تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۲۰۸۷۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا بازار روغن نباتی به ثبات می‌رسد؟/ جای خالی روغن در قفسه‌های فروشگاه‌ها
مسوولان در حالی از حل مشکل عرضه و تقاضای روغن نباتی در بازار صحبت می‌کنند که هنوز مشکل کمبود روغن مورد نیاز استان حل نشده و اغلب فروشندگان با سوءاستفاده از شرایط پیش آمده نرخ روغن را بالا برده‌اند.
آیا بازار روغن نباتی به ثبات می‌رسد؟/ جای خالی روغن در قفسه‌های فروشگاه‌ها

 ظرف چند روز گذشته کمبود روغن نباتی  و افزایش قیمت آن به عنوان یکی از اقلام اساسی سبد خانوار نارضایتی‌هایی را بین شهروندان اهوازی به وجود آورد تا آنجایی که کاهش عرضه روغن نباتی در بازار  و ترس از ادامه این روند در آینده  سبب شد برخی از شهروندان ته مانده روغن نباتی فروشگاه‌ها را خریداری و برای روزهای مبادا ذخیره کنند.

بازدید میدانی فارس از فروشگاه‌ها نشان می‌دهد قفسه‌ برخی فروشگاه‌ها خالی از روغن بوده و در صورت موجودی بعضی از فروشندگان با سوءاستفاده از شرایط پیش آمده در بازار روغن نباتی اقدام به فروش روغن با قیمت دو برابر قیمت کنند.

 یک هزار و 200 تن روغن نباتی توزیع شد

رحمان ناصریان معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان دلیل این شرایط را مشکلاتی عنوان کرد که ظرف هفته گذشته  در سامانه بندر به وجود آمده و سبب قطع شدن سامانه ورود و خروج کالا به داخل کشور شده است.

وی می‌افزاید: تعداد زیادی از فروشگاه‌ها به ویژه فروشگاه‌ها بزرگ در شرایطی که بازار روغن دچار نوسان شد اقدام به جمع کردن قفسه‌های روغن از فروشگاه‌های خود شدند تا سبب بالا رفتن قیمت روغن بشوند.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت با تاکید بر اینکه رفتار غیر منطقی فروشگاه هیچ تغییری در قیمت مصوب روغن ایجاد نکرد، گفت: این در حالی است که روغن به وفور در انبارهای آن‌ها موجود بود اما آن را از چرخه توزیع خارج کردند.

ناصریان با بیان اینکه بالغ بر 60 تا 80 درصد روغن خام داخل از خارج از کشور تامین می‌شود، عنوان کرد: ظرف سه روز گذشته حدود یک هزارو 200 تن روغن از کارخانجات داخلی در بازار استان توزیع شد.

روغن نباتی به اندازه کافی در بازار وجود ندارد

این در حالی است که بهرام جباری معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت خوزستان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه از واحدهای متخلف بازرسی شده است یا خیر، عنوان کرد: در بازار روغنی وجود ندارد بنده یک هزار بازرس هم بفرستم با بازرسی مشکلی حل نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضرمشکل اساسی ما نبود روغن به میزان کافی در بازار است که ابتدا باید روغن مورد نیاز بازار تامین شود.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت خوزستان گفت: در کل استان تنها یک تولیدکننده روغن(روغن ساعی) وجود دارد که با تمام ظرفیت در حال تولید روغن است.

روغن نباتی تا پایان هفته وارد بازار می‌شود

ابوالقاسم کوره‌چی دبیر اجرایی اتاق اصناف اهواز نیز با اشاره به کمبود روغن نباتی در بازار، اظهار کرد: طبق وعده‌ای که همکاران ما در سازمان صمت داده‌اند مقرر شد تا پایان هفته روغن به مقدار کافی وارد بازار شده و نیاز مردم مرتفع شود.

وی افزود: روز گذشته طبق صحبت‌هایی که با مسوولان کارخانه تولید روغن گلستان در دزفول کردم با توجه به نهاده‌های روغنی که به آن‌ها داده شده است وعده دادند به زودی روغن تولیدی وارد بازار می‌شود.

دبیر اجرایی اتاق اصناف اهواز به نقل از مسوولان صمت، نیاز بازار به روغن نباتی را 2 هزار تن اعلام کرد و افزود: مواد خام این دو هزار تن بین کارخانجات تقسیم شده است تا اقدام به تولید روغن کنند.

 کوره‌چی بیان کرد: اتاق اصناف تعدادی از بنکداران را جهت دریافت سهیمه روغن از کارخانجات و توزیع بین فروشگاه‌ها به سازمان صمت معرفی کرده است.

نظر کارشناسان

برخی کارشناسان بازار می‌گویند: مسائل مربوط به تخصیص ارز برای واردات روغن پالم، شیوع ویروس کرونا همچنین افزایش ذخایر کشورهای هند و چین از دلایل اصلی گرانی روغن در بازار  است اما با توجه  به رایزنی‌های صورت گرفته ظرف هفته‌های آینده بازار روغن مجدد به آرامش می‌رسد.

مسوولان با اعمال نظارت از گرانفروشی جلوگیری کنند

امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور با اشاره به کاهش واردات روغن به کشور، عنوان کرد: بنابر آمار 6 ماهه گمرک، واردات روغن و دانه‌های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد کاهش یافته است، اما این موضوع ارتباطی به بحث تولید ندارد.

وی افزود: با توجه به عرضه روغن از سوی بازرگانی دولتی به کارخانه‌ها مقداری روغن تولید شده است و تنها به سبب چالش ارز و عدم تخصیص ارز قابل توجه به روغن پالم، تامین روغن حلب نیمه جامد چهار تا پنج کیلویی با مشکلاتی روبرو شده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور با اشاره به دیگر دلایل گرانی روغن در بازار گفت: با توجه به واردات ورق حلب با ارز نیما و افزایش قیمت هر کیلو ورق از 14 هزار تومان به 22 هزار تومان تا حدودی در تولید روغن جامد تاثیر گذاشته، اما تولید روغن مایع و خانوار در حال انجام است.

 بیرشک بیان کرد:کارخانجات تولید خود را با نرخ مصوب عرضه می‌کنند مسوولان باید با اعمال نظارت بر بازار از گرانفروشی جلوگیری کنند چرا که عرضه با قیمت‌های بالاتر از نرخ درج شده بر روی کالا از سوی افراد واسطه در بازار رخ می‌دهد.

 ظرف روزهای گذشته بازار روغن مانند اقلام اساسی دیگر با افزایش نرخ ملتهب شده و این محصول با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار