تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۰۸۴۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چطور ماش بکاریم؟
مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هر ساله قسمتی از اراضی شمال استان به کشت ماش اختصاص داده می شود.
 محمد قاسمی نژاد مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان گفت: قسمتی از اراضی شمال استان هر ساله به کشت ماش اختصاص داده و معمولا در این منطقه جهت تولید علوفه سبز، دانه و در برخی موارد به صورت کود سبز کشت می‌شود.

او افزود: ماش دارای ارقام مختلفی از جمله گوهر، پرتو، هندی، انواع ماش‌های معروف به پاکستانی و NM_۹۲ سبز براق است که هر کدام دوره رویش متفاوتی دارند.

قاسمی نژاد در خصوص الگوی کاشت بذر بیان داشت: بذرکاری بر روی پشته‌های با فواصل ۵۰ سانتیمتر است، به طوری که پس از سبز شدن فاصله بوته‌ها روی پشته حدود ۷ تا ۵ سانتیمتر باشد.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان تصریح کرد: ماش به تنش رطوبتی حساس بوده و عملکرد بذر آن کاهش می‌یابد همچنین با کمبود رطوبت تثبیت بیولوژیکی نیتروژن نیز کاهش و دوره بحرانی تامین آب مراحل گلدهی و رشد غلاف ها است، ۲ آبیاری سبک در این دوره توصیه می‌شود و در مراحل رویشی نیز ۳ آبیاری لازم است.

او در پایان با بیان اینکه بهترین زمان برای کاشت ماش از اواسط و نیمه دوم تیرماه است، ادامه داد: پس از تغییر غلاف‌ها از سبز به قهوه‌ای موقع برداشت این محصول است همچنین به هنگام برداشت باید رطوبت بذر ۱۶ درصد باشد و دیر برداشت کردن آن باعث ریزش این محصول می‌شود و غالبا بوسیله کارگر و با دست انجام و استفاده از کمباین در صورت تنظیم دقیق آن و پذیرش حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد شکستگی دانه‌ها امکان پذیر است.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار