تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۲۰۷۷۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیریت شهری اهواز در دوره شورای پنجم بررسی شد
 نشست کارشناسی "هم‌گفت" با حضور فعالان اجتماعی و برخی اعضای شورای شهر اهواز با موضوع بررسی مدیریت شهری در دوره پنجم شورای شهر برگزار شد.

 محمدرضا ایزدی عضو شورای شهر اهواز در این نشست که چهارشنبه شب برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص انتصابات شهرداری اظهار کرد: اعضای شورا طبق قانون هیچ حقی در عزل و نصب شهرداری ندارند و فقط از بعد نظارتی شورا می‌توانند اثرگذار باشند؛ قطعاً انتخاب شهردار می‌تواند خط و مشی و سیاستی را تعیین کند که اگر این انتخاب از سوی شورا درست باشد به طور حتم این سلامت به زیرمجموعه‌ سرایت خواهد کرد.

وی افزود: اعضای شورا نه تنها در اهواز بلکه در کل کشور اگر چه تاثیرگذاری خود را برای انتخاب مدیران روی شهردار گذاشته‌اند اما این جریان عرفی است و قانونی به شمار نمی‌رود.

ایزدی با بیان اینکه می‌پذیریم بعضی از اعضای شورا در بحث انتصابات ورود کردند و بعضاً افراد نالایق معرفی کردند، گفت: بحث انتصاب و سیاسی و به ویژه قومی در انتصابات تاثیرگذار بود.

وی بیان کرد: اخیرا طرح استیضاح شهردار مطرح نبود بلکه طرح سوال از شهردار در شورا بود و دستور کار شورا، پاسخ به سوالات اعضای شورا بود که طبق قانون شهردار یا باید در صحن شورا حاضر می‌شد و به سوالات اعضا پاسخ می‌داد یا به صورت مکتوب پاسخ‌ خود را ارائه می‌کرد که پاسخ خود را ارائه داد.

عضو شورای شهر اهواز در خصوص تبدیل وضعیت کارگران شهرداری، گفت: سال گذشته مقرر شد شهرداری‌های مشهد و اهواز روی یک نرم‌افزار کار کرده و اطلاعات مربوط به نیروهای خود را وارد این نرم‌افزار کنند که پس از جمع‌آوری اطلاعات مربوط، هر کدام از نیروها یک درجه ارتقاء پیدا کنند که هنوز در حال وارد کردن اطلاعات به سیستم هستیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که شهرداری اهواز با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، بیان کرد: برای جمعیت یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری اهواز، باید یک هزار و ۲۵۰ اتوبوس داشته باشیم اما اکنون یکصد و ۷۰ اتوبوس برای این جمعیت داریم که نصف آن‌ها کولر ندارد. برای خرید هر اتوبوس ۲ میلیارد تومان نیاز است که ۸۲.۵ درصد آن را باید دولت پرداخت کند که پرداخت نمی‌کند.

ایزدی افزود: سالانه باید حدود ۷۰۰ میلیارد تومان حق آلایندگی از صنایع بگیریم. بیشترین مبلغی که شهرداری پیش از این شورا گرفته، ۲۹ میلیارد تومان بوده است که اکنون این مبلغ به ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیارد تومان رسیده و با ۷۰۰ میلیارد تومان خیلی فاصله دارد.

وی در خصوص ویژگی‌های شورای پنجم گفت: همیشه سال‌های آخر شوراها به ویژه که نزدیک به انتخابات هستیم سنگین بوده است. قطعاً چهار دوره شورا، چهار تجربه بود که هر کدام محاسن و معایب خاص خود را داشت اما یکی از عواملی که روی عملکرد شوراها سایه می‌انداخت، مسائل سیاسی بود.

عضو شورای شهر اهواز افزود: اینکه عملاً اعضای شوراها چقدر به وظایف خود پایبند هستند و سمت حاشیه‌ها نرفته‌اند یک بحث است، تا یک مقطعی این شرایط را می‌پسندم و البته تلاش شد که این شرابط رقیق شود اما بعد از آن در گودال افتادیم.

وی گفت: به عنوان مثال در انتخاب شهردار بحث کارشناسی کردیم که شهردار باید چه شاخص‌هایی داشته باشد؛ اینکه تجربه داشته باشد، رشته تحصیلی وی مرتبط است یا خیر؟ روحیه جهادی و سلامت شخصیتی داشته باشد.

ایزدی بیان کرد: یکی از کارهای خوبی که صورت گرفت اعتماد به جوانان بود که عمدتاً جوانان دلسوز و سالمی بودند که این موضوع در طول تاریخ شهرداری بی‌سابقه بود. همچنین در شهرداری از یک سری فسادها جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای از شوراها بحث محرومیت‌زدایی با این جدیت توسط اعضا دنبال نشد، افزود: منطقه مهدیس پس از ۲۷ سال که مردم آسفالتی در این منطقه ندیده بودند، در دوره این شورا آسفالت شد.

ایزدی با بیان اینکه در این سه سال روی بحث سالم‌سازی مدیریت شهرداری و نظارت شورا نسبت به دوره‌های قبل بهتر کار شد، اظهار کرد: در یک زمانی در خصوص پست‌های مدیریتی علاوه بر مسائل سیاسی و قومیتی، نرخ وجود داشت و پست‌ها خرید و فروش می‌شد که وجه تمایز بسیار خوب این شورا است که در این دوره از شورا، خبری از این موضوعات نیست.

به گزارش ایسنا، محمدجعفر فلسفی دیگر عضو شورای شهر نیز در بخش دیگر این نشست با انتقاد از سیاسی کردن فعالیت شوراها، گفت: هر زمانی شوراها از طریق سیاسی‌کاری، کارها را پیش بردند شکست خوردند. در اهواز حتی اگر فرد سیاسی انتخاب شود اما بافت جمعیتی همچنان در این انتخاب تعیین‌کننده است.

وی افزود: این در حالی است که در بعد سیاسی در بدو شروع شورای پنجم دنبال شخصیت‌های ملی برای تصدی شهرداری بودیم و با توجه به اختلافات سلیقه‌ای که وجود داشت به اجماع رسیدن در مورد شهردار سخت بود.

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه خیلی مهم است که بدانیم شورای پنجم در چه شرایطی کار خود را آغاز کرد، عنوان کرد: شورای پنجم زمانی کار را آغاز کرد که منطقه بسیار وسیع "مهدیس" به تازگی به اهواز ملحق شده بود که باتلاقی بیش نبود، در حالی که جزئی از منطقه هشت بود و نمی‌توان به دیگر محلات این منطقه صرفاً جهت رسیدگی به مهدیس، بی‌توجه بود.

فلسفی در خصوص برکناری شهردار نیز گفت: طبق ماده ۸۳ چنانچه شهردار استنکاف کند یا پاسخ‌های وی قانع‌کننده نباشد در این صورت شورای شهر وارد فرآیند استیضاح می‌شود. البته برای استیضاح باید یک‌سوم اعضای شورا متقاضی استیضاح باشند.

وی با اشاره به انتصابات اخیر شهردار اهواز افزود: چه دلیلی برای این همه انتصابات و تغییرات در شهرداری وجود دارد؟ در این بازه زمانی این رویه را نمی‌پسندم؛ البته این دخالت در کار شهردار نیست بلکه حق ما است که بدانیم چرا این کار را کرده است؟ در حالی که دخالت این است که به شهردار بگویم فلان فرد را منصوب بکند یا نکند.

این عضو شورای شهر اهواز با انتقاد از تغییر معاون خدمات شهری شهرداری، گفت: مگر دغدغه بحران نداریم؟ کدام آدم عاقل در این شرایط، فردی که در حال مدیریت آب‌های سطحی است را عوض می‌کند؟

حجت‌الاسلام جاسم موسی‌پور دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: به نظر من ورود قرارگاه خاتم الانبیا به فضای اجرایی شهر اهواز یکی از دستاوردهای بسیار مهم این دوره از مدیریت شهری است؛ قرارگاه کارهای بزرگی در زمینه احداث تقاطع‌های چندسطحی آغاز کرده و قرارداد خیلی مهم محرومیت‌زدایی و از سرگیری ساخت مترو از دیگر پروژه‌های قرارگاه خاتم الانبیا است.

وی افزود: رقم ۳۰۰ میلیارد تومان که برای طرح محرومیت‌زدایی دیده شده، به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که در تاریخ مدیریت شهری اهواز بی‌نظیر بوده است و انتظار می‌رود هر چه سریعتر اجرا شود.

این عضو شورای شهر اهواز خارج شدن شهرداری از چالش و پاس‌کاری با شرکت آبفا را از دیگر کارهای شاخص شورا عنوان کرد و افزود: در این دوره بر پروژه‌های نیمه‌تمام از دوره شهردار قبلی و فعلی تمرکز کردیم.

موسی‌پور در خصوص سکونت یکی از اعضای شورای شهر در تهران، گفت: در شورا کمیسیون تحقیق و تفحص وجود دارد و در سال اول دغدغه این موضوع را داشتم؛ این وظیفه فرمانداری است که این قضیه را شفاف کند اما باید توجه کنیم بحث سکونت عضو شورا در تهران در چه فضایی و با چه هدفی مطرح می‌شود.

وی در خصوص استیضاح شهردار نیز گفت: اصلا بحث استیضاح نبود؛ وقتی برخی افراد تفاوت طرح سوال و استیضاح را نمی‌دانند چرا به این مسائل دامن می‌زنند، توییت می‌زنند، مطلب می‌زنند؟ وقتی استیضاح نیست چطور مدعی می‌شوید اعضای شورا در خصوص انتصابات اخیر با شهردار معامله کرده‌اند؟

موسی‌پور اظهار کرد: نقطه تمایزی که در بعد وظایف شورا نسبت به شورای قبلی دیدم، این بود که در این شورا  بیشتر به سمت شورای شهر رفتیم تا شهرداری و این مسیری بود که در این دوره آغاز شد.

وی افزود: به عنوان مثال در بحث آبگرفتگی اهواز با وجود اینکه برخی توپ را در زمین شهرداری و برخی در زمین آبفا می‌انداختند، در این شورا موفق شدیم جلسه‌ای با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار، شهردار، رئیس دادگستری و فرماندار تشکیل دهیم و تفاهم‌نامه‌ای که در صحن شورا کارشناسی شده بود، امضا و تقسیم کار بین شورا و شهرداری به وجود آمد.

این عضو شورای شهر اهواز گفت: چنانچه در آینده در شهر آبگرفتگی به وجود آمد، با توجه به تقسیم کاری که شده است، هم مردم و هم نهادهای نظارتی می‌توانند از دو دستگاه شهرداری و آبفا مطالبه کنند.

موسی‌پور بیان کرد: در بحث فرهنگی با تمام مدیرکل‌های مربوط به موضوعات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در قالب کمیسیون فرهنگی شورای شهر جلسه تشکیل شده و در بعد نظارتی و سیاست‌گذاری سعی کردیم تقارنی ایجاد شود.

وی افزود: سال آخر هر دوره شورا خیلی مهم است و امیدوارم عاقبت شورای پنجم اینگونه نباشد که دستاوردها مانند شورای چهارم دیده نشود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار