تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۲۰۸۳۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختصاص بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان برای تحقق «مسوولیت اجتماعی بنادر»
 انجام مسولیت‌های اجتماعی در مناطق بندری، سال‌ها در حد یک شعار باقی مانده بود، اما در دولت دوازدهم، موضوع تعامل «شهر و بندر» به طور جدی در دستور کار قرار گرفت به طوری که در سه سال گذشته ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای تحقق این هدف، هزینه شده است.

«تعامل شهر و بندر» موضوع فراموش شده‌ای که در چند سال اخیر و با همت دولت «تدبیر و امید» به مرحله اجرا رسید. این مسوولیت مهم که از آن به عنوان روابط بندر- پس کرانه هم یاد می‌شود در مفهوم کلی این پیام را دارد که شهر و بندر هر کدام نسبت به دیگری وظیفه‌ای داشته،  جدای از یکدیگر نیستند و نباید فضای شهری فدای فعالیت تجاری بنادر شود.

 براساس تعاملات و تعهدات بین شهر و بندر مشخص می‌شود که در چه موضوعاتی شهر می‌تواند به بنادر کمک ‌رسانی داشته باشد و در مقابل، در چه موضوعاتی بنادر می‌توانند به شهرها خدمات ‌رسانی کنند. بر این اساس هم‌افزایی و کمک‌رسانی به شهرهای بندری و محله‌های پیرامونی بنادر، هدف اصلی پروژه تعامل شهر و بندر است.

اکنون طرح مطالعاتی تعامل شهر و بندر به کوشش سازمان بنادر برای ۱۲ شهر و ۱۵ بندر ترسیم شده است که پس از طی مراحل تصویب عملیاتی می‌شود. این طرح اگرچه بار مالی زیادی دارد، با این حال بسیاری از پروژه‌های مربوطه اکنون در شهرهای بندری و با مشارکت مالی سازمان بنادر درحال اجراست.

زمانی که بار به بندر وارد یا از آن خارج می‌شود برای شهر بار ترافیکی تحمیلی ایجاد می‌کند و زحمت زیادی را برای شهروندان دارد. اما این همه ماجرا نیست. اکنون دیگر نگاه به بنادر به عنوان یک مرکز صرف تخلیه و بارگیری، نگهداری و انبارداری کالاها تغییر یافته و بنادر به عنوان مراکز تجاری در نظر گرفته می‌شوند که نیازمند توسعه محدوده پس‌کرانه هستند و برای زندگی مطلوب‌ترِ شهروندانی که خانه‌های آنها اطراف بنادر است، باید برنامه ریزی داشت.

در سال «رونق تولید» دو پروژه مهم،  استراتژیک و تاثیرگذار در حوزه حمل‌و نقل بندری در بندر مهم و استراتژیک امام خمینی(ره) که به مسوولیت اجتماعی سازمان بنادر مربوط می‌شد، تامین اعتبار و اجرایی شد.

عملیات زیرسازی رمپ و لوپ‌های تقاطع غیرهمسطح سربندر- بندر امام خمینی‌(ره) و ساخت جاده کمربندی «بندر امام به آبادان» دو پروژه مهم سازمان بنادر در استان خوزستان برای تحقق وعده تعامل شهر و بندر است.

اکنون پروژه تقاطع غیرهمسطح در بندر امام خمینی‌(ره) با هدف روان‌سازی ترافیک شهری درحال ساخت است و ساکنان این شهر بندری که از ترافیک شدید کامیون‌ها در اطراف میدان پلیس‌راه شکایت داشتند، تا چند ماه دیگر می‌توانند شاهد کاهش بار ترافیکی باشند.

تسهیل ترافیک از مبدا به بندر به مقاصد مربوطه که به‌طور عمده از این محور تردد دارند، حذف گره ترافیکی میدان پلیس‌راه،  کاهش زمان سفر،  افزایش ایمنی مسیر با کاهش نقاط برخورد و جداسازی فیزیکی مسیرها و ریل راه‌آهن، از مهمترین دلایل کمک مالی سازمان بنادر برای اجرای این پروژه است.

آن سوتر از بندر امام‌خمینی‌(ره) نیز مردم از سرو صدای کامیون‌های ترانزیتی، ترک جاده‌ها و خطر تصادف کامیون‌ها با بچه‌ مدرسه‌ای‌های خود شکایت داشتند و برای همین سازمان بنادر تصمیم گرفت برای همیشه مشکل تردد کامیون‌هایی که ۲۴ ساعته برای ورود به بندر از داخل شهر تردد می‌کنند را حل کند.

در پی تاکید دولت مبنی بر توجه به توسعه پیرامونی بندر و توسعه متوازن و بهره‌مندی شهر از مزایای بازرگانی بندر امام خمینی، عملیات اجرایی ساخت پروژه جاده کمربندی بندر امام خمینی‌(ره) به آبادان از محل اعتبارات سازمان بنادر با هدف تحقق توسعه بندر و تعامل سازنده در سال ۹۸ آغاز شد.

این پروژه با حدود ۹ کیلومتر طول و ایجاد ۱۴۶ فرصت شغلی جدید از اردیبشهت سال گذشته آغاز شد و در صورت تکمیل و بهره‌برداری از آن،  معضل راه‌بندان و ترافیک در مبدا ورودی بندر امام‌خمینی حل می‌شود.

سازمان بنادر برای ساخت این پروژه درگیر زمین‌های باتلاقی و آب‌های مدیریت‌نشده فاضلاب شهری بود که کار ساخت جاده را بسیار سخت می‌کرد، اما با ساماندهی این مسیر، اکنون چهره شهر تغییر یافته است.

برای ساخت جاده کمربندی امام‌خمینی به آبادان تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصدی  دارد.

«عادل دریس» مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، پروژه ساخت جاده کمربندی بندر امام‌خمینی‌(ره) به آبادان را از جمله پروژه‌های بزرگ عمرانی برشمرد و گفت: این طرح راه‌سازی با هدف عمل به مسوولیت‌های اجتماعی با اعتباری افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی به بهره‌برداری خواهد رسید.

دریس با بیان اینکه بندر امام خمینی نقش مهمی در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی دارد و به همین دلیل تردد کامیون به این بندر زیاد است، افزود: این پروژه به پیشگیری از فرسودگی و تسهیل رفت‌وآمد معابر شهری و کاهش بار ترافیک جاده‌ای در مسیر بندر امام‌خمینی‌(ره) به آبادان کمک بسیاری می‌کند.

«حسین میرشفیع» مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز به‌تازگی در سفر به خوزستان، با اشاره به مشارکت سازمان بنادر و دریانوردی و بندر امام‌خمینی در پروژه‌های تعامل با شهر، گفت:‌ با اجرای پروژه‌های جاده کمربندی و ساخت پروژه مشارکتی رمپ و لوپ‌های تقاطع غیرهمسطح راه‌آهن بندر امام‌خمینی‌(ره)، مشکلات شهری و بندری زیادی رفع می‌شود.

از بنادر خوزستان که دور شویم، اکنون در بندر چابهار پروژه‌های زیرساختی زیادی وجود دارد که با هدف تحقق مسوولیت‌های اجتماعی با اعتبار این بندر در حال ساخت است. علاوه بر آن بیش از ۲۰ کیلومترآزادراه و ریل و پروژه اتوبان ۲۵ کیلومتری که ریل چابهار به زاهدان نیز از آن کریدور باید عبور کند در دستور کار قرار گرفته است.

در مناطق شمالی کشور نیز پروژه ساخت جاده بهشهر - رستم‌کلا و تعریض جاده ورکلا - گهرباران در حوالی بندر امیرآباد در استان مازندران نیز که مراحل پایانی خود قرار دارد، از جمله پروژه‌های جدید در راستای تعامل شهر و بندر توسط بندر امیرآباد است.

هزینه ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی برای پروژه تعامل شهر و بندر

«وحید رحمتی» مدیرکل روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: در سه سال گذشته ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای پروژه شهر- بندر هزینه شده است.

وی افزود: دریا برای مردم مناطق ساحلی، بزرگترین منبع درآمد و نعمت خدادادی است و سازمان بنادر همه تلاش خود را به کار گرفته تا مردم این مناطق، حداکثر بهره‌وری اقتصادی را از این نعمت بزرگ داشته باشند.

رحمتی ادامه‌داد: در همین راستا و در اجرای مسوولیت‌های اجتماعی، پروژه‌هایی با عنوان تعامل شهر و بندر را با هدف هم‌افزایی، هماهنگی، تعادل‌بخشی و کمک متقابل اجرا و تلاش کرده در چارچوب قوانین وضوابط موجود، خدماتی را به مردم ساکن در شهرهای بندری در شمال و جنوب کشور ارائه دهد تا با حداقل تضادها، منافع عمومی ساحل‌نشینان تامین شود.

به گفته وی، در این راستا تاکنون با همکاری دستگاه‌های اجرایی استانی اعم از استانداری‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها در ۱۵ شهر بندری، تسهیلاتی برای توسعه حمل‌ونقل دریایی، گسترش گردشگری دریایی و رونق کسب‌وکار دریایی ارائه شده است.

رحمتی ادامه‌داد: حمایت تسهیلاتی از سرمایه‌گذاری در بنادر کوچک، توسعه مسیرهای ارتباطی و راه‌های دسترسی محلی، توسعه گردشگری دریایی با ایجاد اسکله‌های مسافری، حمایت از ساخت و ‌خرید شناورهای تجاری، خدماتی، مسافری و تفریحی از جمله این برنامه‌ها است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه‌کرد: همچنین ایجاد موج‌شکن‌های چندمنظوره مردمی با هدف اشتغال‌زایی، محرومیت‌زدایی، توسعه پایدار، توزیع یکنواخت جمعیت در طول نوار ساحلی، تاسیسات لجستیک بندری و لای‌روبی بنادر تجاری، عمده پروژه‌هایی بوده که در حوزه تعامل شهر و بندر دنبال شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار