تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۲۰۷۶۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرش 700 شانه بهتر است یا فرش 1200 شانه
گرچه این روزها زیبایی و دلنوازی فرش‌های 1200 شانه و 1500 شانه چشم‌ها را به خود خیره کرده است، اما هنوز سهم قابل توجهی از بازار فرش در اختیار فرش‌ 700 شانه است. برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند دوران فرش 700 شانه به سر آمده و این فرش‌ها دیگر خریداری ندارند، در حالی که این دیدگاه اشتباه است. فرش‌ها کاربری‌های مختلفی دارند و برای مثال نمی‎توان فرش 1200 شانه را برای آشپزخانه یا اتاق کودک انتخاب کرد، از همین رو باید به ویژگی‌های خاص هر نوع فرش و کاربری آن توجه داشت. امروز درباره فرش‌های 700 شانه و مزایا و معایب آنها با شما صحبت می‌کنیم.

 

فرش 700 شانه یعنی چه ؟ و چه تفاوتی با فرش‌های 1000 و 1200 شانه دارد؟ 

تعداد شانه یکی از مهمترین خصوصیات فرش ماشینی است که تاثیر مستقیمی بر سایر ویژگی‌های آن از جمله استحکام، دوام و وزن می‌گذارد. در واقع پس از بررسی جنس نخ خاب مهمترین نکته‌ای که هنگام خرید فرش باید مورد توجه قرار دهید، تعداد شانه و تراکم آن است.

به تعداد ردیف‌های پود (زیر، میانه و رو) که در هر متر از طول فرش وجود دارد، تراکم و به تعداد گره‌های موجود در هر متر از عرض آن، شانه گفته می‌شود. بنابراین برای فرش 700 شانه تراکم 2550، در هر متر از عرض آن 700 و در هر متر از طول آن 850 گره وجود دارد (2550 را تقسیم بر 3 می‌کنیم). برای به دست آوردن شانه و تراکم یک فرش کافی است تعداد گره‌های موجود در 10 سانتی متر از طول و عرض آن را شمارش کنید. اما چرا تعداد گره و تراکم مهم است؟

شانه‌های رایج در بازار ایران700، 1000، 1200 و 1500 و تراکم‌های رایج 2550، 3000 و 3600 است. برای مثال فرش 700 شانه می‌تواند تراکمی بین 2100 تا 3000 گره داشته باشد که رایج‌ترین آنها 2550 است.

هر چه تعداد شانه بالاتر باشد، فرش ریزبافت‌تر به نظر می‌رسد، به این معنی که طرح و نقش آن وضوح بیشتری پیدا کرده و در نتیجه چشم نوازتر می‌شود. هر چه تعداد تراکم بالاتر باشد، فرش فشرده‌تر شده و فاصله گره‌های آن کمتر می‌شود، به این ترتیب استحکام و دوام آن نیز افزایش می‌یابد. از طرف دیگر با افزایش تعداد شانه و تراکم، میزان نخ بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد که این باعث سنگین‌تر شدن وزن آن می‌شود، به همین منظور برای جلوگیری از افزایش وزن فرش، ارتفاع خاب آن را کوچکتر می‌گیرند، این کار باعث کاهش ضخامت فرش می‌شود. فرش‌های ضخیم همان‌هایی است که به اصطلاح به آنها «پاخور» گفته می‌شود، فرش‌هایی که ضخامت کمتری دارند، سبک بوده و مناسب مکان‌های پر رفت و آمد نیستند.

پس تا اینجا متوجه شدیم که تعداد شانه و تراکم فرش با زیبایی، ظرافت، وزن، ارتفاع خاب، نرمی و لطافت، استحکام و دوام فرش رابطه مستقیمی دارد و ما با انتخاب تعداد شانه در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را انتخاب می‌کنیم. حال ببینیم فرش‌های 700 شانه چه ویژگی‌ها و مزایا و معایبی دارند؟

چرا فرشهای قدیم نرم تر بودند و فرش های جدید نازکترند؟ 

همین که هنوز فرش‌های 700 شانه در بازار به فروش می‌رسند، به این معنی است که خریداران زیادی به دنبال آنها هستند. یکی از اصلی‌ترین خصوصیات فرش‌های 700 شانه ضخامت آنهاست. فرش 700 شانه در مقایسه با فرش‌های 1000 و 1200 شانه از ضخامت بیشتری برخوردار است، در نتیجه نرم‌تر بوده و دوام خوبی نیز خواهد داشت.

افرادی که تمایل به نشستن روی فرش دارند یا زیاد روی آن راه می‌روند، این فرش‌ها را ترجیح می‌دهند. همان­طور که گفته شد فرش‌های 700 شانه جزء فرش‌های پاخور قرار می‌گیرند، به این معنی که استفاده از آنها در مکان‌های پرتردد خانه مقرون به صرفه‌تر است. این فرش­ها به علت برخورداری از ماندگاری بالا، برای خانه­های که دارای فرزند هستند یا رفت و آمد زیاد دارند، مناسبند.

مزایای فرش 700 شانه  

مزیت بعدی فرش 700 شانه قیمت آن است. در بافت فرش‌های 700 شانه به علت شانه و تراکم پایین‌تری که دارند، نخ کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نتیجه قیمت تمام شده نیز پایین‌تر می‌آید. قیمت مناسب در کنار استحکام و دوام، فرش‌های 700 شانه آنها را به گزینه مناسبی برای استفاده در اتاق نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه، راهروهاو حتی پذیرایی تبدیل می‌کند.

امروز به راحتی می‌توان طرح‌هایی زیبا و جذاب با رنگ بندی‌های متنوع در میان فرش‌های 700 شانه در بازار پیدا کرد. همچنین برخی تولیدکنندگان در بافت فرش‌های 700 شانه از نخ‌های با کیفیت، استاندارد و هیت ست شده استفاده می‌کنند که این موضوع باعث افزایش بیش از پیش کیفیت فرش و مقاومت آن در برابر دما، رطوبت، شستشو می‌شود.

معایب فرش 700 شانه 

با وجود مزایای فراوان، فرش‌های 700 شانه خالی از عیب هم نیستند. مهمترین نقطه ضعف این فرش‌ها در برابر فرش‌هایی که شانه و تراکم بالاتری دارند، زیبایی و ظرافت است. از آنجایی که تعداد بالاتر شانه و تراکم بر روی زیبایی و ظرافت و نیز وضوح طرح و نقش فرش تاثیر دارد، در بافت فرش‌های 700 شانه نمی­توان از طرح­های خیلی شلوغ که جزییات زیادی دارند استفاده کرد و به جای آن از طرح‌های خلوت‌تر استفاده می‌شود. این امر شاید بر انتخاب فرش 700 شانه برای پذیرایی اثرگذار باشد اما مانع انتخاب آن برای سایر قسمت‌های خانه نیست.

 

فرش 700 شانه بخریم یا نخریم؟ 

توصیه می‌کنیم هنگام خرید فرش به دنبال فرشی باشید که ضمن برخورداری از کیفیت در بافت، با فضای مورد نظر شما مثل پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه، راهرو و ... تناسب داشته باشد، با سلیقه­تان جور باشد و قدرت خرید آن را داشته باشید.

اگر در بافت یک فرش 700 شانه از الیاف مرغوب و استاندارد استفاده شده باشد، این فرش دارای دوام، استحکام و ماندگاری بالا؛ نرمی و لطافت؛ مقاومت در برابر عواملی چون رطوبت، نورخورشید، ساییدگی، شستشو، پوسیدگی؛ ثبات رنگ و ... خواهد بود که این عوامل در کنار قیمت فرش ماشینی مناسب، آن را به گزینه مقبول بسیاری از خانواده تبدیل خواهد کرد.

فروشگاه فرش ماهورمارکت به عنوان نمایندگی فرش ماهور با حذف واسطه ها و عرضه مستقیم فرش ماشینی کلاسیک و فرش مدرن و فانتزی  این امکان را فراهم کرده است که مشتریان عزیز فرش خود را به قیمت کارخانه در فروشگاه تهران خریداری کنند.

 

برای مشاهده انواع مدل ها و اطلاعات بیشتر در مورد تخفیفات و هدیه به کلیه عروس و دامادها هنگام خرید فرش جهیزیه به سایت mahoormarket.com  مراجعه کنید و یا با شماره‌های 02138437 و 02133007224 تماس حاصل فرمایید.

در ضمن سرویس رایگان برای بازدید از فروشگاه در تهران از دیگر خدمات بازار فرش ماهور است که جهت استفاده می توانید با شماره تلفن های 02138437 و 02133007224 تماس حاصل فرمایید.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ساره داداشی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
0
من از محصولات ماهور مارکت استفاده کردم مثل فرش های زر فرش عالی و با کیفیت هست.
:
:
:
آخرین اخبار