تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۲۰۷۶۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد
اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات به بخش کشاورزی در پی سیل
 وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص در مجموع ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات به بخش کشاورزی در پی سیل سال گذشته خبر داد.

کاظم خاوازی روز (۲۱ مهرماه) در مراسم افتتاح طرح‌های کشاورزی خوزستان در اهواز که با حضور ویدئوکنفرانس رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: اگر چه بارش‌های سال‌های ۹۷ و ۹۸ و همچنین سیل سال گذشته برکات خاصی برای تامین منابع آبی زیرزمینی و سطحی و پوشش گیاهی به دنبال داشت اما ۱۳ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد و ۴۳۰ هزار کشاورز درگیر سیل شدند.

 وی افزود: در بخش زراعت ۵۲ درصد، آب و خاک ۲۶ درصد، دام و آبزیان ۱۴ درصد و در بخش باغبانی ۸ درصد خسارت به کشاورزان وارد شد. خوزستان یکی از استان‌هایی بود که در بخش کشاورزی دچار خسارت زیادی شد و ۴۸.۵ درصد از این خسارت‌ها به خوزستان اختصاص دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص این خسارات در چهار محور تقسیم‌بندی می‌شوند. نخست اقدامات ضرب‌الاجلی بود که باید انجام می‌شد. در این زمینه یک هزار و ۱۰۰ دستاه ماشین‌آلات سنگین تامین و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ کارشناس به مزارع اعزام شدند و آب از سطح ۳۱۴ هزار هکتار از مزارع تخلیه شد. ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی نیز برای کشت آینده آماده‌سازی شدند.

خاوازی بیان کرد: لایروبی زهکش‌ها و کانال‌های آبرسانی انجام شد که در مجموع یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر کار در این زمینه انجام شد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون ۲.۲ میلیون راس دام سبک و سنگین انجام و یک میلیون راس دام به صورت موقت جابه‌جا و به جای امن انتقال داده شدند و مایحتاج آن‌ها تامین شد. ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر جاده روستایی و عشایری نیز مرمت و بازسازی شد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اقدام بعدی وزارت جهاد کشاورزی، اقدامات حمایتی بود. در این راستا، ۹۹۸ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان ارائه شد. ۳ هزار میلیارد تومان از تسهیلاتی که خسارت‌دیدگان از بانک گرفته بودند و یک هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات قرض‌الحسنه در اختیار کشاورزان قرار گرفت. ۱۳۶ میلیار تومان نیز از صندوق بیمه به کشاورزان پرداخت شد.

خاوازی تصریح کرد: اقدام بعدی این وزارت، اقدامات پیشگیرانه در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری بود که ۷۳۰ هزار هکتار از اراضی با اعتبار ۸۴۰ میلیارد تومان تحت پوشش آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفت و این طرح، تا پایان آبان‌ماه امسال به پایان می‌رسد.

وی بیان کرد: اقدام چهارم این وزارت در راستای زیرساختی و زیربنایی بخش کشاورزی است؛  ۹۵۰ کیلومتر قنوات مورد ایمن‌سازی و مرمت قرار گرفتند، ۱۳۸ مورد ایستگاه‌های پمپاژ مرمت شدند، بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه‌های بین مزارع کشاورزان مرمت و بازسازی شد و بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه‌های عشایری آماده‌سازی شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۵۰ هزار هکتار از اراضی مستعد سیل نیز مورد زهکشی سطحی قرار گرفت تا آب به سرعت تخلیه شود و در مجموع ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار