تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۲۰۸۳۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۵۴ درصد موارد مثبت کرونا در خوزستان به علت تماس‌های فامیلی است
 رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: ۵۴ درصد موارد ابتلا به کرونا در یک هفته اخیر در خوزستان به علت تماس‌های فامیلی گزارش شده است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: این بررسی نشان می‌دهد علت ابتلای ۱۸ درصد موارد، تماس‌های شغلی، ۹ درصد ترددهای مکرر بیرون از خانه، هفت درصد شرکت در آیین‌های عروسی و عزا، هفت درصد مسافرت‌های درون استانی و پنج درصد نیز کارکنان بهداشت و درمان بوده اند.

وی در خصوص عوامل موثر در بروز موارد کرونا در۲ ماه اخیر گفت: برگزاری آیین‌های ترحیم و عزاداری، برپایی جمع‌های خانوادگی، تراکم بالای جمعیت در برخی بازارهای محلی و فروشگاهه‌ای ارزان فروشی، ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان و بانکها و سازمان ها از جمله این موارد است.

ابول نژادیان ادامه داد: برخی از این دفاتر پلمب شد و کمیته امنیتی انتظامی خوزستان با مدیران دستگاه‌های خاطی برخورد می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازگفت: خوزستان مانند ۲۶ استان دیگر کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و مسجدسلیمان در ردیف ۴۳ شهر فوق بحرانی کشور است.

وی در خصوص تفکیک جنسی و سنی بیماری کرونا بیان کرد: ۵۳ درصد موارد ابتلا مرد و ۴۳ درصد زن و ۳۸ درصد مبتلایان در رده سنی ۳۰ تا ۴۴ سال یعنی قشر فعال جامعه هستند.

۷۶ درصد مبتلایان به کرونا بیماری زمینه ای نداشتند

ابول نژادیان اضافه کرد: ۷۶ درصد مبتلایان به بیماری کرونا بیماری زمینه‌ای نداشتند، ۱۲ درصد در مناطق روستایی و ۱۸ درصد شهری گزارش شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز از ابتدای بروز بیماری کرونا تا کنون رامشیر بیشترین تعداد بروز بیماری را نسبت به جمعیت داشت و مسجد سلیمان در یک هفته اخیر در ردیف فوق بحرانی قرار گرفته که به علت ورود عشایر کوچ نشین از چهار محال و بختیاری و اصفهان در اطراف مسجدسلیمان بوده است.

مسجد سلیمان تعطیل شد

وی اعلام کرد: از امروز دوشنبه به مدت یک هفته در مسجدسلیمان محدودیت‌هایی شامل تعطیلی بازارها و ادارات و برخی مشاغل اعمال می‌شود و هر شهر دیگری در خوزستان جزء شهرهای فوق بحرانی قرار گرفت بلافاصله محدودیت اعمال خواهد شد.

ابول نژادیان در خصوص وضعیت موارد فوتی در خوزستان توضیح داد: ۶۱ درصد موارد فوتی در خوزستان مرد و ۳۹ درصد زن، میانگین سنی افراد فوتی ۶۶.۸ سال و بیشترین میزان فوت در رده سنی ۶۰ تا ۷۴ سال گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: میانگین سنی در موارد فوتی از از ابتدای مهر تا کنون ۶۵.۳ سال اعلام شده است و در ۲ ماه اخیر میانگین سنی ۲ سال کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ۷۵ درصد افراد فوتی بیماری زمینه ای داشتند ، ۹ درصد بدون بیماری و بالای ۶۰ سال و ۱۶ درصد بدون بیماری زمینه ای و زیر ۶۰ سال گزارش شده است.

ابول نژادیان در خصوص تعداد بستری های روز یکشنبه بیان کرد: ۸۰ نفر در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که ۵۸ نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ۱۲ نفر دانشکده علوم پزشکی آبادان، ۶ نفر بهبهان، سه نفر دزفول و یک نفر در شوشتر هستند و تعداد فوتی‌ها ۱۲ نفر اعلام شده است.

۲۸ درصد افراد فوت شده کرونا، مبتلا به فشار خون بودند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازاضافه کرد: ۲۸ درصد افراد فوت شده مبتلا به فشار خون، ۲۸ درصد دیابت، ۲۷ درصد قلبی، عروقی، هفت درصد بیماری‌های کلیوی و ۶ درصد ریوی بوده اند.

وی در خصوص بیشترین مناطق درگیری کرونا در اهواز گفت: ۵۰ درصد موارد مثبت کووید ۱۹ در شرق اهواز مربوط به مناطق باهنر، کوروش، زیتون کارمندی، سپیدار و آخرآسفالت و فاز ۲ پاداد، پاداد شهر چهار راه زند، شریعتی، مهدیس و در غرب اهواز، گلستان، کیانپارس، پردیس، کیانشهر، کمپلو غربی، بهارستان، کیان آباد ، کوی علوی، کمپلو شمالی و خشایار گزارش شده است.

۸۵ درصد تخت های ویژه کرونایی اشغال است

ابول نژادیان ادامه داد: یک هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی عادی در خوزستان به بیماران کرونایی اختصاص داده شده که ۵۰ درصد آنها اشغال است و از ۳۷۰ تخت ویژه نیز ۸۰ تا ۸۵ درصد اشغال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: اگر موارد بروز بیماری کرونا کاهش پیدا نکند با کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهیم شد.

مرکز تخصصی کووید ۱۹ راه اندازی می‌شود

وی اظهار داشت: از هفته گذشته مرکز تخصصی کووید ۱۹ در حال راه اندازی است که پزشکان متخصص عفونی و داخلی برای ویزیت مردم حضور دارند تا نیاز مردم برای حضور به بیمارستان‌ها کاهش یابد.

۶ تا ۱۲ هفته آینده پرخطرترین زمان بروز کرونا است

ابول نژادیان گفت: بر اساس بررسی دانشگاه‌های معتبر دنیا ۶ تا ۱۲ هفته آینده پرخطرترین زمان بروز کرونا است چون پیک آنفلوآنزا در آبان ماه شکل می‌گیرد یعنی یک و نیم و تا سه ماه آینده پرخطرترین زمان برای ابتلای همزمان کرونا و انفلوآنزا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: این واکسن در مرحله اول برای ۲۰ هزار کادر درمانی در خوزستان، ۲۱ هزار زن باردار، هشت هزار و ۷۰۰ بیمار خاص، سرای سالمندان، مراکزنگهداری از معلولین ذهنی، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد به صورت رایگان تزریق می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر میزان بیشتری واکسن وارد کشور و خوزستان شد در اختیار داروخانه ها قرار می‌گیرد تا مردم استفاده کنند و افرادی که بدون بیماری زمینه ای و سالم هستند نیاز به تزریق واکسن ندارند.

ابول نژادیان افزود: در حال حاضر ۲۴۰ هزار سفیر سلامت در خوزستان فعال هستند که وظیفه آگاهی رسانی به مردم را به عهده دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۸۰ درصد مردم همراه ما هستند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می کنند اما نقطه آسیب ما ۲۰ درصد جامعه هستند که رعایت نمی‌کنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار