تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۲۰۷۸۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا مامون تصمیم به شهادت امام رضا (ع) گرفت؟
خصوصیات اخلاقی امام رضا (ع) از جمله سخاوت، صبر، مقاومت و عزت نفس موجب محبوبیت ایشان میان مردم شد.
 حجت الاسلام محمد سروستانی کارشناس مذهبی  گفت: حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در روز یازدهم ذیعقده سال ۱۴۸ هجری قمری دیده به جهان گشود، کنیه اش ابوالحسن و لقب ایشان رضا نام داشت و پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام کاظم (ع) در سال ۱۸۳ هجری عهده دار منصب امامت شدند.

او با اشاره به خصوصیات فردی و مکارم اخلاقی  امام رضا (ع)، افزود: جامعیت و وحدت در شخصیت، اصول و ضوابط در ولایتمداری، سخاوت، صبر، مقاومت و عزت نفس در رفتار ایشان  در بین مردم از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بود.

حجت الاسلام سروستانی تصریح کرد: مامون به جهت حفظ حکومت خود، از امام رضا (ع) دعوت کرد تا حکومت و ولیعهدی را به ایشان دهد که دوباره شعار الرضا من آل محمد زنده شود و با این کار از شورش شیعیان و علویون جلوگیری کرد، اما گسترش تبلیغ معارف دین و حوادثی مانند نماز باران و مناظره با علمای ادیان دیگر و خنثی کردن توطئه‌های مامون و حدیث سلسله الذهب که هزاران نفر آن را مکتوب کردند باعث محبوبیت فراوان امام رضا (ع) در بین مردم شد.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: پس از مرگ هارون، بین پسران او، امین و مامون جنگ و حکومت بنی عباس تضعیف شد و علویون و شیعیان شروع به قیام‌های مختلف کردند.

او در پایان گفت: مامون می‌ترسید حکومت خود را از دست داده و محبوبیت بینظیر امام، کار دستش دهد به همین دلیل تصمیم به شهادت امام رضا (ع) گرفت و در آخرین روز از ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری، امام را مسموم و به شهادت رساند.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار