تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۲۰۷۶۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همه چیز درباره کشت کنجد
مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به چگونگی کاشت، پرورش و برداشت کنجد در زمین‌های زراعی استان می‌پردازد.
  محمد قاسمی نژاد مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان  در خصوص کنجد که گیاهی گرمادوست و محصول نواحی گرمسیری است، گفت: کنجد ناشکوفا تحت عنوان رقم مهاجر رفتاری مشابه سایر ارقام کنجد دارد، ولی به دلیل وجه متمایز برداشت این گیاه سبب گردیده تا مدیریت مزرعه‌ای آن به ویژه کنترل علف‌های هرز تا حدودی متفاوت باشد.

او افزود: کنجد را می‌توان مشروط بر آنکه از نظر زهکشی و تهویه محدودیتی وجود نداشته باشد در انواع خاک‌ها کشت نمود که نسبت به شوری خاک حساس بوده و در خاک‌های اسیدی و قلیایی نتایج خوبی می دهد. همچنین PH مناسب رشد این گیاه ۷ الی ۸ است.

قاسمی نژاد با اشاره به اینکه کنجد کمتر از سایر محصولات گرمسیری کود مصرف می‌کند و برای رشد مطلوب نیاز به ازت، فسفر و پتاس دارد، تصریح کرد: کودشیمیایی مورد نیاز ۲۰۰_۱۵۰ کیلو گرم فسفات ترتیپل و ۵۰ کیلوگرم اوره در هکتار به صورت عمومی در ایران توصیه می‌شود که مصرف کود سرک ترجیحا کود سولفات آمونیوم به میزان یکصد کیلوگرم در هکتار در ۲ نوبت و در صورت امکان استفاده از کود‌های ریز مغذی مناسب است.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان اظهار داشت: حداقل حرارت خاک برای جوانه زدن و سبز شدن کنجد حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است که باتوجه به این حرارت، ۴ تا ۷ روزه سبز می‌شود و براین اساس کاشت می‌تواند هنگامی انجام شود که میانگین شبانه روزی حرارت هوا به ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد رسیده باشد که مناسب‌ترین تاریخ کشت ۲۰ خرداد لغایت ۱۰ تیر است.

او ادامه داد: کنجد به طور معمول در برابر خشکی مقاوم است. همچنین در زمان گل دهی و اوایل دانه بندی نیز به کم آبی حساس می‌گردد و آبیاری این گیاه بسته به نوع زمین کشت به طریق کرتی (غرقابی) یا جوی و بسته صورت می‌گیرد که انجام کشت این گیاه به صورت «هیرم» باعث افزایش درصد جوانه زنی و نیز تسریع در آن می‌شود و در خوزستان ۶ تا ۷ نوبت آبیاری انجام می‌گیرد که آخرین آبیاری زمانی است که برگ‌ها در حال تغییر رنگ دادن هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: باتوجه به تک شاخه بودن رقم، قوه نامیه و شرایط تهیه زمین، میزان بذر مصرفی ۱۰_۸ کیلوگرم در هکتار توصیه می‌گردد که باتوجه به ریز بودن بذر کنجد عمق کاشت حدود یک الی ۲ سانتیمتر مناسب است.

قاسمی نژاد گفت: زمان برداشت کنجد ناشکوفا تمام برگ‌ها ریزش کرده، ساقه و شاخه‌های جانبی و کپسول‌ها کاملا خشک و رطوبت دانه‌ها به طور متوسط ۱۰ الی ۱۵ درصد است که در این مرحله بوته‌ها به راحتی از سوی کمباین برداشت می‌گردند.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان در پایان تصریح کرد: بعد از برداشت محصول، در صورت بالا بودن رطوبت، می‌توان با پهن کردن کنجد در لایه‌های نازک نسبت به کاهش رطوبت در حد ۱۰ درصد و کمتر اقدام نمود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار