تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۰۸۵۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاثیر الکل بر کرونا، باوری اشتباه که سلامت انسان را نشانه می‌گیرد
کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: الکل صنعتی نه تنها بر درمان کرونا تاثیری ندارد، بلکه منجر به مسمومیت و حتی مرگ می‌شود.
  محمد شاطرپور کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: مصرف الکل‌های صنعتی (متانول) برای ضدعفونی دست و سطوح است و هیچگونه تأثیری ندارد و مصرف آن باعث مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ می‌شود.

او افزود: با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس در کشور و تأکید بر بهداشت دست‌ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله فرآورده‌های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول)، با افزایش موارد مسمومیت با متانول و الکل‌های تقلبی و مرگ ناشی از آن مواجه هستیم.

شاطرپور ادامه داد: فروش و عرضه الکل‌های تقلبی و قاچاق، یا به صورت فله‌ای و بی نام و نشان ممنوع است و این ماده توقیف شده نه تنها حاوی اتانول نیست، بلکه حاوی مقادیر بالایی متانول هستند و براساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص الکل متیلیک (متانول) بیان داشت: متانول در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) دارای اثرات ضدمیکروبی بسیار ناچیزی است و برای جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح مناسب نیست، همچنین به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن سبب بروز مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ می‌شود.

او تصریح کرد: شخص مسموم با الکل مراجعه به بیمارستان و درمان، پس از گذشت زمان به صورت متوسط بین ۶ تا ۲۴ ساعت، به صورت اختلالات بینایی، افت فشار خون، اسیدوز متابولیک، تغییرات ریتم قلبی، تشنج، کما و التهاب پانکراس و حتی مرگ بروز می‌کند.

شاطرپور اظهار داشت: به هیچ وجه متانول و یا الکل صنعتی برای ضد عفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارید از فرآورده‌های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنید، تنها از محلول‌های اتانول استاندارد تولیدشده توسط کارخانجات معتبر که در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، با غلظت مناسب (۶۲ تا ۷۰ درصد) استفاده کرده و از تهیه الکل یا محلول‌های الکلی از منابع غیر مطمئن جدا پرهیز نمایند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار