تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۲۰۸۵۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دودی که به چشم مردم اهواز می رود
 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عوامل ایجاد دود در روزهای اخیر در اهواز را سوزاندن مزارع نیشکر و مدفن پسماندهای اهواز عنوان کرد و گفت: به دلیل محقق نشدن برنامه‌ها، برداشت سبز در ۶۵ درصد مزارع نیشکر انجام نمی‌شود.

محمدجواد اشرفی با اشاره به آغاز فصل برداشت نیشکر، اظهار داشت: امسال ۳۰ تا ۳۵ درصد مزارع نیشکر برداشت سبز دارند و مابقی محصول به صورت سوزاندن مزارع (برداشت سیاه) برداشت می‌شود.

وی افزود: طبق پیش بینی‌ها شرایط پایداری هوا که از چند روز گذشته آغاز شده تا روز پنجشنبه ادامه می‌یابد که اوج آن ساعت ۳ تا ۶ بامداد است، به همین دلیل به شرکت نیشکر و شرکت‌های نفتی به صورت کتبی اعلام شده است که مطابق قانون هوای پاک از ایجاد آلودگی خودداری کنند.

اشرفی اضافه کرد: با توجه به ادامه آتش‌سوزی در مزارع نیشکر طی گفت وگو با مدیرعامل نیشکر از ۲ روز پیش توافق شده بود که تا پایان شرایط وارونگی هوا از سوزاندن مزارع خودداری کنند که طی گزارش‌ها در این روزها آتش سوزی رخ نداده است.

وی درباره پرونده قضایی نیشکر در زمینه آلودگی هوا اظهار داشت: دستور دادستان اهواز در این مورد تحقق پیدا نکرد، طبق برنامه قرار بود در سال ۹۹ برداشت سبز مزارع نیشکر ۱۵ درصد نسبت به پارسال افزایش یابد و قراردادی نیز با شرکت‌های چینی برای واردات ماشین آلات انجام شده بود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این برنامه محقق نشد، از سوی دیگر واردات ماشین آلات برداشت نیشکر به دلیل تحریم‌ها میسر نشده و قرارداد نیشکر با شرکت‌های داخلی برای تولید ماشین آلات نیز به سرانجام نرسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین گفت: یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد دود در روزهای اخیر در اهواز مدفن پسماند شهرداری اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» در شرق اهواز است که از گذشته تاکنون یک پای ثابت آلودگی هوای این شهر است.

وی اظهار داشت: در بازدید کارشناسان محیط زیست از این سایت در روزهای اخیر، هم سایت فعلی پسماند در نزدیکی روستای صفیره و هم سایت قدیم پسماند در نزدیکی روستای برومی، آتش‌سوزی داشتند و از آنها دود و آلودگی متصاعد می‌شد.

گزارش‌های میدانی از وجود دود در نقاط مختلف شهر اهواز حکایت دارد. بر اساس اعلام مرکز پایش هوای کشور، هوای اهواز در روزهای اخیر در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است. امروز نیز شاخص آلودگی هوا در ساعت ۱۰ در این شهر ۱۷۳ در شرایط ناسالم گزارش شده است.

هواشناسی خوزستان از حدود یک هفته پیش پایداری هوا و وارونگی هوا را پیش بینی کرده بود که منجر به افزایش آلایندگی در شهرهای صنعتی شده است.

«برداشت سیاه» یا به عبارتی سوزاندن مزارع نیشکر در زمان برداشت، که باعث دود و آلودگی هوا می شود، بیش از ۱۰ سال است که با اعتراض شهروندان در اهواز روبه روست.

در سال ۹۴ کارگروهی متشکل از دادستانی، بازرسی و بهداشت تشکیل شد و مقرر شد که در سال اول ۲۰ درصد، سال دوم ۲۳ درصد و سوم ۳۰ درصد از مزارع به صورت سبز برداشت شود و بعد از آن در مورد نحوه برداشت تصمیم گیری شود. مزارع نیشکر یکصد هزار هکتار در شمال و جنوب اهواز قرار دارند که برداشت آنها از مهر تا اردیبهشت به طول می انجامد.

همچنین سایت پسماند شهرداری اهواز در شرق این کلانشهر در بخش غیزانیه قرار دارد که از سال ۹۱ به دلیل دفن غیراصولی زباله با آتش سوزی های مستمر روبه روست.

علیجانی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز روز گذشته اعلام کرد: در مدت حدودا ۲ ماه که  مسوولیت سازمان پسماند را عهده‌دار شدم آتش سوزی وسیعی در سایت زباله رخ نداده است.

وی افزود: آتش زیر پسماندها که معمولا وجود دارد هر از گاهی سر باز می‌زند که با تلاش همکارانم سریعا مهار می‌شود. البته به صورت نقطه ای دوده‌هایی در ماه‌های اخیر بعد از آتش‌سوزی به وجود آمده بود که بسیار محدود است و هیچگاه با توجه به مسیر باد و حجم آن به شهر اهواز وارد نشده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار