تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۲۰۸۰۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شکل ناقصی از آیین نامه قانون مشاغل سخت و زیان آور در حال اجراست
 رییس هیئت مدیره کانون انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خدماتی، پشتیبانی و فنی و مهندسی کشور با اشاره به اینکه اجرای قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور به شکل ناقصی در حال اجرا است، گفت: این شرایط باعث شده تا بخش خصوصی متحمل خسارت و هزینه‌های زیادی گردد.

خسرو نقوی اظهارداشت: یکی از اساسی‌ترین معضلات فعلی کارفرمایان بخش خدمات موضوع مطالبه چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور است که در طی سال‌های اخیر زمینه ایجاد مشکلات زیادی از جمله تعطیلی بسیاری از کارگاه‌ها و مشکلات مالی برای شرکت‌های خدماتی، پشتیبانی و فنی مهندسی شده است.

وی رفع بخشی از این مشکلات را درگرو توجه سازمان تامین اجتماعی، کمیته‌های مشاغل سخت و زیان‌آور و کارفرمایان اصلی به ماهیت کار شرکت‌های خدماتی پشتیبانی و فنی مهندسی دانست و ادامه‌داد: همچنین اجرایی نشدن ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی و ماده سه آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور از دیگر دلایل بروز این شرایط برای فعالان و اعضای کارفرمایی شرکت‌های خدماتی است.

رییس هیئت مدیره کانون انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خدماتی، پشتیبانی و فنی و مهندسی کشور اضافه‌کرد: صاحب کارگاه‌ها، کارفرمایان اصلی محسوب می‌شود که در آنها نیروی کار بر اساس قراردادهای حجمی و پیمان مدیریت مشغول کار هستند.

نقوی با بیان اینکه طی سنوات گذشته در هیچ‌کدام از پیمان و مناقصات شغل‌های سخت و زیان آور اعلام نمی‌شد، گفت: در صورتی که این اعلام صورت می‌گرفت، عوامل سخت و زیان آور شدن شغل افراد باید رفع می‌گردید.

وی خاطرنشان‌کرد: شرکت‌های پیمان‌کاری طرف قرارداد با کارفرمای اصلی هستند و تاکنون ابلاغی مبنی بر رفع موارد سخت و زیان آور بودن مشاغل در کارگاه صورت نگرفته است.

رییس هیئت مدیره کانون انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خدماتی، پشتیبانی و فنی و مهندسی کشور بیان‌داشت: با وجود اینکه کارفرمایان اصلی صاحبان کارگاه‌ها محسوب می‌شوند، اما کمیته‌های مشاغل سخت و زیان آور، آرائی را بر علیه پیمانکار صادر کرده‌اند که منجر به تحمیل میلیارد ریال هزینه به این شرکت‌ها شده است.

نقوی تصریح‌کرد: این درحالی است که بر اساس ماده ۱۳ قانون کار و ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی تا پایان سال ۱۳۹۶ هرگونه آرایی علیه شرکت‌های خدماتی پشتیبانی و فنی مهندسی در خصوص مشاغل سخت و زیان آور صادر گردیده باید توسط کارفرمای اصلی پرداخت شود.

به گفته وی تاکنون در این رابطه تعیین تکلیفی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی کشور صورت نگرفته است.

نقوی با بیان اینکه برای رفع این مشکل تاکنون پیگیری‌های متعددی در بدنه دولت و همچنین مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، گفت: تاکنون تصمیم کاربردی که که منجر به نتیجه قطعی در این رابطه گردد، انجام نگرفته و به واسطه آرای کمیته‌های مشاغل سخت و زیان آور همواره بر علیه شرکت‌های خدماتی بوده و سازمان تامین اجتماعی مطالبات خود را از این شرکت ها وصل می‌کند.

بر اساس این گزارش، در مشاغلی که پیمانکار تغییر می‌کند، باید کارفرمای اصلی سهم حق بیمه سخت و زیان آوری را پرداخت کند اما در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که موعد بازنشستگی کارگران فرارسیده؛ اما پیمانکاران اصلی در خصوص پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی اقدام نمی‌کند و بار مالی چهار درصد حق بیمه به پیمانکار جدید منتقل می‌شود.

انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خدماتی، پشتیبانی و فنی و مهندسی کشور عمده کارفرمایان اصلی که با پیمانکاران خدماتی و پشتیبانی قراردادهای حجمی و پیمان مدیریت دارند را شرکت های ملی حفاری و مناطق نفت‌خیز جنوب اعلام کرده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار