تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۲۰۸۴۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قرص برنج شیشه عمر را می‌شکند
کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: قرص برنج یک کالای قاچاق و سمی است و مصرف کننده را به کام مرک می‌کشاند.
  محمد شاطرپور کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: قرص برنج یک کالای قاچاق و سمی است و عرضه آن از سوی فروشنده‌های سم و عطاری‌ها ممنوع بوده و دارای مجازات و پیگرد قانونی دارد.

او افزود: فسفید آلومینیوم در کشور ایران از سال‌های قبل جهت مصارف کشاورزی به عنوان فومیگانت (تبخیر شونده) جهت نگهداری و حفظ محصولاتی مانند برنج از آسیب ایجاد شده از سوی آفات انباری در مصارف صنعتی (سیلوها) و مصارف خانگی مورد استفاده بوده است.

شاطرپور با بیان اینکه قرص آفت کش حاوی فسفید آلومینیوم در کشورمان به ویژه در نواحی شمالی کشور تحت عنوان «قرص برنج» معروف است، اظهار داشت: تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است و هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد برای آن وجود ندارد، ضمن اینکه از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه‌های بالینی مسمومیت، بعد از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علایم و نشانه ها، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه سمیت ظاهر می‌شود و مرگ در مدت کمتر از ۶ ساعت ممکن است رخ دهد.

کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: بیشتر مرگ و میر‌ها در خلال ۱۲ الی ۲۴ ساعات اولیه مسمومیت در اثر ایست قلبی و بعد از ۲۴ ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی گزارش شده، همچنین نگهداری صحیح این ترکیب در شرایط نامناسب و مکان‌های مرطوب، با افزایش احتمال آزاد سازی گاز سمی فسفین از قرص‌ها همراه بوده و استنشاق گاز سمی متصاعد شده از این آفت کش باعث مرگ شده است.

او در پایان توصیه کرد: هرگز سموم صنعتی و کشاورزی را در محیط منزل نگهداری نکنید و برای جلوگیری از آفت زدگی حبوبات و برنج از قرص سیر استفاده شود و در صورت بروز این نوع مسمومیت باید با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت و بدون أتلاف وقت فرد مسموم به بیمارستان منتقل شود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار