تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۲۰۷۸۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشت کلزا در خرمشهر آغاز شد
  مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: کشت کلزا در زمین های کشاورزی غرب کارون خرمشهر آغاز شد.

ناجی شهیب‌زاده سهم شهرستان خرمشهر از کشت کلزا را یکهزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: در سال زراعی جاری یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار زیرکشت کلزا می‌رود که پیش‌بینی می‌شود سه‌هزار و ۵۰۰ تن برداشت دانه روغنی کلزا از آن برداشت شود.

وی با تاکید بر بیمه تمام محصولات کشت پاییزه در خرمشهر افزود: کلزا محصول استراتژیکی است که مراقبت ویژه نیاز دارد بنابراین باید تلاش کنیم تا تمام زمینهای به زیرکشت کلزا امسال زیر پوشش بیمه قرار گیرد.

شهیب‌زاده تولید کلزا سال گذشته در خرمشهر را ۵۰۰ تن عنوان کرد و گفت: این مقدار  دانه روغنی کلزا از سطح ۴۲۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی خرمشهر برداشت و تحویل واحدهای تولیدی روغن کشی داخلی شد.

روغن کُلزا روغنی است که از دانه‌های کلزا به دست می‌آید و روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و  یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدله و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.
 
دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است که کلزاهایی که از آنها روغن استخراج می‌شود را کانولا می‌نامند.

شهرستان خرمشهر بیش از ۴۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی قابل کشت دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار