تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۲۰۸۰۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برداشت نیشکر در طرح‌های هفت‌گانه نیشکری خوزستان شروع شد
  برداشت محصول راهبردی نیشکر در طرح‌های هفتگانه نیشکری خوزستان روز سه‌شنبه به صورت نمادین در مجتمع کشت و صنعت نیشکر دهخدا در ۲۰ کیلومتری شمال اهواز شروع شد تا گام اساسی در تامین شکر به عنوان یک کالای اساسی کشور برداشته شود.

 مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در آیین آغازین برداشت همزمان محصول نیشکر در طرح‌های هفت‌گانه تابعه این شرکت گفت:برداشت نیشکر در سطح ۶۲هزار هکتار از زمین‌های شمال و جنوب اهواز با میانگین برداشت ۹۰تن در هکتاربه مدت ۱۰۰روز کاری ادامه می‌یابد.
عبدعلی ناصری پیش‌بینی کرد با برداشت ۵.۵میلیون تن نیشکر از مجتمع های نیشکری دهخدا ، امام خمینی(ره) ، سلمان فارسی ، حکیم فارابی ، امیرکبیر ، دعبل خزاعی و میرزا کوچک خان، حدود ۶۰۰هزار تن شکر خام تولید شود.

افزایش ۲ برابری شکر در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: در سال جهش تولید،۶۰۰هزار تن شکر برای تامین مصرف و نیاز کشور در طرح‌های هفتگانه نیشکری خوزستان تولید می‌شود که نسبت به سال زراعی گذشته ۲ برابر افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به تنهایی حدود ۴۰درصد نیاز کشور به شکر را تامین می‌کند افزود: در سال زراعی آینده(۱۴۰۰-۱۳۹۹) تولید شکر در این شرکت به رقم اسمی آن یعنی ۷۰۰هزار تن خواهد رسید.

تلاش برای افزایش برداشت سبز نیشکر
ناصری با بیان اینکه هر سال درصد برداشت سبز نیشکر به دلایل زیست محیطی افزایش می‌یابد افزود: مجموعه این شرکت تلاش خواهد کرد که برداشت سطح سبز نیشکر را افزایش دهد ولی به دلیل اینکه بخش‌هایی از مزارع نیشکر ممکن است دچار خوابیدگی شده باشد و از سویی دروگرهای شرکت به دلیل تحریم‌ محدود هستند چاره ای جز برداشت غیرسبز(آتش زدن مزارع نیشکر) وجود نخواهد داشت.
 
تولید سالانه ۳۶میلیون لیتر الکل
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: امسال ۳۶میلیون لیتر الکل معادل  ۸۰درصد کل نیاز کشور به این ماده، در این شرکت تولید خواهد شد.
وی با اشاره به شیوع کرونا و نیاز اساسی و راهبردی کشور به الکل برای ضدعفونی محیط های عمومی و خانگی بیان کرد:همه الکل تولیدی این شرکت با نظارت وزارت صمت در کل کشور توزیع خواهد شد.
وی در ادامه به تولید سالانه ۱۳۲هزار تن ام.دی.اف و ۴۰هزار تن خوراک دام به عنوان فرآورده‌های جانبی و صنعتی این شرکت از محصول نیشکر در سال زراعی جاری افزود: کل تولیدات این کشور ملی هستند و محصولات آن در سراسر کشور عرضه می‌شود.  

اشتغال ۱۹هزار فرصت شغلی مستقیم
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:در این شرکت ۱۹هزار فرصت شغلی مستقیم و دایمی ایجاد شده و حدود ۱۰۰هزار فرصت شغلی غیرمستقیم و فصلی در خوزستان فراهم کرده است.
وی گفت: با بهره‌برداری از واحدهای جانبی این شرکت نظیر واحد کاغذسازی سطح اشتغال در این شرکت باز هم افزایش خواهد یافت.
به گزارش ایرنا در جریان سیلاب فروردین ۱۳۹۸ حدود ۴۰هزار هکتار از مزارع نیشکری این شرکت دچار آبگرفتگی شد و از بین رفت و حدود ۵۱هزار میلیارد ریال خسارت به واحدهای هفت گانه شرکت وارد شد.
کار ساخت واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان از اوایل دهه ۷۰ شروع و از اوایل دهه ۸۰ به تدریج به بهره برداری رسیدند.
غیر از واحدهای هفت‌گانه نیشکری خوزستان ، شرکت‌های نیشکری هفت تپه در شوش دانیال و کشت و صنعت کارون در شوشتر در حال تولید شکر هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار