تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۲۰۸۰۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزهای ناخوش بازار در خوزستان / گوشت مرغ در بهبهان کیلویی ۲۵ هزار تومان شد
 افزایش ناگهانی و چند برابری قیمت گوشت مرغ، قشر ضعیف را بیش از گذشته تحت فشار قرار داده و مجبور شده‌اند آن را نیز از سبد کالای مصرفی حذف کنند.

 فزایش ناگهانی و چند برابری قیمت گوشت مرغ، قشر ضعیف را بیش از گذشته تحت فشار قرار داده و مجبور شده‌اند آن را نیز از سبد کالای مصرفی حذف کنند.

گوشت مرغ بواسطه قیمت مناسب، پای ثابت خانوارهای کم درآمد بود که به یکباره با افزایش قیمت مردم مجبور به حذف آن شده تا این سفره بیش‌تر تنگ و چیزی جز نان خالی برایشان باقی نگذارد.

برخی از فعالان اقتصادی افزایش نهاده‌های دامی را مقصر می‌دانند اما بر اساس گزارش‌ها فروش مرغ در بازار آزاد یکی از مهم‌ترین دلایل این قیمت است که باید دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند.

در این بین افزایش تقاضا وسیله‌ای شده تا بر قشر ضعیف و کم برخوردار فشار مضاعف وارد شود و آن‌ها را وادار به حذف یا جایگزینی کالای دیگری برای گوشت مرغ کند.

یکی از شهروندان بهبهان اظهار کرد: مرغ کالای لوکسی نیست و قاطبه مردم از آن استفاده می‌کنند که کمبود آن واقعا جای تعجب و تاسف برای مدیران متولی دارد که نتوانسته‌اند یک موضوع به این سادگی را مدیریت کرده و مرغداری‌های تحت مدیریتشان را قانع کنند.

وی افزود: ما هر روز باید به خاطر کمبود و پایین آمدن قدرت خرید یک قلم از سبد خانوار کم کنیم اما این انصاف نیست که مدیران با بی‌خیالی نسبت به قیمت مرغ توجه نکنند چون گوشت مرغ ارزان ترین گوشتی است که قشر ضعیف می‌تواند از آن استفاده کند.

یکی از مرغ‌ فروشی‌های شهر بهبهان نیز در این باره عنوان کرد: کمبود نهاده‌های دامی که قرار بود دولت در اختیار مرغداران قرار دهد موجب عدم توان مرغداران برای تهیه خوراک مرغ شده است.

وی گفت: کمبود نهاده خوراک دام و طیور موجب کمبود توزیع مرغ در بازار شده و در بهبهان مرغ را با قیمت بالاتر (هر کیلو حدود 23 هزار تومان) کرده‌اند.

مردم مرغ را فقط کیلویی 24 هزارتومان بخرند

رئیس ستاد تنظیم بازار شهرستان بهبهان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: روز گذشته جلسه‌ای با اعضا این ستاد جهت بررسی قیمت گوشت مرغ و دلایل افزایش قیمت برای رسیدن به دست مصرف کننده برگزار شد.

وی افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته قیمت مرغ 24 هزار تومان تصویب و به اداره صمت جهت اطلاع به بازاریان ابلاغ شد و انشاء الله مردم این گوشت را با همین قیمت از بازار تهیه کنند.

فرماندار بهبهان بیان کرد: گوشت مرغ با وجودی که در شهر بهبهان هنوز هم قیمت گرانی است اما نسبت به شهرهایی مانند کازرون، بوشهر و اهواز در حدود 2300 تومان اختلاف قیمت دارد و ارزان تر است.

یوسف زمانی اصل علت این افزایش را موضوع نهاده‌های دامی خواند و گفت: دو نرخی شدن این محصول و برخی تخلفات باعث نوسان در بازار عرضه می‌شود البته ما با متخلفان درصورت مشاهده و گزارش مردمی برخورد و افراد خاطی را به مراجع ذی‌صلاح معرفی می‌کنیم.

مسئولان فکری کنند

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد 5 برابر و ذرت 2 تا 3 برابر نرخ مصوب است که این امر در قیمت تمام شده تولید تاثیر به سزایی دارد. بسیاری از فعالان صنعت مرغداری بر این باورند که نرخ تمام شده هر کیلو مرغ زنده با احتساب تامین 50 درصد نهاده با نرخ مصوب، 17 هزار و 700 تومان و مرغ 25 هزار تومان است که در صورت حذف ارز دولتی از واردات نهاده‌های دامی، قیمت مرغ افزایش صعودی پیدا می‌کند.

با وجود اذعان مسئولان پشتیبانی امور دام مبنی بر تامین 500 هزار تن نهاده دامی در فصل پاییز، اما مرغداران در تامین ذرت و سویای مورد نیاز همچنان دچار مشکل هستند که اگر هر چه سریع‌تر تدابیری برای رفع این بحران اندیشیده نشود، صنعت مرغداری در ورطه نابودی قرار می‌گیرد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار