تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۰۷۶۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تئاتر خوزستان از نظر زیرساختی مشکلات زیادی دارد
  نمایشنامه نویس و کارگردان خوزستانی با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای تئاتر در استان گفت: در خوزستان استعدادهای هنری مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و هنر تئاتر در صورت حمایت می‌تواند در سطح دنیا بدرخشد.

  محمدرضا خردمند، نویسنده و کارگران 31 ساله خوزستانی است که در زمینه نویسندگی و کارگردانی تئاتر فعالیت دارد. به تازگی اثر وی با عنوان فارسی ”نقش پنهان و گناه» و با عنوان انگلیسی  ”Hidden Role and The Sin» توسط اسما مویسات ترجمه و منتشر شد.

به سراغ این هنرمند فعال رفتیم تا با هم گفت‌و‌گویی داشته باشیم این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید:

این هنرمندجوان دزفولی از چگونگی ورود خود به عرصه تئاتر این‌گونه می‌گوید: دانش آموخته رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر هستم، سال 1382 به گروه تئاتر معرفی شدم و در این باره چندین سال تلاش کرده و در کلاس‌های بازیگری و تئاتر شرکت می‌کردم.

از بازیگری به کارگردانی تئاتر روی آوردم

وی افزود: به یاد دارم در یکی از کارگاه‌هایی که حضور داشتم، استادم به من گفت: «تفکر شما برای کارگردانی بسیار موثر و مفید است» همین تک جمله استاد سبب شد مسیر خودم را پیدا کنم و از همان زمان تا به امروز در زمینه تئاتر تمرکز و در زمینه نویسندگی و کارگردانی فعالیت می‌کنم.

این جوان دزفولی با بیان اینکه به صورت آکادمیک وارد این عرصه شده‌ام، گفت: برایم مهم بود که به صورت اصولی وارد این عرصه کنم به همین دلیل آموزشگاه متعددی شرکت کرده  و زیر نظراساتید مجرب  این عرصه به مسیرم ادامه دادم.

جامعه شناختی گام اول به تئاتر است

خردمند به چگونگی معیار خویش برای انتخاب یک نمایشنامه اشاره و اظهار داشت: نخستین قدم، فضای جامعه، جامعه شناختی بوده و سپس دغدغه‌مندی و اینکه نمایشنامه چه تاثیری بر خود و محیط پیرامون می‌گذارد و همچنین  اینکه چقدر به شرایط ما نزدیک است و می‌تواند ایدئولوژی ما را پیاده کند. اینها از جمله مواردی هستند که در این باره بسیار اهمیت دارد.

این هنرمند جوان خوزستانی به سابقه فعالیت خود اشاره کرده، عنوان کرد: قریب به 15 نمایشنامه نوشته‌ام که برخی منتشر شده‌اند و قریب به 10 کارگردانی تئاتر و 5 کارگردانی فیلم کوتاه را بر عهده داشته‌ام که از جمله نمایشنامه‌های "سمفونی تلخ نوستالژی در کوچه پس کوچه های شهر"، " شب گرد"، " ورود ممنوع ، " جادوی جارو" ، "قایم باشک با اوراکت"، "طبقه آخر"، "دیوونه کیه"، "شش هزارمین شب را فراموش کن"، "نقاشی سحر و "کیک با طعم خون" و کتاب های "آشنایی با فن بیان"، "آشنایی با طراحی صحنه"، " آشنایی با مکتب سورئالیسم " و " مجموعه فیلمنامه کوتاه پنج گانه فریاد سکوت " بوده است.

نمایشنامه هنرمند دزفولی در آلمان رونمایی شد

خردمند درباره  ترجمه نمایشنامه نقش پنهان و گناه گفت: این اثر را در سال 1393 نوشتم و سال 1398 این نمایشنامه را با عنوان انگلیسی ”Hidden Role and The Sin» توسط اسما مویسات ترجمه و منتشر کردم و در سال 1399 توسط موسسه دکتر تقی نژاد رونمایی شد که جا دارد  از زحمات دکتر میترا تقی نژاد تشکر و قدردانی کنم.

این جوان هنرمند به سابقه داوری، تدریس و تالیف چند کتاب خود اشاره کرد عنوان کرد: چندی پیش به عنوان داور جشنواره و سکه، و کتاب‌های مجازی در زمینه فن بیان، طراحی صحنه، طراحی نور، سورئالیسم و هایپررئالیسم فعالیت داشتم.

تئاتر خوزستان با مشکلات زیرساختی روبرو است

خردمند به وضعیت تئاتر خوزستان در مقایسه با سایر استان‌های اشاره کرد، گفت: خوزستان استانی هنرخیز است؛ اما نباید فراموش کنیم که جوانان این استان از مشکلات ابزاری، کمبود امکانات و سالن مناسب رنج می‌برند؛ اما هنرمندان به صورت مستقل و بدون حمایت در تلاش هستند که در این باره موفقیت‌های مهم و بزرگی را کسب می‌کنند؛ شما اگر به درگاه تئاتر خوزستان نگاه کنید متوجه فعالیت گسترده هنرمندان خوزستانی می‌شوید.

وی درباره دلیل استقبال کم از تئاتر در شهرستان‌ها بیان کرد: عوامل مختلفی وجود دارد اما از همه مهم‌تر عدم فرهنگ‌سازی و حمایت است.

وی با بیان اینکه  انجمن نمایش در دزفول فعال است، گفت: خوشبختانه با فرصتی که به جوانان داده شد، این انجمن با هدایت جوانانی مانند سروش مداح که جا دارد از ایشان تشکر فراوانی داشته باشم. چون همیشه در کنار بنده و جوانان شهرستان دزفول هستند و این جوانان توانسته جشنواره‌های خوبی در سطح شهرستان و ملی برگزار کنند از جمله جشنواره منطقه‌ای تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول که در گذشته به صورت استانی و منطقه‌ای بود در حال حاضر به صورت کشوری برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال گاهی دیده می‌شود از یک کارگردان آثار زیادی به روی صحنه می‌رود و یک کارگردان خیلی کم کارمی‌شود  شما این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: بستگی به شرایط و دغدغه کارگردان دارد و نکته مهم‌تر حمایت از هنرمند است. متاسفانه در شهرستان‌ها حمایت از هنر و هنرمند کم است. من و امثال من به صورت خودجوش و مستقل در این راستا قدم بر می‌داریم.

این جوانان هنرمند خوزستانی به رمز موفقیت خود در  جشنواره‌های مختلف اشاره کرده گفت: به لطف خدا در جشنواره‌های مختلف توانسته‌ام حضوری موفقی داشته باشم؛ رمز موفقیتم  تلاش، تلاش و تلاش بوده است؛ معتقدم کسی که هدفش برایش اهمیت زیادی داشته باشد، بدون شک با تلاش به هدف خودش می‌رسد.

وی از حس و حال کسب مقام در جشنواره‌های هنری گفت: تصویر روزهای سختی که بدون حمایت و با سختی و مشکلات بسیار تلاش کرده‌ام در جلوی چشمانم نقش می‌بندد. واقعا از صمیم قلبم خدا را شکر می‌کنم و از خانواده‌ام سپاسگزارم.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار