تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۰۷۶۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای طرح جامع ساماندهی مدیریت سازه‌های آبی و تاریخی خوزستان
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از اجرای طرح جامع ساماندهی مدیریت سازه‌های آبی و تاریخی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
 پیمان نبهانی معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی منعقد شده، طرح جامع ساماندهی مدیریت سازه‌های آبی و تاریخی در دستورکار قرار گرفته است.

او رسالت سازمان آب و برق خوزستان را سازماندهی سازه‌های مرتبط با آب و مسیل‌ها عنوان کرد و افزود: از همین‌رو، موضوع در دستورکار این سازمان قرار گرفت و با هماهنگی معاونت‌های مختلف اداره‌کل میراث فرهنگی، مطالعاتی پیرامون مشخص کردن مسیر‌های گردشگری، ایجاد و شناسایی جاذبه‌ها با رویکرد تاریخی و تفریحی در این طرح انجام شده است.

نبهانی با بیان اینکه در فاز اول این طرح ۵۵۰ سازه آبی تاریخی و در فاز دوم نیز حدود ۲۵۰ سازه شناسایی شدند، بیان داشت: سازه‌های شناسایی‌شده شامل آب انبار، آسیاب بادی، قنات، مسیل و... هستند که پرونده اولیه برای تبدیل آن‌ها به پرونده ثبتی در حوزه آبی و تاریخی تشکیل شد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: در این طرح ۶ مسیر گردشگری نیز شناسایی و بررسی شده است که پراکندگی این مسیر‌ها شامل کل استان هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به مسیر‌هایی در لالی، مسجدسلیمان، اندیکا، بهبهان، ایذه و باغملک و دهدز، اهواز و دشت آزادگان و هویزه، خرمشهر، آبادان و ماهشهر اشاره کرد.

او با بیان اینکه مسیر‌های گردشگری فقط از روی نقشه مشخص نشده‌اند، بلکه این مسیر‌ها به صورت پیمایشی و هدفمند و با لحاظ سازه‌های آبی تاریخی و دیگر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و با همکاری راهنمایان گردشگری شناسایی شده‌اند، ادامه داد: امیدواریم با تصویب این طرح‌ها و مسیر‌های گردشگری، زیرساخت‌های گردشگری به صورت هدفمند و سفر‌های موجود توسعه یابند، البته اگر زیرساخت‌های رفاهی و امنیتی بیشتر شوند، سفر‌ها نیز بیشتر خواهند شد و این همان هدفی است که ما دنبال می‌کنیم تا سفر‌های به صورت هدفمند دنبال شوند.

این مقام مسئول گفت: در زمینه طرح جامع ساماندهی مدیریت سازه‌های آبی و تاریخی هفت پروژه توسط سازمان آب و برق خوزستان شناسایی شده و جزو سازه‌های پشت سد محسوب می‌شوند که حاصل نشست‌های کارگروه گردشگری آب است و این ۷ پروژه باید از طرف سازمان آب و برق در قالب مزایده به بخش خصوصی واگذار شود، ضمن اینکه این موارد طرح‌های مهمی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تأسیسات اقامتی سد گدار در مسجدسلیمان، تأسیسات اقامتی مارون، امیدیه و کوشک مسجدسلیمان اشاره کرد.

پیمان نبهانی اظهار داشت: اگر این طرح‌ها وارد چرخه تأسیسات خدمات‌دهنده گردشگری شوند هم به ظرفیت اقامت و پذیرایی استان اضافه می‌شوند و هم به خاطر کیفیت خوبی که دارند اقامت باکیفیتی برای گردشگران رقم می‌زنند. تأسیسات اقامتی سد کرخه و سد مارون حدوداً ۴ ستاره هستند، تأسیسات سد گدار دارای ۵۵۰ اتاق دو تخته است که امکان سه تخته شدن را داشته و قابلیت فرآهم آوردن اقامتی در حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر را دارند.

او با باین اینکه همراهی جامعه محلی لازمه موفقیت در حوزه گردشگری ایت و در این رابطه تهیه سرفصل‌های آموزشی در حوزه آموزش گردشگری نوین به جوامع محلی است را در برنامه داریم، اظهار داشت: جامعه محلی باید بتواند از راه آموزش‌هایی که در خصوص چگونگی ارائه خدمات به گردشگران فراگرفته در اطراف این پروژه‌ها به سرمایه‌گذاری خرد اقدام کند، به عنوان مثال ایجاد اقامتگاه‌های چندساعته در قالب سیاه‌چادر، ارائه خدمات پذیرایی، استفاده از تولیدات محلی، راه‌اندازی بازارچه‌های موقت صنایع دستی از جمله این موارد است.

نبهانی تصریح کرد: در تحلیلی که روی هزینه‌های گردشگران صورت گرفته است، ۱۳درصد از هزینه گردشگر برای سوغات اختصاص داده می‌شود که بر این اساس باید بستری از سوی جوامع محلی ایجاد شود تا گردشگران ۱۳ درصد را برای تولیدات محلی منطقه هزینه کنند و از این راه به ارتقای اقتصادی منطقه کمک شود.

او در ادامه گفت: حدود ۴۰ درصد از دارایی وزارت نیرو در استان خوزستان است، بیش از یک‌سوم آب‌های کشور نیز در خوزستان جاری است و ۱۸ هزار کیلومتر مسیل، رودخانه، و نهر‌های فصلی در این استان وجود دارند که همه این‌ها در کنار وجود تأسیسات گردشگری متوسط رو به بالا، همگی ظرفیت خوبی را برای حضور گردشگران فراهم می‌آورد.

نبهانی اظهار کرد: بسیاری از تأسیسات اقامتی سازمان آب و برق پیش از انعقاد این تفاهم‌نامه صرفاً برای کارمندان وزارت نیرو استفاده می‌شد، اما با واگذاری آن‌ها به بخش عموم مردم می‌توانند به هر جای کشور که سفر کنند از این تأسیسات بهره‌مند شوند.»

براساس این گزارش؛ استان خوزستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی از دیرباز محل عبور پرآب‌ترین رود‌های کشور بوده است و، چون سازه‌های آبی متعددی در این استان از دیرباز احداث شده، به لحاظ سازه‌های آبی از جمله غنی‌ترین استان‌های کشور است. از سوی دیگر، وجود سازمان آب و برق خوزستان موجب ایجاد تأسیسات اقامتی مختلفی در کنار سد‌های این استان شده است. پلاژ سد مارون، پلاژ سد آریوبرزن در شهرستان بهبهان، مهمانسرای سد کارون سه، شهرک‌های گردشگری سد شهید عباسپور و سد مسجدسلیمان، مجموعه اقامتی گردشگری سد کرخه، کوی سوم شعبان دزفول، پلاژ اقامتی تفریحی منیخ و جزیره سد شهیدعباسپور نمونه‌ای از اماکن و تأسیسات آبی در خوزستان هستند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار