تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۲۰۸۰۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بلیت هواپیما چراغ خاموش گران شد!/افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ ها تنها در ۵ روز
با وجود دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو افزایش قیمت بلیت هواپیما اما این بار شاهد رشد نجومی قیمت به صورت غیر قانونی توسط ایرلاین ها هستیم.
  با وجود تهدید ها و دستورهای اکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو نرخ نامه های جدید شرکت های هواپیمایی در مسیرهای داخلی اما گزارش های میدانی حاکی از آن است که قیمت بلیت هواپیما به صورت نجومی و غیر قانونی در حال افزایش است و بازار سیاهی از رشد نجومی قیمت ها در این بخش ایجاد شده که هیچ کس نمی تواند جلو دار آن باشد این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که نرخ نامه افزایش قیمت ها که قرار بود از اول آبان ماه اجرایی شود هم به دستور وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی متوقف شد.

به نظز می رسد همین دستور وزیر باعث ناراحتی ایرلاین ها شده است به طوری که مشاهدات  نشان دهنده می دهد افزایش نرخ ها حتی بیشتر از نرخ نامه جدید است.

رئیس سازمان هواپیمایی: فعلا افزایش قیمت بلیت هواپیما منتفی است

این در حالی است که پیش از این تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اعلام کرده بود که نرخ نامه شرکت های هواپیمایی که در هفته گذشته منتشر شده بود فعلاً منتفی شده و ما هیچ افزایش قیمتی تا اول آبان ماه نخواهیم داشت.

او ادامه داد: نرخ نامه جدیدی برای بلیت هواپیما از ابتدای آبان ماه منتشر خواهد شد که بعد از بررسی‌های دقیق تر تعیین می شود و کاملاً متفاوت از نرخ‌نامه قبلی خواهد بود.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: به طور قطع به مسافران هوایی اعلام می‌کنیم که فعلا هیچ افزایش قیمتی در بلیت هواپیما نخواهیم داشت.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: جلسه‌ای  در ابتدای آبان ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و شرکت های هواپیمایی کشوری برگزار خواهد شد و هزینه های شرکت های هواپیمایی بررسی می‌شود و بر اساس تمامی ارزیابی‌ها، نرخ‌نامه جدید منتشر خواهد شد.

براساس اطلاعات برخی شرکت های گردشگری، ایرلاین‌ها برخلاف دستور صریح وزیر راه و شهرسازی، مخفیانه و چراغ خاموش اقدام به افزایش قیمت ها و بالا بردن حداقل نرخ بلیت هواپیما کرده اند.

‏طبق نرخ نامه جدید کف و حداقل قیمت بلیت هواپیما حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و به گفته برخی از فعالان شرکت های خدمات گردشگری، این افزایش مورد توافق ایرلاین ها بوده و اگر شرکت هواپیمایی این نرخ نامه را رعایت نکرده و بلیا را با قیمت پایین تر ارائه کند، از سوی ایرلاین ها تحریم خواهد شد.

افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما

رابطه حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قیمت‌های بلیت هواپیما در بسیاری از مسیرهای داخلی طی ۴ تا ۵ روز گذشته ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین ها به صورت کاملاً غیرقانونی و مخفیانه اقدام به افزایش نرخ بلیت ها در بسیاری از مسیرهای پرتقاضا کردند که این خود باعث اعتراض مسافران و مردم شده است.


او ادامه داد: پیش از این با دستور وزیر راه و شهرسازی و همچنین با برگزاری جلسه مشترک بین شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری مقرر شد که قیمت بلیت هواپیما تغییری نکند افزایش قیمت ها هم بر اساس نرخ نامه جدید متوقف شود اما هم اکنون شاهد آن هستیم که ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی به صورت کاملاً غیرقانونی چنین اقدامی را انجام داده اند.

رفیعی توضیح داد: چرا باید در این شرایط پر التهاب وبا وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو افزایش دهیم ایرلاین ها به صورت غیر قانونی چنین اقدامی را انجام دهند آیا صحبت وزیر راه و شهرسازی در این زمینه نباید به مرحله اجرایی و عملیاتی می رسید؟

بلیت هواپیما چراغ خاموش گران شد!/افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ ها تنها در ۵ روز

رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی بیان کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که دفاتر فروش بلیت ها و همچنین دفاتر شرکت های هواپیمایی و ایرلاین ها نرخ های جدید برای مسیرهای مختلف در نظر گرفته اند و این در حالی است که در هفته گذشته به صورت فرمالیته و با یک برچسب نرخنامه جدید باطل شده اعلام کردند اما در حقیقت آنها نرخ ها را ۱۰۰ درصد گران کردند.

رفیعی افزود: به نظر می رسد که این دستور ها برای برخورد با گران فروشی تنها حالت نمایشی دارد و نه تنها نرخ ها افزایش یافته بلکه جلسه ای هم که اعلام شده بود اول آبان برگزار می شود به جایی نرسد.

او گفت: به نظر می رسد که شرکت های هواپیمایی و ایرلاین های داخلی هر کاری که دوست داشته باشند انجام می دهند و برگزاری جلسه و یا دستور توقف مانع کارهای آنها نمی شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی اظهار کرد: پیش از این هم اعلام شده بود که در ابتدای آبان ماه در رابطه با قیمت بلیت جلسه با حضور وزیر راه و شهرسازی و ایرلاین ها برگزار شود که به نظر می رسد که با این روندی که در پیش گرفته شده این جلسه برگزار نخواهد شد.

گزارشات میدانی هم حاکی از آن است که متاسفانه نرخ بلیت هواپیما در بسیاری از مسیرهای پرتقاضا از جمله تهران _مشهد بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و مسیر تهران_ کیش هم بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است این در حالی است که بر اساس نرخ نامه قبلی بین حداقل قیمت بلیت تهران _مشهد بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان بود اما هم اکنون حداقل قیمت آن بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.

همچنین حداکثر قیمت بلیت تهران_ مشهد هم بیش از ۹۰۰ هزار تومان و حداکثر نرخ بلیت تهران _ کیش هم بیش از ۱۲۰۰ هزار تومان است و این در حالی است که ظرفیت تمامی هواپیما ها در این مسیر به صورت کامل تکمیل شده است.

این تخلفات با وجود افزایش نرخ های ارز و نوسانات اقتصادی در این شرایط برای مسافران عادی بسیار مشکل ساز شده و شاید در این بین برای اقشار مرفه جامعه کم تر اثر گذار باشد.

با روند صعودی مبتلایان کرونا باعث شد که مسئولان بسیاری از مسیرهای جاده ای کشور را مسدود کنند که این موضوع باعث ترغیب مردم به انجام مسافرت با ناوگان حمل ونقل عمومی شد و این خود زمینه ساز سوء استفاده ایرلاین ها در این شرایط کرونایی شده است.

به طوری که به صورت کاملا غیر قانونی نرخ ها را افزایش داده اند و از طرف دیگر مشاهدات میدانی هم نشان می‌دهد که میزان فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیماها به شدت کاهش یافته و با وجود آنکه دستور داده شده بود هواپیما ها باید تنها ۶۰ درصد از ظرفیت خود را پر کنند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که هواپیما ها با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود پروازها را انجام می دهند که این خود به عنوان یک تخلف بزرگ در حوزه حمل و نقل هوایی محسوب شده و باعث افزایش تعداد مبتلایان کرونایی می شود.

امیدواریم در این شرایط خاص کشور در تمامی بخش ها میزان نظارت از سوی سازمان هواپیمایی کشور و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و حوزه تعزیرات افزایش یابد تا شاهد کاهش قیمت ها در این بازار پر هیاهو باشیم.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار