تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۲۰۸۲۲۳
print
نسخه چاپی
send
ارسال به دوستان
ذخیره
  نایب رییس هیات ورزش‌های همگانی خوزستان گفت: ورزش همگانی سیستم ایمنی بدن را در مقابل کرونا تقویت می‌کند در حالی که انجام فعالیت بدنی طولانی مدت با شدت بالا منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.

پرستو شهنی راظهار داشت: کرونا با تاثیر مخرب بر وضعیت سلامت جسمانی، تمام ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و حرفه ای افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار داد. ورزش همگانی بهینه یا به عبارت دیگر، تمرین استقامتی منظم با شدت متوسط یکی از عوامل مهمی است که سیستم ایمنی بدن را در این موقعیت تقویت می کند در حالی که ورزش های شدید با مدت طولانی که عمدتا ماهیت ورزش قهرمانی است تاثیر منفی بر سیستم ایمنی و افزایش خطر عفونت تنفسی دارد.

نیاز به تقویت سیستم ایمنی با ورزش همگانی بیش از پیش احساس می شود

وی با بیان اینکه در این شرایط بحرانی، نیاز به تقویت سیستم ایمنی با ورزش همگانی بیش از پیش احساس می شود گفت: ویژگی مسری بودن این بیماری، محیط تمرینی جدیدی را می طلبد به گونه ای که شرایط تمرین در خانه، باشگاه، پارک و فضای بیرون با محدودیت و حتی ممنوعیت های جدی روبرو است.

نایب رییس هیات هیات ورزش های همگانی خوزستان افزود: حضور در فضاهای بسته همچون باشگاه به دلیل موارد رایجی همچون وجود باکتری، تنفس های سنگین و هوای مرطوب و گرم، برای افراد احساس ناامنی ایجاد می کند از طرفی احتمال ابتلا به بیماری تنها دلیل عدم مراجعه به باشگاه نیست و فرهنگ ورزش همگانی رفتن به باشگاه در حال تغییر است.

وی ادامه داد: موانع بسیاری همچون زمان محدود در روز و نبود تسهیلات برای کودکان در باشگاه‌ها و منافعی همچون دنیای دیجیتال و رشد تکنولوژی، افراد را به سمت و سوی ورزش در راحت‌ترین محل دسترسی آن هدایت کرده است. همچنین تاکید بر اهمیت حفظ فاصله اجتماعی در ورزش کردن اهمیت بیشتری پیدا می کند.

شهنی عنوان کرد: فاصله اجتماعی در حالت عادی ۲ متر؛ به هنگام پیاده روی، پنج متر؛ به هنگام دویدن، ۱۰ متر و نهایتا به هنگام دوچرخه سواری، ۲۰ متر باید باشد. چون فرد در حال حرکت است هر گونه عطسه، سرفه و بازدم باعث خواهد شد یک هاله ابری از تنفس فرد ایجاد شود و فرد با حرکت کردن در این هاله قرار می گیرد.

وی بیان کرد: نگاه فدراسیون  ورزش‌های همگانی استراتژی تغییر رفتار با رویکرد بازاریابی اجتماعی است که با کاهش موانع و افزایش منافع به اصلاح رفتار فرد کمک می کند و به همین منظور، پویش های " آوای ورزش در همسایگی" و پویش " وقت ورزش " از سوی فدراسیون مطرح شد.

در پویش "آوای ورزش" محدودیت استفاده از باشگاه‌ها مطرح است

این مربی ورزش عنوان کرد: در پویش "آوای ورزش" محدویت استفاده از باشگاه‌های ورزشی و درخواست خودداری از ترددهای غیرضروری در سطح شهر که شرایط بحرانی این روزها را رقم زده است مطرح بوده و ما را به سمت ورزش در نزدیکترین مکان به فرد هدایت می کند که اولویت با خانه و همسایگی افراد است.

وی بیان کرد: در این طرح، مربی معرفی شده از سوی هیات ورزش های همگانی با تایید فدراسیون پس از گذراندن سمینار توجیهی یک روزه به مجتمع مسکونی مورد نظر اعزام خواهد شد تا با فضاسازی مناسب و با حداقل ابزار و تجهیزات ورزشی، تمرینات استقامتی برای تقویت سیستم ایمنی و توسعه سلامتی را ارائه کند. این اعزام در حالت عادی سه روز در هفته و در حالت ایده آل هر روز خواهد بود. زمان تمرین به میزان حداقل نیم ساعت و حداکثر یک ساعت با پروتکل تمرینی تعریف شده و با مخاطب قرار دادن افراد سالم و توصیه های تمرینی به افراد مریض یا آسیب دیده انجام می پذیرد.

شهنی افزود: مهمترین چالش  ورزش همگانی استان به نام چالش « به وقت ورزش» است که دعوت می کنیم همه عزیزان در هر مقام، مکان و زمانی که هستند به مدت ۲۰ دقیقه روزانه ورزش کنند تا با ویروس کرونا مقابله کنیم و آن را شکست دهیم. این برنامه از ابتدای آبان ماه با حضور کمیته‌های زیر مجموعه هیات ورزش‌های همگانی و به طور همزمان در ۹ شهرستان استان شروع بکار کرد.

مرجع / ایرنا
ایمیل مستقیم: info@khouznews.ir
پیامک: 5000205020
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار