تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۰۸۲۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسمومیت با مونوکسید کربن، خواب را ابدی می‌کند/ مرگ خاموش در کمین است
مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول نسبت به خطرات گاز مونوکسید کربن، مسمومیت‌ها و مرگ و میر ناشی از استنشاق آن در فصل سرما هشدار داد.
  ندا محمدسعید مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سومین روز هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها گفت: مونوکسیدکربن گازی بی رنگ، بی بو، بی طعم و غیرمحرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت های‎‎‏ فسیلی ‏مانند نفت، گاز و بنزین تولید می‌شود.

او اظهار داشت: مسمومیت با این نوع گاز یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها به شمار می‌رود و به مرگ خاموش شهرت دارد و مسمومیت با مونوکسیدکربن اینگونه نمایان می‌شود که در کمال ناباوری فرد به خواب رفته را آرام آرام به سوی خواب ابدی و مرگ می‌کشاند. ‏

محمد سعید در تشریح برخی از علائم و نشانه‌های مسمومیت با این گاز خطرناک بیان کرد: در اثر تماس طولانی با مونوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کُما و مرگ رخ می ‏دهد.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان داشت: تماس طولانی مدت با مقادیر کمتر گاز منوکسیدکربن که اغلب بر اثر زندگی در شهر‌های بزرگ صنعتی با هوای آلوده رخ می‌دهد یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌رود.

او ادامه داد: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز منوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال مصدوم به هوای آزاد است و در ‏صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسیدکربن و گاز‌های دیگر باید احیای قلبی ریوی را آغاز نمود و سریعاً ‏با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت. ‏

محمدسعید به همه همشهریان توصیه کرد: قبل از شروع روز‌های سرد و استفاده از وسایل گرمایشی، کلیه نکات ایمنی لازم را که توسط کارشناسان آتش نشانی ارائه می‌گردد مورد توجه و عملی نموده تا شاهد اتفاقات ناگوار و غیرقابل جبران نباشیم.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار