تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۲۰۷۸۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاثیر قصه خوانی بر کودکان

قصه گویی از دیرباز در خانواده های ایرانی مرسوم بوده است اما حال که تکنولوژی های نوین روز به روز جذاب تر می شوند، می بایست خلاء آموزشی را از طریق داستان های کودکانه پر کرد. 

برای اینکه افراد پدر و مادر مسئولیت پذیری باشند تامین نیاز های مادی کفایت نمی کند بلکه می بایست به تغذیه روح کودکان نیز توجه کرد. 

حتما نیاز نیست که ساعت ها برای داستان سرایی وقت گذاشت، در لابه لای دل مشغولی ها و کار های متعدد می توان این فعالیت مفرح را انجام داد و شاهد مزایای بینظیر آن بود. اگر مایلید بدانید که قصه گویی چگونه کمک می کند کودکی با شخصیت قدرتمند داشته باشید که همواره در لحظه لحظه زندگی لذت ببرد و برای دستیابی به رویا ها بجنگد با ما در این مطلب همراه باشید.

منظور از قصه گویی چیست؟

داستان گویی شامل تشریح یک اتفاق یا حادثه است که می توان با ابتکار و خلاقیت از عناصر دیگر نیز کمک گرفت تا کودک تجسم بهتری داشته باشد و حتی از عکس العمل کاراکتر ها هیجان زده گردد. 

نقش راوی یا داستان گو بشدت مهم است تا با خلق فضایی خاص زمینه ساز تجسم بهتر شنونده شود تا بتواند حس شخصیت ها را در موقعیت های متفاوت درک کند. بد نیست بدانید که نمایش عروسکی، موسیقی، کمدی و شعر نیز شامل حوزه داستان پردازی می شوند و افراد زیادی نیز توانسته اند کارنامه درخشانی با جلوه بدیع استعداد خویش به تصویر بکشند. صبر، پایداری، آزمون و خطا از مهمترین مهارت هایی هستند که برای موفقیت لازم اند.

پیشنهاد می کنیم برای خواندن صد ها داستان کودکانه به سایت رادیوکودک مراجعه نمائید.

https://radiokodak.com/node/5827 

روایت داستان برای کودک به چه صورت است؟

کودکان ذهن بسیار خلاقی دارند که می توانید با انتخاب داستان های مهیج و آموزنده مهارت زندگی را نیز به آن ها بیاموزید. زمانی این امر میسر می شود که داستان پردازی به صورت اصولی باشد. 

خوشبختانه بسیاری از خانواده ها با این روش آرام بخش آشنا هستند و برنامه روتینی برای قصه گویی شبانه دارند. 

از اشتباهات فاحشی که می تواند به بی علاقگی و عدم تمرکز کودک منجر شود، انتخاب داستان های بسیار متفاوت است که ذهن آن ها را از موضوعی به موضوع دیگر پرت می کند. اگر شما نیز در زمان داستان گویی با مشکل توجه و تمرکز فرزندتان مواجه اید ادامه این متن را بخوانید تا بدانید چگونه با ترفند های جذاب اوقات لذت بخشی را فراهم کنید که از طراوت آن روحیه شما نیز شاداب شود.

۱- شناخت شنونده

خردسالی دوره ای است که هرگز تکرار نمی شود والدین باید نگاه جدی به این برهه سنی داشته باشند تا فرزندشان جسارت رمزگشایی از ناگفته ها را به دست آورد و بتواند در دنیای ناشناخته قدم به قدم پیش رود و بازدهی چند برابری را نیز شاهد باشد. 

انتخاب داستان بدون تناسب با درک مخاطب نه تنها حوصله سر بر است بلکه نتیجه چندانی از نظر آموزش نیز ندارد. حتما در انتخاب موضوع سن، علاقه و شرایط فرزندتان را در نظر بگیرید تا کودک با رغبت و علاقه همراهی کند در غیر اینصورت این فعالیت از چشم او می افتد و دیگر حاضر نیست حتی به داستان های مهیج همچون ابر قهرمان، شاهزاده و یا چهره های تاریخی گوش دهد.

برای این منظور پیشنهاد می کنیم به صفحه لالایی صوتی کودکانه در سایت رادیوکودک مراجعه نمائید.

https://radiokodak.com/term/5480

۲‌- ترسیم درست پیام

از مهمترین اهداف داستان سرایی انتقال مفاهیم است. اگر خود ندانید که قرار است چه چیزی را به او آموزش دهید مطمئنا فرزندتان نیز درک درستی نخواهد داشت. مطرح کردن سوالات ساده می تواند در ترسیم الگوی فکری شما تاثیر گذار باشد تا با کمترین بی نظمی و آشفتگی داستان را روایت کنید. 

۳- بکار بردن کلمات خلاقانه و ابتکاری

بسیاری از والدین با دغدغه تمرکز کودک مواجه اند و بیان می کنند که چگونه مطمئن شوند ذهن آنان با داستان همراهی می کند.‌ یکی از روش های جالب و تاثیر گذار استفاده از کلمات خلاقانه در خلال داستان است. البته نه به این مفهوم که جملات و عبارات قلمبه و سلمبه انتخاب شوند که از درک کودک خارج هستند.

۴- انتخاب درست سبک روایت

برخی از والدین پس از مدتی قصه گویی را بعنوان یک فعالیت اجباری می بینند و یک متن را بدون افت و خیز لحن و واکنش های هیجانی بیان می کنند. مطمئنا کودک نیز نتیجه چندانی شاهد نخواهد بود. 

سعی کنید این فعالیت لذت بخش را با ترفند های جذابی همچون عکس العمل مناسب، تقلید صدای شخصیت ها و ... همراه کنید. البته باید ذائقه مخاطب را نیز در نظر بگیرید تا ذهنی قدرتمند و شخصیتی با اعتماد به نفس را تقویت کنید.

۵- انتخاب زمان مناسب

کودکان روحیه بسیار حساس و لطیفی دارند. شما می بایست به زمان داستان گویی نیز دقت داشته باشید. مطمئنا سبک داستان های هیجانی و حتی بعضا ترسناک برای قبل از خواب مناسب نیستند.

اگر دنبال زمان مناسب برای خواندن قصه صوتی کودکانه می گردید حتما به سایت رادیوکودک به آدرس زیر سر بزنید.

https://radiokodak.com/term/5496

نکات موثر برای قصه گویی تاثیر گذار برای کودکان

تقویت خلاقیت و تجسم ذهنی از مهمترین اهدافی است که با قصه گویی می توان به آن ها دست یافت اما زمانی می توان از این فعالیت ارزشمند سر بلند بیرون آمد که نکات ساده ولی موثری را رعایت کرد در ادامه به چند مورد اشاره می شود:

قصه گویی و استفاده از عکس های مختلف

برای اینکه قصه ای تاثیر گذار و پر محتوا داشته باشید حتما نیاز نیست آثار فاخر از نویسندگان برتر را انتخاب کنید. عکس های مختلف همچون مهمانی های خانوادگی روز تولد، گشت و گذار در طبیعت می توانند موضوع جذاب و جالبی باشند که کودک با استفاده از قدرت تخیل خود داستانی را روایت کند. 

والدین برای تشویق نیاز است که علاوه بر تماس چشمی از کودک بخواهند متناسب با هر عکس هر آنچه که به ذهنش می رسد را بیان کند. انتخاب گروهی از عکس ها و مرتب کردن بر اساس زمان نیز فعالیت جالبی است که به پیشرفت مهارت کودک منجر می شود. 

در قدم بعدی می توانید درباره جزئیات عکس ها نظر خواهی کنید و از کودک بخواهید هر آنچه را که به ذهنش می رسد با تلفیق حرکات بدنی بیان کند. کودکانی که از این فعالیت ها استقبال می کنند برای آشنایی بیشتر و کسب پیشرفت می توانید سطح فعالیت را گسترده تر کنید. انتخاب چندین عکس و مرتب کردن بر اساس زمان و سپس تعریف داستان سوژه مناسبی است که به هماهنگی بیشتر ذهن کودک و سنجش توانمندی گفتاری او کمک می کند. 

قصه گویی با کمک نقش و نگار ها

قصه گویی فعالیتی است که اگرچه ساده به نظر می رسد اما پتانسیل بالایی دارد که می تواند لذتی باور نکردنی به همراه داشته باشد علاوه بر این که زمینه موفقیت در مهارت های مختلف را نیز فراهم کرد. 

بهترین راه برای اینکه بتوانید خلاقیت و نوآوری کودک را تحریک کنید این است که وسایل ساده مانند مداد، قلم و ... را در اختیارش بگذارید تا با آزادی عمل هر آنچه را که در ذهن دارد ترسیم کند. 

اگر موضوع داستان شما با گل و گیاه، حیوانات و یا اتومبیل مرتبط است از او بخواهید با کمک ذوق و توانمندی به تشریح داستان کمک کند. 

رنگ آمیزی طرح ها ایده جذاب و جالبی است که خستگی و رخوت را از تن کودک بیرون می کند و می تواند بازدهی بالاتری برای آموزش داشته باشد اما به این مفهوم نیست که اشتباهات آن ها را به شکل سخت گیرانه اصلاح کنید بلکه بصورت غیر مستقیم می بایست این فعالیت مفرح را ترتیب داد تا کودک دغدغه، استرس و اضطرابی برای نمایش قابلیت ها نداشته باشد.

سخن آخر

قصه گویی مهارتی است با نتایج بینظیر که روز به روز خانواده ها نگاه جدی تر به آن دارند اما سبک بازگویی داستان بشدت مهم است تا استعداد های کشف نشده کودک مجال بروز یابند و اعتماد به نفسی برای رمز گشایی علایق خود داشته باشند. 

فراموش نکنید خردسالی سنی است که هرگز تکرار نمی شود و شما می توانید با یک فعالیت به ظاهر ساده علاوه بر لذت، آینده فرزندتان را نیز رقم بزنید. شخصیت منحصر به فرد داشتن یک شبه به دست نمی آید بلکه می توانید با قصه گویی الگوی رفتاری و گفتاری مناسب را بصورت غیر مستقیم آموزش دهید و نتیجه چند برابری نیز به دست آورید.

:
:
:
آخرین اخبار