تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۲۰۷۷۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احتمال افزایش ورزشکاران اعزامی خوزستان به پارالمپیک / تغییر رویکرد هیات به سمت استعدادیابی
 رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان از احتمال افزایش ورزشکاران اعزامی خوزستان به پارالمپیک ۲۰۲۱ توکیو خبر داد.

مهرداد شیروانی در نشست خبری به مناسبت هفته پارالمپیک که امروز (۲۳ مهرماه) در اهواز برگزار شد، با بیان این‌که هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان می‌تواند موجب ارتقای سطح ورزش قهرمانی استان در این برهه خاص کرونایی شود، اظهار کرد: در این مدت با توجه به وضعیت کرونا، رکوردگیری رشته وزنه‌برداری، مسابقات دارت همگانی، یکسری مسابقات ویژه جانبازان نخاعی در رشته دارت، تجلیل از خادمان جانباز قطع نخاعی، استعدادیابی در سطح کلان‌شهر اهواز و هشت نوبت کمک مؤمنانه به جامعه هدف تحت پوشش خودمان را داشتیم. همچنین در نظر داریم تهیه ماسک برای ۳۰۰ نفر از جامعه مخاطب‌مان را در ماه جاری انجام دهیم.

احتمال افزایش ورزشکاران اعزامی خوزستان به پارالمپیک

وی در ادامه نیز گفت: مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۱ را در پیش داریم که تاکنون سه ورزشکار ما به صورت قطعی به سهمیه پارالمپیک دست پیدا کرده‌اند. اما نکته مهم‌تر این است که ما پنج ورزشکار دیگر را هم داریم که از شانس بسیاری برای حضور در پارالمپیک توکیو برخوردار هستند. خانم‌ها امینی و صالحی و آقای قلعه‌ناصری در رشته دو و میدانی و عیاشی در رشته بسکتبال و امین‌زاده در رشته بسکتبال، از دیگر نفراتی هستند که می‌توانند به عضویت تیم‌های ملی برای حضور در پارالمپیک درآیند.

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کمیته پارالمپیک در بحث توجه ویژه به بانوان، امکان این‌که یکی از دو ورزشکار خانم خوزستان بتواند در کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک در صورت کسب رکوردهای لازم قرار بگیرد، وجود دارد.

شانس حضور یک وزنه‌بردار خوزستانی در پارالمپیک توکیو

وی با اشاره به شانس حضور وزنه‌بردار خوزستانی در رقابت‌های پارالمپیک توکیو، خاطر نشان کرد: پس از فوت مرحوم سیامند رحمان، قهرمان ارزنده کشور، ۲ نفر از استان‌های خوزستان و کرمان از شانس جایگزینی برخوردار هستند. در حال حاضر امین‌زاده در بهترین شرایط بدنی به سر می‌برد و اکنون صاحب رنکینگ اول جهان است اما با توجه به این‌که باید پیش از حضور در پارالمپیک در مسابقات رنکینگ‌دار از سوی کمیته بین‌المللی المپیک شرکت کند، امیدواریم که در مسابقاتی که در اسفندماه برگزار می‌شود، شاهد حضور مؤثر این وزنه‌بردار خوزستانی باشیم. البته در آذرماه که قرار است اسبقیان، رییس فدراسیون برای برگزاری مجمع سالانه هیات جانبازان و معلولان به خوزستان سفر کند، در حضور او و مدیرکل ورزش و جوانان استان، یک رکوردگیری برای امین‌زاده در نظر می‌گیریم تا از اکنون بستر حضور او در مسابقات اسفندماه را فراهم کنیم. هر چند که سرمربی تیم‌ملی شناخت لازم را از امین‌زاده دارد. امیدواریم امین‌زاده بتواند از سهمیه‌های وایدکارت استفاده کند و شاهد حضور او در پارالمپیک نیز باشیم.

تشکیل یک کارگروه قهرمانی در دستور کار است

شیروانی همچنین با بیان این‌که قصد تشکیل یک کارگروه قهرمانی متشکل از یک روانشناس، دکتر تغذیه و مربی آمادگی جسمانی را داشتیم که بستر اجرای آن نیز فراهم شد اما متاسفانه کرونا نگذاشت وارد مرحله اجرایی شویم، افزود: البته همچنان قصد انجام این کار را داریم اما همچنان با کرونا درگیر هستیم، ضمن این‌که بستر لازم از نظر سخت‌افزاری و خوابگاه هنوز در مجموعه ورزشی کوی طلاب اهواز فراهم نشده است.

شانس ۳۲ ورزشکار خوزستانی برای حضور در پاراآسیایی جوانان

وی با اشاره به رقابت‌های پاراآسیایی جوانان نیز گفت: این رقابت‌ها سال آینده در بحرین برگزار خواهد شد که بستری برای آینده هیات و استان است. در مسابقات ۲۰۱۷ امارات، هفت ورزشکار در کاروان اعزامی ایران داشتیم اما با توجه به این‌که تلاش کردیم در بحث جوانان خوب کار کنیم، در حال حاضر ۳۲ ورزشکار مستعد در رشته‌های مختلف داریم که از شرایط حضور در رقابت‌های پاراآسیایی برخوردار هستند و این در حالی است که طی سال‌های گذشته این تعداد ورزشکار مستعد و آماده برای حضور در چنین رقابت‌هایی را نداشته‌ایم. ان‌شاءالله بتوانیم شاهد حضور نفرات بیشتری از نظر کمی و کیفی در پاراآسیایی بحرین باشیم.

تغییر رویکرد هیات به سمت استعدادیابی

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان گفت: با توجه به این‌که در حال حاضر مسابقات به صورت قهرمانی کشور برگزار نمی‌شود، رویکردمان را تغییر داده‌ایم و انرژی و فعالیت‌مان را به سمتی برده‌ایم که استعدادیابی را در سطح استان انجام دهیم. در این راستا جلسات مقدماتی با بهزیستی استان برگزار کردیم و قرار بر این شد، شروع کار از شهرستان اهواز باشد. این کار ماه گذشته انجام شد و تاکنون با ۱۳ معلول زیر ۱۸ سال دیدار چهره به چهره داشته‌ایم که از این تعداد ۱۱ نفر برای بُعد قهرمانی بسیار مستعد بودند. من فکر می‌کنم در اهواز این تعداد ورزشکار مستعد به ۵۰ تا ۶۰ نفر خواهد رسید. پس از بررسی نقاط ضعف و قوت این طرح در اهواز، قصد داریم آن را در شش تا هشت شهرستان تحت پوشش گسترش دهیم تا شاهد حضور ورزشکار مستعد جهت پشتوانه‌سازی هیات باشیم.

اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خوزستان

وی با اشاره به مشکلات هیات در سطح استان، عنوان کرد: عدم اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله مشکلات ما محسوب می‌شود. در تاریخ ۱۵ فروردین‌ماه سال ۹۶ با توجه به تلاش آقای خسروی‌وفا، رییس وقت فدراسیون جانبازان و معلولان، مسائل در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث مدال‌آوری ورزشکاران جانباز و معلول مطرح شد و مصوبه‌ای در بندهای مختلف با امضای رییس جمهور در راستای پیگیری مشکلات ورزش جانباران و معلولان، به تمام استانداری‌ها ارسال شد. این مصوبه از اوایل سال ۹۷ در نوبت‌های متعدد در برخی استان‌ها انجام شد اما متاسفانه در خیلی از استان‌ها از جمله خوزستان انجام نشد ولی در چند استان از جمله اصفهان انجام شد. در حال حاضر باشگاه فولاد خوزستان تنها در رشته فوتبال فعالیت دارد ولی باشگاه‌های سپاهان و ذوب آهن اصفهان در ۱۵ رشته ورزشی فعال هستند که چهار رشته آن‌ها نیز ویژه جانبازان و معلولان است. اجرایی نشدن آن مصوبات در خوزستان که با امضای رییس جمهور بود، از مشکلات محسوب می‌شود که اگر برای آن چاره‌اندیشی نشود با مشکلات دیگری روبرو خواهیم شد.

شیروانی ادامه داد: در چندین نوبت از آقای حیدری مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان درخواست داشته‌ایم که فکری به حال این موضوع داشته باشد یا حتی در شورای ورزش استان این موضوع مطرح شود که این کار را به سایر همکاران‌شان ارجاع دادند ولی هنوز شاهد اقدام عملیاتی نبوده‌ایم. حتی اگر ۳۰ درصد از این کار در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود، گام بسیار بزرگی خواهد بود. این دولت مردادماه سال آینده به پایان می‌رسد که بعد از آن هم نمی‌شود هیچ‌کدام از این مصوبات را اجرایی کرد. بیستم مهرماه سال جاری نیز فدراسیون خواستار پیگیری همین موضوع شد و ما همچنان منتظر اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان و نشستی در این زمینه با مدیرکل ورزش یا استاندار هستیم.

همان‌طور که برای خوزستان آبروداری می‌کنیم به ما توجه شود

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: شاید تنها هیاتی باشیم که این تعداد نفرات را در حال حاضر برای حضور در پارالمپیک داریم که شاید این تعداد نفر در سایر هیات‌ها نباشد و بر این اساس نیز انتظار ما این است که به همان صورتی که برای استان آبروداری می‌کنیم، مورد توجه نیز قرار بگیریم. بیش از ۲ ماه است که طی تماس با آقای حیدری از او خواسته‌ام که به مسائل هیات جانبازان و معلولان نگاه جدی‌تری صورت بگیرد و قرار شد وقت ملاقاتی به ما داده شود که تاکنون این مهم میسر نشده است. برای ۲ بار نیز در این زمینه مکاتبه داشته‌ام و انتظارم این است که اگر مهم است به سهمیه خوزستان در پارالمپیک اضافه شود، توجه ویژه‌تری به هیات جانبازان صورت بگیرد. من بسیار به مدیرکل ورزش خوزستان نامه زده‌ام و پیام داده‌ام اما دیگر اصراری به این موضوع ندارم، چون احساس می‌کنم اگر بیش از این اصرار به ملاقات وی داشته باشم حرمت خودم را زیر سؤال برده‌ام.

ارائه خدمات به مردم محروم منطقه با آماده‌سازی مجموعه کوی طلاب

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان با اشاره به وضعیت مجموعه ورزشی کوی طلاب اهواز نیز گفت: با تلاش مسئولان ورزش خوزستان بحث ابنیه کار اواخر سال ۹۷ به اتمام رسید و فقط در بحث انشعاب‌های حامل‌های انرژی آب، برق و گاز آن و همچنین تهیه تجهیزات آن با مشکلاتی مواجه هستیم. آن ۳۲ نفری که در حال حاضر از شانس حضور در پاراآسیایی جوانان برخوردارند و همچنین آن پنج نفری که می‌توانند شانس حضور در پارالمپیک توکیو باشند، باید بستری از نظر زیرساختی جهت تمرین‌شان فراهم شود و با توجه به این‌که هنوز مجموعه کوی طلاب به صورت کامل آماده نشده است، نمی‌دانیم این نفرات را باید کجا و در چه مکانی ساماندهی کنیم. واقعا با چنین مشکلاتی مواجه هستیم و علاوه بر این‌که کرونا باعث شده نتوانیم برنامه‌های‌مان را به صورت دقیق انجام دهیم، تکمیل نشدن مجموعه ورزشی کوی طلاب نیز در کارمان تاثیرگذار بوده است. با توجه به این‌که تنها انجام بخش کوچکی از کار در کوی طلاب باقی مانده است، بحث تجهیز آن به یک اقدام جهادی نیاز دارد که امیدوارم دوستان به ویژه مدیرکل ورزش خوزستان و همکاران‌شان همت کنند تا مجموعه کوی طلاب اهواز به یک سرانجام برسد. با آماده‌سازی مجموعه ورزشی کوی طلاب، ضمن این‌که مشکلات ورزشکاران جانباز و معلول حل می‌شود، می‌توانیم خدمات بیشتری نیز به مردم محروم منطقه ارائه دهیم. تاکنون هم سرویس‌دهی خوبی به صورت رایگان به مردم منطقه جهت استفاده از سالن‌ و زمین چمن داشته‌ایم که فکر نمی‌کنم در جاهای دیگر به این صورت باشد. حتی این آمادگی را داریم که در صورت نیاز به دیگر هیات‌های ورزشی نیز کمک کنیم. به هر حال می‌توانیم تعداد ورزشکاران اعزامی‌مان به پارالمپیک را به عدد شش برسانیم اما تاکید می‌کنم نیاز به تکمیل مجموعه کوی طلاب داریم.

اکنون فرصت مناسبی برای تجهیز کوی طلاب است

وی بیان کرد: همچنین مجموعه کوی طلاب با یک مشکل اساسی و البته قابل حل مواجه است که آن نیز مشکل مربوط به آسانسور آن است. در این زمینه با آقای حیدری، مدیرکل ورزش استان صحبت کرده‌ایم که قرار بر حل آن شد که البته فکر می‌کنم فراموش کرده است. این مجموعه برای ورزشکاران جانباز و معلول طراحی شده است اما آسانسور آن از شرایط لازم برای استفاده این ورزشکاران برخوردار نیست. انتظارمان این است که با توجه به این‌که در شرایط فعلی فعالیت ورزشی کمتر شده است و شاید مسئولان فراغ بال بیشتری داشته باشند، از این فرصت جهت رسیدگی به اماکن ورزشی و کوی طلاب استفاده کنند. قرار بود اواخر بهمن یا اوایل اسفندماه سال گذشته یعنی پیش از شیوع کرونا، مجموعه ورزشی کوی طلاب با حضور وزیر افتتاح شود. آقای حیدری در همین محل نشست در کوی طلاب حاضر شد و به همکاران خود عنوان کرد که ظرف ۲ هفته باید نواقص مجموعه کوی طلاب پیش از افتتاح برطرف شود اما از آن زمان تاکنون کاری انجام نشده است و اکنون فرصت مناسبی است که با برنامه‌ریزی، کارهای مربوط به خریداری تجهیزات و رفع دیگر مشکلات مجموعه انجام شود تا در نهایت ورزشکاران ما با خیال راحت‌تری به امر ورزش و مدال‌آوری بپردازند.

وجود مشکل در بودجه جاری هیات

شیروانی با بیان این‌که در بودجه جاری نیز با مشکلاتی مواجه هستیم، افزود: البته آقای حیدری مدیرکل ورزش خوزستان کمک‌هایی به ما داشته است که از وی تشکر می‌کنم اما در بحث کرونا به مشکلاتی در زمینه درآمدزایی برخورد کردیم. یکی این‌که سالن‌هایمان تعطیل شدند و در واقع پنج، شش ماه متحمل هزینه‌های پرداختی جهت نگهداری از سالن‌ها شدیم، آن هم در حالی که درآمدزایی صورت نمی‌گرفت. انتظار داریم که برای ادامه کار مدیرکل ورزش‌ خوزستان کمک‌هایی به ما داشته باشد.

دیگر توانی برای پیگیری وضعیت مجموعه ناصرخسرو ندارم

به گزارش ایسنا، وی در خصوص مجموعه ورزشی جانبازان و معلولان ناصر خسرو اهواز، عنوان کرد: خیلی از قسمت‌های این مجموعه ورزشی قدیمی است اما با پیگیری‌هایی که طی یکی، دو سال گذشته داشته‌ایم، سازمان آب و برق در قالب مشارکت‌ها در بحث تغییر ظاهر داخلی مجموعه اقداماتی انجام داد اما بیرون مجموعه هنوز همان حالت قدیمی دارد. بارها این موضوع را به اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان گفته‌ام. به هر حال وجهه این ورزشگاه بد است و کف‌پوش سالن آن نیز با مشکل مواجه است اما بیش از این دیگر در توانم نیست که در این زمینه پیگیری کنم.

موفقیت در طرح استعدادیابی "چهره به چهره"

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان خوزستان در ادامه بیان کرد: در بخش معلولان با توجه به مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، به دفعات مواردی را تجربه کرده‌ایم که در طرح استعدادیابی به صورت چهره به چهره موفق بوده‌ایم و این افراد با کمی کار می‌توانند حرف برای گفتن داشته باشند. تمام دنیا در مقوله استعدادیابی در حال کار است و دیدگاه خود را نسبت به ورزش معلولان تغییر داده‌اند و امکانات خوبی برای ورزشکاران در نظر گرفته‌اند. در شرایط فعلی که هنوز مجموعه ورزشی کوی طلاب راه‌اندازی نشده است، از نظر زیرساختی شرایط خوبی نداریم و اگر این مجموعه به صورت کامل آماده شود، می‌توانیم جزو سه استان برتر کشور باشیم.

تاکنون ۳ بار استعفا داده‌ام

وی در پایان نیز عنوان کرد: تمام تلاشم را برای هیات جانبازان و معلولان خوزستان انجام داده‌ام و برای بیان مسائل و مشکلات هیات از کسی ترس و واهمه ندارم. ضمن این‌که اصراری هم به بودن در هیات ندارم و تاکنون برای سه بار استعفا داده‌ام. هر چند که فدراسیون موافقت نکرده است. من در سال ۹۷ به دعوت آقای خسروی‌وفا برای یکی از پست‌های کمیته ملی پارالمپیک دعوت به همکاری شدم اما برای این‌که کمک بهتری به استانم داشته باشم به تهران نرفتم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار