تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۲۰۸۳۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کوی سیاحی از وعده تا عمل/ آب و فاضلاب همچنان دغدغه مردم است
مردم منطقه کوی سیاحی اهواز همچنان چشم انتظار حل مشکل فاضلاب و چشم به راه رسیدن آب آشامیدنی باکیفیت در این بخش محروم در اهواز هستند.
کوی سیاحی از وعده تا عمل/ آب و فاضلاب همچنان دغدغه مردم است
  کوثر کریمی: وقتی که در دلِ مشغولی‌های بحران کرونا و استرس پایان نامعلوم داستان کووید – ۱۹، گذر ما به اخبار مشکلات حل نشده بعضی از مناطق محروم و وعده و وعیدهای بر جای مانده مسئولان می‌افتد، با خود می‌گوئیم «شاید روزی از همین روزها کشف یک واکسن، داستان کرونا را پایان دهد و یا از شرایط بحرانی آن کم کند» اما کدام واکسن می‌تواند پایانی بر درد و زخم دل مردمانی باشد که سال‌های سال است با کمبودها و محرومیت‌های بهداشتی، اقتصادی و فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کنند و تاکنون هیچ درمانی، آلام شب و روز آنها را تسکین نداده است؟!

«کوی سیاحی اهواز» از جمله مناطقی است که کلکسیونی از کمبودها و نبود امکانات مانند گاز، آسفالت، آب شرب مناسب و زباله‌های رها شده را در وجود خود دارد.

مشکل فاضلاب این منطقه در این میان بیشتر از بقیه موجب آزار اهالی را فراهم کرده است که به صورت دریاچه‌ای کوچک خودنمایی می‌کند و حتی می‌توان گفت به مکانی برای تفریح کودکانی تبدیل شده که از کوچک‌ترین امکانات برای سرگرم کردن خودشان بهره می‌برند؛ اما بماند تلخی‌های دیگری که این معضل برای اهالی داشته است که از جان‌سوزترین آن می‌توان به مرگ چند کودک بی‌گناه در اثر غرق شدن در این کانال مرگ اشاره کرد.

جوی‌های روباز فاضلاب در کوی سیاحی اهواز از فاضلاب‌های سرریز شده پُر شدند و خیابان‌ها نیز نظاره‌گر زباله‌های رها شده هستند؛ دبه‌های آب نیز جلوی در هر خانه‌ای گذاشته شده‌اند تا ماشین‌های آب تصفیه فروش آنها را پر آب کنند.

یکی از شهروندان ساکن کوی سیاحی اهواز در گفت‌وگو با  می‌گوید: آنگونه که شایسته است به این منطقه توجه نمی‌کنند و در حال حاضر تعداد زیادی از جوی‌های روباز وجود دارد که جان برخی از کودکان نیز در این کانال‌ها گرفته شد.

وی با بیان اینکه آسفالت و بهداشت نیز در این منطقه تعریف آن چنانی ندارد، ادامه می‌دهد: زباله‌ها را هر دو سه روز یک بار می آیند و می‌برند و همچنین برخی مواقع نصف زباله‌ها در خیابان باقی می‌ماند.

این شهروند ساکن در کوی سیاحی اهواز در پایان یادآور می‌شود: فاضلاب را هم در خیابان تخلیه می‌کنند و نصف آن را می‌برند و بقیه‌اش خشک می‌شود و دوباره آن را جارو کرده و در خیابان رها می‌کنند.

تشریح پروژه آبفا برای کوی سیاحی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان می‌گوید: مقرر شد تا شبکه فاضلاب خیابان‌های «فلاح» و «صلاح الدین» را در این منطقه اجرا کنیم که خیابان صلاح در اولویت قرار دارد و همچنین برای این کار نیز پیمانکار تعیین شده و مشغول انجام پروژه است.

«صادق حقیقی پور» با اشاره به اینکه کل منطقه سیاحی اهواز به اجرای ۲۶ کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز دارد که تاکنون ۲۰ کیلومتر آن اجرایی شد، ادامه می‌دهد: کلکتورهای این پروژه ۸۰۰ میلی‌متر و سپرکوبی و عمق بالای ۶ متر تعیین شد که برای همین سختی کار را بیش از پیش بالا می‌برد.

وی عنوان می‌کند: جنس زمین اهواز به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی متفاوت است؛ بنابراین زمین در عمق‌های بیش از سه و نیم متر ریزشی و ناپایدار می‌شود که با جایگزینی سیستم جدید تلاش شده است تا مردم کمتر اذیت شوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به استفاده از روش تثبیت بستر برای اجرای شبکه فاضلاب، اضافه می‌کند: اول یک بار زمین را حفاری و بعد با شفت آهک تثبیت می‌کنیم؛ در مرحله بعدی حفاری می‌کنیم تا دیگر نیاز به سپرکوبی نباشد که باعث لرزش یا آسیب به منازل شوند.

حقیقی یادآور می‌شود: اعتبار برای کل منطقه سیاحی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان مصوب شد ولی این دو خیابان بحرانی در اولویت اجرا قرار داشته که ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند چرا که بخش‌های این شبکه را قبلاً در زمانی که مصالح مورد نیاز به خصوص لوله ارزان‌تر بود، اجرا کردیم.

وی تشریح می‌کند: از سال ۹۷ اجرای شبکه برای کوی سیاحی اهواز شروع شد و فقط همین ۶ کیلومتر در دو خیابان مذکور باقی‌مانده است تا کل منطقه از شبکه فاضلاب بهره‌مند باشد.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اینکه کوی سیاحی اهواز جزو مناطق حاشیه‌ای الحاقی به این شهرستان است، بیان می‌کند: طرح جامع یا نقشه جامع شهری اهواز در ادوار مختلف آخرین بار سال ۹۰ به مهندسی مشاور و شبکه فاضلاب برای طراحی ارائه شد که از آن سال تا امسال مناطق عین دو، مندلی، گلدشت، سیاحی در منطقه غرب اهواز به این شهر اضافه شده‌اند که در طرح جامع نبودند و فاضلاب آنها در آخرین منطقه واقع شده‌اند که در طرح سرازیر می‌شد و با توجه به لوله کارگذاری‌های انجام شده و به میزان جمعیت همان منطقه بود که جواب نمی‌داد تا در نهایت سطح فاضلاب در منهول‌ها بالا می‌زند.

۶۰ نقطه بحرانی آب‌گرفتگی در اهواز شناسایی شد

عضو شورای شهر اهواز  اظهار می‌کند: با توجه به آب‌گرفتگی‌های آبان سال گذشته، امسال در اهواز ۶۰ نقطه بحرانی در مناطق مختلف برای بحث آب‌های سطحی مشخص شد.

«رحیم کعب عمیر» با بیان اینکه برای ارائه کار مؤثرتر باید تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط با هم همکاری داشته باشند، می‌افزاید: در این راستا اداره آب و فاضلاب برای رفع این معضل باید با شهرداری همکاری کند.

وی با عنوان اینکه بیشترین نقطه بحرانی در شهرداری منطقه ۶ اهواز است، بیان کرد: در حال حاضر شهرداری در حال انجام اقدامات مربوط است و همچنین گزارش عملکرد از آنها گرفته می‌شود.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه اواخر سال ۹۷ با اعضای شورای شهر و شهردار وقت بازدیدی از این پروژه انجام شد، تصریح کرد: پروژه اجرای شبکه فاضلاب کوی سیاحی اهواز در حال انجام است اما از پیشرفت فیزیکی آن اطلاع دقیقی وجود ندارد.

پیش از بارندگی تمهیدات لازم اندیشیده شود

نماینده مردم اهواز، کارون و باوی در مجلس شورای اسلامی نیز درباره شبکه فاضلاب می‌گوید: مکاتبه‌ای با استاندار خوزستان انجام شد که مسئولان امر از جمله آبفا و شهرداری یک نشست مقدماتی را پیش از ورود به فصل بارندگی‌ها برگزار کنند تا وقتی خیابان‌ها دچار آب‌گرفتگی شد، مسئولیت انجام کار بین سازمان‌ها پاس‌کاری نشود و از قبل با تقسیم‌کار، تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

«سید کریم حسینی» می‌افزاید: باید با برنامه‌ریزی کامل همه توان دستگاه‌های مربوطه و دستگاه‌های معینی را که می‌توانند در این راستا کمک کنند، پای‌کار آورد؛ حل معضلات شبکه فاضلاب شهر اهواز و شهرهایی مانند کارون نیاز به برنامه‌ریزی قبلی دارد و تا زمانی که بتوانیم به یک شبکه پایدار و استاندارد برسیم حتماً دستگاه‌های مربوطه قبل از وقوع حادثه ورود کنند و تمهیدات لازم را در این راستا داشته باشند.

وی درباره برنامه دستگاه‌های مربوطه برای بارندگی‌های پیش رو تصریح می‌کند: برنامه‌ریزی شده است تا با مسئولان شهرداری و آبفا به عنوان نماینده مردم جلسه‌ای داشته باشیم و اقدامات لازم را از آنها بخواهیم؛ برای مناطق مختلف از جمله کوی سیاحی که مشکلات فاضلاب آنها حل نشده است را صحبت خواهیم کرد.

  مسئله فاضلاب کوی سیاحی اهواز در این روزها که بیش‌ازپیش خودنمایی می‌کند به خصوص که اکنون در آستانه بارش باران‌های پاییزی قرار دارد و به دلیل بیماری کرونا، دغدغه «بهداشت» ذهن خانواده‌ها را درگیر کرده است و اهالی این منطقه همچنان چشم امیدی به همت و راهگشایی مسئولان بسته‌اند.

همه امیدوارند که این بار دست راهگشای مسئولان پایانی بر آلام اهالی آن باشد که مدت‌هاست دغدغه شب و روزشان حل این مشکل توسط متولیان امر است که هر بار با دادن وعده و وعید، آنها را در راستای رسیدگی به مشکلاتشان امیدوار کرده‌اند.

امید است دیگر شاهد تعلل مسئولان مربوطه در برطرف کردن مشکلات منطقه سیاحی نباشیم و هیچ خانواده‌ای فرزندش را در اثر غرق شدن دریاچه فاضلاب منطقه از دست ندهد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار