تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۰۸۳۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مصوباتی که ۷۰۰ نفر را بیکار می‌کند/جهاد کشاورزی و بلدرچین محروم از دانه!
گروه‌های جهادی و به ویژه مردم دست به دست هم دادند تا چرخ اقتصاد مقاومتی را اینبار خودشان بچرخانند اما موانعی که سد راه کارگر میشد گره‌های کوری ایجاد میکرد که تا تعطیلی کار نیز پیش رفت.
مصوباتی که ۷۰۰ نفر را بیکار می‌کند/جهاد کشاورزی و  بلدرچین محروم از دانه!

  یکی از مشکلات اساسی که اقتصاد کشور را در تیررس هجوم خود قرار داده تحریم‌هایی است که روز به روز بیشتر به آن‌ها دامن زده می‌شود اما مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی که به مناسبت عید قربان داشتند با تاکید بر توانایی رفع این موانع اظهار کرد: تحریم قطعاً قابل علاج است اما علاجش عقب‌نشینی نیست. علاجش چیست؟ علاج تحریم فقط و فقط تکیه بر توانایی‌های ملی است.

باید این توانایی‌ها را هر چه داریم نگه داریم، دنبال کشف توانایی‌های جدید باشیم-که قطعاً هم توانایی‌های ما زیاد است- و به آنها تکیه کنیم و آنها را احیا کنیم، جوانهای خودمان را وارد میدان کنیم و ارکان اقتصاد مقاومتی را- یعنی درون‌زایی و برون‌گرایی دنبال کنیم. ما، هم امکاناتی در درون داریم، هم امکانات بین‌الملل داریم. ما، هم میتوانیم در داخل تولید کنیم و امکانات فراوان گوناگون علمی، اقتصادی و غیره بجوشد از داخل، هم میتوانیم در عرصه‌ جهان، عرصه‌ بین‌الملل فعالیت کنیم.

ما دوستان خوبی داریم، با این دوستان میتوانیم کار کنیم. تلاش لازم دارد، مجاهدت لازم دارد. در اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی هم هست، برون‌گرایی هم هست و ما در هر دو مورد امکانات فراوانی داریم که میتوانیم آنها را انجام بدهیم. ظرفیتهایمان واقعاً بی‌پایان است و هر چه پیش برویم ظرفیتهای جدیدی پیش می‌آید که البته باید با مدیریت جهادی اینها به دست بیاید، با تدبیر واقعی و با مدیریت جهادی اینها به دست می‌آید.

با توجه به این تاکیدات گروه‌های جهادی و به ویژه مردم دست به دست هم دادند تا چرخ اقتصاد مقاومتی را اینبار خودشان بچرخانند اما موانعی که سد راه کارگر میشد گره‌های کوری ایجاد میکرد که تا تعطیلی کار نیز پیش رفت، مقام معظم رهبری نیز در این مضمون در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی بیان کرد: یک همکاری دوجانبه‌ی واقعی میان نیروی کار، و سرمایه‌گذار که اصطلاحاً به او کارفرما گفته میشود میتواند تولید و ارزش افزوده را افزایش بدهد، یک همکاری مشترک از سوی کارگر و از سوی کارفرما یا سرمایه‌گذار.

نیروی کار و کارگر مهارتش را، احساس مسوولیتش را افزایش بدهد، دقتش را افزایش بدهد و با مسوولیت بیشتر کار بکند، کارفرما [هم] سهم نیروی کار را از عواید بنگاه اقتصادی افزایش بدهد، این یکی از چیزهایی است که لازم است.

دیدم دوستانی شکایت میکنند از بعضی از مصوباتی که نظرات کارگر در آنها ملاحظه نشده. خیلی خب، این مقررات بایستی حتماً با نگاه عادلانه تنظیم بشود و مسوولین بنگاه‌ها هم به این نکته توجه بکنند.

بنابراین ما در سیاستهای اقتصاد مقاومتی همین را گفتیم، یعنی همکاری این دو را، که آن وقت در این صورت این دو، یعنی هم کارگر و هم کارفرما مشترکا ستون اصلی ایجاد رشد اقتصادی و پیشرفت اقتصادی را تشکیل میدهند.

یکی از نکته‌های اساسی بیانات رهبری تنظیم عادلانه مصوباتی است که نظر کارگرها در آن لحاظ نشده، مسئله‌ای که عدم توجه به آن چالش‌های بزرگ و کوچکی از جمله بیکاری ۷۰۰ کارگر خوزستانی را که به امید اقتصاد مقاومتی آستین همت بالا زده‌اند را در پی داشت.

آنچه در ادامه می‌خوانید روایت بخشی از مصوباتی است که نماینده کارگران ۲۳۰ کارگاه اقتصاد مقاومتی رو به تعطیلی خوزستان از آن گلایه می‌کند:


فایلی که برای شما ارسال شده، عنوان ۲۳۰ کارگاه اقتصاد مقاومتی است که طی سال‌های اخیر و با تلاش شبانه‌روزی گروه‌های جهادی ایجاد شده است.

این کارگاه‌ها به همت بسیج سازندگی نواحی راه‌اندازی شدند و خوزستان را به قطب تولید بلدرچین، بوقلمون و مرغ خانگی تبدیل کردند.

الحمدلله از سال گذشته گوشت گرم پرنده مانند بلدرچین و بوقلمون وارد سفره غذایی و جز برنامه تغذیه‌ای مردم شد و رونق اقتصادی این فعالیت تا جایی بود که جوجه ریزی برخی کارگاه‌ها به ماهیانه ۵۰۰ تا حتی بعضا ده هزار جوجه رسید و برای قریب به ۷۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد شد.

اما بعد از این همه تلاش و فعالیت جهاد کشاورزی به ما اعلام می‌کند که به دلیل تنش دلار در ماه‌های اخیر، دانه برای تحویل به شما نداریم و اولویت ما تامین دانه مرغ صنعتی است.


۱۱ الی ۱۷ شرکت در ایران دانه‌ها و نهاده‌های طیور را وارد کشور می‌کنند و انحصار مرغ مولد از کشور فرانسه به دست آن‌ها است اما حالا چه شده که شاخک مافیای صنعتی به راه افتاده است؟ آیا چون مشاهده کردند که بلدرچین و گوشت گرم و ارگانیک بوقلمون و مرغ خانگی جزو ذائقه مردم شده و اندک اندک در حال جایگزینی در سفره مردم است احساس خطر کرده‌اند؟

همه این موارد به کنار اما در شرایطی که شغلی ایجاد نمی‌شود می‌خواهند ۷۰۰ نفر را هم از نان خوردن بیندازند؟ اگر جهاد کشاورزی واقعا دانه ندارد چطور بعد از این همه پیگیری و تحمل ضرر، دانه یک هفته را تامین کرد؟


کارگاهی داشتیم که هفته گذشته ۳۰ میلیون تومان سرمایه را از دست داد، وقتی هم که شورای تامین و سایرین مسئله را پیگیر می‌شوند حواله نشان می‌دهند که تامین شده، بله تامین کردید اما بعد از دو ماه، تنها دانه یک هفته را.

گلایه اصلی ما این است که ۷۰۰ نفر به سمت بیکاری سوق داده می‌شوند و حتی لیست شماره تماس آن‌ها جهت راستی‌آزمایی موجود است و هرچند از دو هفته گذشته مجموعه‌های جهادی در حال تلاش برای رفع قضیه هستند اما مشکل حل نشده تا جایی که بعضی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کسب‌وکار را تعطیل و سرمایه در گردششان را خرج ارتزاق خانواده کنند، شغلی که مردم به صورت خودجوش انجام دادند نباید به این مرحله برسد.

جواب‌های جهاد کشاورزی نیز پس از پیگیری‌ها عجیب است، آن‌ها می‌گویند: تا همین حالا نیز که به شما دانه داده‌ایم غیرقانونی بوده چون طبق مصوبات جهاد کشاورزی ما تنها حق پشتیبانی از تولیدی‌های صنعتی را داریم! حالا سوال ما کارگرها این است: آن مصوبه مجلس که کارگاه‌های زودبازده با مبنای تفکر اقتصاد مقاومتی حضرت آقا را زیر سوال میبرند، کجاست؟

   پیگیری  فارس برای پاسخگویی از مدیران جهاد کشاورزی به جایی نرسید نهایتا گفته شد که پیگیر این مشکل هستند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار