زودهنگام) را یکی از مهمترین برنامه‌­های عملیاتی در حوزه توسعه بازار سازندگان خوزستان عنوان‌کرد و گفت: این طرح به شکلی هوشمند و مبتنی بر نظام مبادلات پیمانکاری فرعی، باعث رونق کسب ­و کار سازندگان استان و اشتغال پایدار را فراهم خواهد کرد.

توجه مراکز علمی اروپایی نسبت به خوشه صنعتی تجهیزات نفت و گاز خوزستان

مشاور سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به اهمیت این زیست­‌بوم از سوی مجامع دانشگاهی داخل کشور اشاره‌کرد و ادامه‌داد: به همین دلیل اخیرا نیز از سوی دانشگاه‌­های لوند (سوئد) و اگدر (نروژ) تحت مطالعه مشترکی سرریز دانشی در خوشه­ صنعتی تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان با خوشه مهندسی دریایی و حفاری کشور نروژ مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.

کیارسی ادامه‌داد: بسط و توسعه زیست­‌بوم فناوری انرژی با مرکزیت استان خوزستان و شهر اهواز از طریق پیوند ایده و استعداد، سرمایه و استقرار نظام جامع مدیریت تکنولوژی در منطقه فناوری انرژی خوزستان با همکاری نهادهای فعال در این حوزه و اتکا به بخش خصوصی صورت گرفته و توسعه خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، واحدهای تولیدی فعلی در حوزه تجهیزات نفت و گاز استان در چهار طبقه سازندگان درون چاهی، سازندگان ماشین‌آلات و قطعات عمومی، سازندگان شیرآلات و اتصالات صنعت و سازندگان مخازن و سازه‌های فلزی فعالیت دارند.

مرجع / ایرنا
برچسب ها: فناوری ، انرژی ، خوزستان ، توسعه
:
:
:
آخرین اخبار