تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۰۸۱۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابزار موفقیت به روایت رتبه نخست کنکور کاردانی به کارشناسی/ ۱۰ساعت مطالعه روزانه جایگزین کلاس‌های پرهزینه شد
 رتبه نخست آزمون کاردانی به کارشناسی گفت: برای موفقیت در کنکور روزی ۱۰ ساعت مطالعه داشتم و بر این اساس در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم؛ توکل به خدا و تلاش سبب رسیدن به هدف شد.

  کنکور همواره در طول سالیان متمادی کابوسی برای متقاضیان ورود به دانشگاه بوده و هر کس به نحوی با آن روبه‌رو شده است. کسب رتبه همیشه رؤیایی شیرین برای درس‌خوان‌های شهرهای متمول و برخوردار از امکانات است؛ کسانی که با توجه به حضور در کلاس‌های مختلف، صرف هزینه‌های گزاف و برخورداری از امکانات متنوع و گسترده نصیبشان می‌شود.

کسب رتبه تک رقمی کنکور کاردانی به کارشناسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. کسب این رتبه دانشجویان را وا می‌دارد که رقابت سختی در تنها ماراتن علمی کشور داشته باشند و شبانه روز برای آن تلاش کنند. اما کسب چنین رتبه‌ای توسط جوانی در یک شهر محروم هر چند غیرقابل باور است اما دور از انتظار نیست.

"رضا جنادله" متولد بهمن ماه 1373 است که در شهر محروم اما نفتی ایران یعنی آغاجاری به‌دنیا آمده و جوانی که در کنار درس از ورزش نیر غافل نبوده و ورزش را در دوره نوجوانی و با علاقه‌مندی رشته رزمی آغاز کرده و الان نیز به رشته بدنسازی علاقمند است.

خبرنگار تسنیم به سراغ این جوان خوش آتیه رفت تا درباره روزهای کنکوری از او بپرسد. رضا جنادله در کنکور امسال توانست رتبه اول کشور در آزمون کاردانی به کارشناسی را کسب کند.

جنادله در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: همزمان با ورزش، درس و کار را هم  شروع کردم. ابتدا به‌صورت آزاد مطالعه می‌کردم ولی کم‌کم تحصیلات آکادمیک را آغاز و پس از اخذ مدرک کاردانی در کنکور شرکت کردم و توانستم رتبه یک کنکور را در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی به دست بیاورم. قصد دارم در کنکور ارشد و دکتری هم رتبه خوبی کسب کنم گرچه می‌دانم زحمات بیشتری را باید متقبل شوم.

وی افزود: حدوداً 8 تا 10 ماه مطالعه مداوم داشتم که ابتدا وقتم را به یادگیری کلیات مطالب منابع اختصاص دادم، هرچه بیشتر پیش می‌رفتم بیشتر وارد جزئیات می‌شدم و تمام سعی من بر این بود که به جای صرفاً حفظ کردن مطالب آن‌ها را به صورت مفهومی درک کنم.

در هیچ آموزشگاه کنکوری حضور نداشتم

جنادله با اشاره به مطالعه مفهومی گفت: دنبال یادگیری مفاهیم بودم، زیرا برای تست‌زنی در کنکور این را به خوبی فهمیده بودم که صرفاً به خاطر سپردن مطالب، لغات و یا اعداد و ارقام ملاک نیست و سؤالات اکثراً جنبه مفهومی دارند. بنابراین کسی که حفظ می‌کند درصد بالایی پاسخ صحیح را نمی‌تواند انتخاب کند.

این جوان نخبه در پاسخ به این سوال که آیا به آموزشگاه کنکوری رفته است، بیان کرد: به هیچ آموزشگاهی برای کنکور نرفتم و تمام اتکای من بعد از خدا، به خودم بود. البته 100درصد که از تجارب افراد قبل از خودم استفاده کردم ولی بیشتر جنبه تکمیلی داشت ولی اصل کار همان مطالعات مفهومی و تست زنی‌های مداوم بود به نوعی که از سال‌های بسیار قبل تست تمام دروس را تا سال قبل تمرین کردم که این در جلسه کنکور واقعا به من کمک شایانی کرد.

وی گفت: بسیاری فکر می‌کنند نفرات برتر کنکور نابغه‌های خاصی هستند ولی باید عرض کنم که این فقط در خصوص افراد بسیار محدودی صدق می‌کند و ضریب هوشی سایر نفرات برتر در یک رنج معمول است اما عاملی که برتر شدن این افراد را رقم می‌زند سخت کوشی و پشتکار و انگیزه است.

دارنده رتبه 1 کنکور کاردانی عنوان کرد: مطالعاتم را با روزانه 10 ساعت شروع کردم و 3 ماه آخر نیز هر ماه 5 ساعت به این وقت اضافه کردم و یکسری وقفه‌هایی که نزدیک به کنکور در کارم پیش آمد مجبور شدم تقریبا یک ماه آخر مطالعاتم رو به 20 ساعت برسانم.

جنادله تصریح کرد: اصل کار این بود که مدام به کنکور فکر نمی‌کردم چون به عقیده من وقتی مداوم ذهن با یک جریان فکری به‌ویژه مثل کنکور تحت استرس قرار بگیرد کم‌کم آن انگیزه شما کمرنگ می‌شود. سعی نمی‌کردم 24 ساعته به کنکور و جلسه فکر کنم و مدام دعا می‌کردم و البته تلاش!

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار