تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۲۰۷۹۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی در خوزستان
  رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی خوزستان از آغاز فاز دوم واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی در استان خبر داد.

دکتر بهمن جوشن  با اشاره به فعالیت دامپزشکی در زمینه بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، اظهار کرد: هر ساله اقداماتی در راستای کنترل، پیشگیری و پایش بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم انجام می‌شود. در همین راستا در بخش طیور، در شش ماهه نخست امسال، نظارت بر ۲۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی گوشتی در قالب ۲ هزار و ۳۵۰ مورد بازدید نظارتی در مزارع پرورش صنعتی استان خوزستان انجام شده است.

وی افزود: این بازدیدها برای تضمین سلامت طیور پرورشی و کنترل بهداشت و بیماری‌های طیور انجام شده است.

جوشن بیان کرد: در این مدت ۲ هزار و ۴۰۰ نمونه از مزارع پرورش طیور استان خوزستان اخذ شد که یک هزار و ۲۰۰ مورد برای آزمایش‌های تشخیصی به آزمایشگاه‌های مرجع استان ارسال شد. همچنین در راستای ایمن‌سازی گله‌های پرورش، بیش از ۱۰۸ میلیون نوبت قطعه واکسیناسیون انجام شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی خوزستان گفت: اجرای واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی نیز برای بیش از ۲ میلیون قطعه طیور روستایی در سراسر استان خوزستان به منظور کنترل و کاهش وقوع بیماری نیوکاسل انجام شده است؛ فاز دوم این طرح ملی از ۱۴ مهر امسال شروع شده است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای سیاست‌های بهداشتی – کنترلی بیماری‌های طیور، ارتقای سیستم GIS موجب شده که نظارت بر توزیع و مصرف واکسن‌های طیور در سطح استان خوزستان به شکل مطلوب‌تری انجام شود.

جوشن بیان کرد: همچنین نظارت بر بهداشت و بیماری‌های مزارع پرورش مرغ تخم‌گذار، اجرای سالم‌سازی کود پایان دوره واحدهای پرورش برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های طیور، ممیزی بهداشتی واحدهای پرورش طیور جهت رفع نواقص و ارتقای وضعیت بهداشتی و ساماندهی مسئولان فنی بهداشتی مزارع پرورش طیور جهت اجرای بخشی از وظایف نظارتی بهداشتی انجام شده است.

وی افزود: اجرای پایش و مراقبت‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مزارع پرورش طیور، طیور روستایی و تالاب‌ها و زیستگاه‌های پرندگان وحشی، نظارت‌های بهداشتی و نمونه‌برداری و آزمایش‌های دوره‌ای از فارم‌های مرغ مادرT از دیگر اقدامات موثر اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم بوده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار