تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۲۰۷۸۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش بینی برداشت ۹۵ هزار تنی مرکبات از باغات خوزستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۹۵ هزار تن انواع مرکبات از باغات استان برداشت شود.
 خدا رحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  با اشاره به برداشت ۸۵ هزار تنی مرکبات از سطح ۸ هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات استان طی پارسال، گفت: پیش بینی می‌شود امسال، تولید مرکبات استان با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به پارسال، به حدود ۹۵ هزار تن برسد.

او با بیان اینکه مرکبات استان شامل انواع پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، گریپ فروت، نارنج و... است، افزود: شرایط جوی مطلوب پارسال، مدیریت صحیح و اصولی طبق توصیه کارشناسان و محققان، توسعه و بارور شدن ارقام تجاری از دلایل ارتقای کمی و کیفی مرکبات تولیدی استان هستند.

امیری زاده اظهار داشت: با توجه به فصل برداشت مرکبات خوزستان، تاثیر مطلوب آن بر تنظیم بازار و همچنین کیفیت خوب این محصول، تمام محصولات تولیدی کشاورزان به صورت مستقیم به بازار میوه و تره بار کشور عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه مرکبات استان نیز همانند سایر محصولات زراعی و باغی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستند، تصریح کرد: توصیه اکید این سازمان به کشاورزان، انجام بیمه باغات در موعد مقرر بوده تا از حمایت‌های این صندوق در مواقع بروز خسارت و بحران بهره‌مند گردند.

این مقام مسئول بهره گیری از محققان توانمند، مراکز تحقیقاتی و کارشناسان خبره در بخش اجرا و وجود کشاورزان سخت کوش و پیشرو در کشاورزی نوین، برنامه توسعه و تولید مرکبات استان براساس پتانسیل سنجی و شناسایی مناطق مستعد توسعه مرکبات، استفاده از ارقام پیوندی پرمحصول و تجاری را از برنامه‌های راهبرد‌ی این سازمان عنوان کرد.

امیری زاده در ادامه با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی خوزستان حذف باغات فرسوده، قدیمی و جایگزینی آنها با باغات مدرن، کشت ارقام جدید با هدف ارتقای بهره وری، انجام توصیه‌های ترویجی به باغداران و توسعه صنایع ذخیره سازی، تبدیلی، تکمیلی و برندسازی محصولات تولیدی را در جهت گسترش صادرات هدف گذاری نموده است، افزود: این سازمان همچنین از باغداران در تولید و تامین نهال سالم، پرداخت بخشی از هزینه و مساعدت در اصلاح و نوسازی باغ‌های مرکبات حمایت می‌کند.

او با اشاره به اینکه هر ساله برداشت مرکبات از نیمه مرداد ماه با برداشت لیمو ترش آغاز و تا پایان اسفند ماه ادامه دارد، گفت: با توجه به کیفیت خوب مرکبات تولیدی خوزستان، بخشی از این محصول به کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان استفاده از ارقام پیوندی پرمحصول و تجاری در توسعه مرکبات، انجام عملیات اصولی داشت نظیر هرس، تغذیه متعادل، مبارزه با آفات، بیماری ها، علف‌های هرز و سایر عملیات براساس اصول و توصیه کارشناسان و محققان را برای افزایش تولید محصول با کیفیت ضروری دانست.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار