تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۲۰۷۹۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشت چغندرقند در خوزستان شروع شد
 رییس کارگروه تخصصی چغندرقند خوزستان گفت:کشت پاییزه محصول راهبردی چغندرقند درروزهای اخیر در مناطق مختلف خوزستان شروع شده است.

عبدالرحیم رحیمی نیا افزود: کشت مصوب چغندرقند در خوزستان در سال زراعی گذشته ۱۳ هزار هکتار بوده که امسال این سطح به ۱۵هزار هکتار افزایش یافته است.
وی به استقبال کشاورزان چغندرکار ، اقتصادی تربودن این محصول در مقایسه با گندم و کلزا و قراردادی بودن کشت آن با کارخانه‌های قند کشور اشاره کرد و بیان کرد: سطح کشت قراردادی این محصول در خوزستان در سال زراعی جاری به ۱۸هزار هکتار یعنی سه هزار هکتار بیش از کشت مصوب افزایش یافته و انتظار می رود به این سطح زیرکشت در خوزستان نیز برسیم.
رییس کارگروه تخصصی چغندرقند خوزستان پیش بینی کرد در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۱.۱ تا ۱.۲میلیون تن چغندرقند در خوزستان برداشت شود که طبق برنامه همه‌ساله ، به کارخانه‌های قند کرمانشاه ، اسلام آباد، همدان ، اصفهان ، قزوین ، مرودشت شیراز ، شهرکرد و قند شوش ارسال می‌شود.
ناکافی بودن کارخانه‌های قند درخوزستان و تحمیل هزینه‌ سنگین حمل آن به سایر استان‌های کشوراز دغدغه‌ همیشگی کشاورزان چغندرکار خوزستان است.
قرار است تا سال ۱۴۰۱ کارخانه قند دزفول با ظرفیت روزانه ۱۲هزار تن به بهره‌برداری برسد که کمک خوبی برای کشاورزان چغندرکار خوزستان خواهد بود.

افزایش چهاربرابری قیمت بذر چغندر قند
رییس کارگروه تخصصی چغندرقند خوزستان از افزایش چهاربرابری قیمت بذر چغندرقند و هفت برابری قیمت کود فسفات و پتاسه در مقایسه با سال زراعی گذشته خبرداد.
رحیمی نیا با اشاره به اینکه افزایش قیمت کود ممکن است به کاهش سطح تولید این محصول در خوزستان منجر شود خواستار تامین کود مورد نیاز کشاورزان با قیمت مناسب شد.
وی گفت: افزایش بی رویه و غیرمنطقی نهاده‌های کشاورزی ، به چالشی مهم برای توسعه و افزایش محصولات کشاورزی در خوزستان تبدیل شده است.    
مناطق دزفول ، شوش ، اندیمشک ، شوشتر ، بهبهان و اهواز از مناطق عمده کشت چغندرقند در خوزستان هستند.
پارسال حدود ۸۰۰هزار تن چغندر قند در خوزستان تولید و به هشت کارخانه قند کشور ارسال شد.
فقدان زنجیره تولید ، ناکافی بودن صنایع تکمیلی ، فراوری و بسته بندی از چالش‌های عمده بخش کشاورزی خوزستان است.
سالانه حدود ۱۷.۲میلیون تن محصول زراعی ، باغی ، دامی و شیلاتی معادل ۱۳.۵درصد کل تولیدات کشاورزی کشور به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال در خوزستان تولید می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار