تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۲۰۸۰۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فیبروز ریه از عوارض کرونا در دوره بهبودی است
  یک فوق تخصص ریه گفت: فیبروز ریه بعد از دوره بهبودی، از عوارض ابتلا به کرونای شدید است.

  دکترهانیه راجی چهارشنبه در برنامه رادیویی خانه سبز بیان کرد: مواردی از فیبروز ریه در برخی از بیماران بعد از دوره بهبودی گزارش شده که باعث کاهش عملکرد ریه می‌شود و ممکن است تنگی نفس به خصوص در هنگام  فعالیت و ورزش ایجاد کند.

فیبروز ریه  ضخیم و سخت شدن بافت ریه  و از بین رفتن عملکرد طبیعی ریه‌ها است  و هر چه قدر که فیبروز ریه  وخیم‌تر شود، بیمار بیش‌تر دچار تنگی نفس خواهد شد.

وی افزود: ضعف عضله و نارسایی قلب از جمله عوارض قلبی و عروقی بعد از دوره بهبودی است و تنگی نفس را به دنبال خواهد داشت.

راجی ادامه داد: موارد خفیف ابتلا به کرونا بعد از بهبودی کمتر دچار عارضه می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شدت ابتلا به کرونا نیز به بیماری‌های زمینه ای، نقص سیستم امینی و میزان دوز ویروس بستگی دارد.

وی توضیح داد: افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند در صورت ابتلا شدت و عوارض بیماری کمتر خواهد بود.

راجی اظهار داشت: درگیری دستگاه گوارش، قلبی، عروقی، لخته شدن خون در عروق، ضعف و خستگی شدید، ضعف عضلانی و فلج اندام‌های تحتانی نیز در این بیماری دیده می‌شود.

این فوق تخصص ریه اضافه کرد: حتی ممکن است این عوارض در سال‌های آینده خود را نشان دهد.

وی گفت: عوارض روحی و روانی، ترس و زمینه های اضطراب و افسردگی نیز در برخی از بیماران دیده می‌شود.

خوزستان در حال حاضر در وضعیت قرمز کرونا قراردارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد: مصونیت از کرونا نیاز به تغییر سبک زندگی دارد و شیوع این ویروس با الگوی ابتلای خانوادگی در حال افزایش است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان افزود: سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه ای گروه‌های پرخطر هستند که حتی در خانه نیز باید مراقب سلامت آنها باشیم.

به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان، میزان استفاده از ماسک در خوزستان به طور متوسط به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و در حال حاضر بیمارستان‌های رازی، سینا، گلستان، تامین اجتماعی، امیرالمومنین، فاطمه الزهرا و ارتش درگیر در حال حاضر جوابگو هستند اما نگران آینده هستیم.

سید محمد علوی افزود: اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد و تمام بیمارستان‌ها نیز بسیج شوند تاب آوری پذیرش این حجم از بیمار را ندارند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار